מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"עליה וקוץ בה"

סבא שמוליק ודנה בחדר מחשבים
מתעדים סיפורי מורשת
העלייה ממרוקו לישראל של משפחת לוי

בשנת 1952 עליתי לישראל ממרוקו, במסגרת עליית הנוער. בן 11 שנים, עליתי לבדי. הועברתי לקיבוץ יגור ושם למדתי ובגרתי. במהלך השנים, עקב ניתוק היחסים עם מרוקו, נותק הקשר ביני לבין הוריי ומשפחתי.
 
תמונה 1
 
בשנת 1960 יצרו הוריי קשר עם פעילי העלייה, על מנת לנסות לעלות לישראל באופן לא לגאלי. (שאיפת הוריי לעלות לארץ נתקלה בסירוב מצד השלטונות). במרוקו נולדו אח ואחות, אותם לא הכרתי. פעילי העלייה הודיעו להוריי, כי קיימת אפשרות לעלייה, אך זה באופן לא חוקי ואף מסוכן. היה עליהם לחצות את הים בסירה לכיוון ספרד. הם עלולים היו להיתפס על ידי משטרת הגבולות המרוקאית.
 
אבי עליו השלום, שלא היה יהודי בריא לחלוטין, פחד שמא ייתפס ויילקח לבית הסוהר. הוא סירב לקחת את הסיכון והודיע לאמי שהוא לא מוכן לעלות לישראל באופן מסוכן וכי ימתין עד אשר תהיה עלייה חוקית. אמי, שגעגועיה אלי גברו, הודיעה לאבי כי היא מסרבת להמתין לפתיחת העלייה ורוצה לעלות לישראל מיד עם כל ילדיה. אבי היה יהודי דתי וחזן בבית כנסת. הוא  פנה לרב העיר להיוועצות כיצד עליו לנהוג. רב העיר אמר לו כי אין הוא יכול ורשאי למנוע מאמי מלהתחבר לבנה ועליו לאפשר לה לעלות לישראל, אך יחד עם זאת עליו להתגרש ממנה, כדי למנוע מצב שאמי תהיה עגונה וכך היה. הרב גירש אותם כדת וכדין.
 
בשנת 1961 לקחה אמי את ארבעת ילדיה ויצאה באישון לילה עם פעילי העלייה וקבוצת יהודים גדולה, לכיוון הגבול. בחוף הים המתינו לסירות שאמורות לאסוף אותם. בעת ההמתנה בחוף פשטה עליהם המשטרה ואסרה את כולם. הם הובלו לבית הסוהר ושם הם נחקרו במשך כ- 3 חודשים. המאסר בבית הסוהר בתקופה כה ארוכה עבור ילדים כה צעירים הייתה חוויה טראומטית לא קלה וסבל לא פשוט להם ולאמי. כעבור כ- 3 חודשים הם שוחררו והוחזרו לקזבלנקה לאחר שחתמו על התחייבות, שלא ינסו שוב לברוח.
 
כארבעה חודשים לאחר מכן, שוב התארגנה קבוצה לעליה לא לגאלית ופעילי העלייה פנו שוב גם לאמי אשר כמובן מיד הודיעה שהיא מצטרפת לקבוצה למרות הפחדים והסיכונים. ואכן הפעם הצליחה קבוצת העולים לברוח ולעלות לספינה אשר הובילה אותם לגבול ספרד ומשם למחנה העולים ליד העיר מרסיי בצרפת.
 
בסוף שנת 1969 הגיעה סוף סוף אמי לישראל, מלווה בארבעת ילדיה. הפגישה עם אמי ועם אחי ואחיותיי, אשר שניים מתוכם הכרתי לראשונה, הייתה בלתי נשכחת. כעבור שלוש שנים, בשנת 1972 פתחו שלטונות מרוקו את הגבול לעליה חוקית לישראל ואז הגיע גם אבי לישראל. מובן מאליו שעם הגעתו של אבי לישראל, הובלתי אחר כבוד את הוריי לרבנות בהרצליה ושם נערכו נישואיהם מחדש והפכנו שוב למשפחה שלמה ומאוחדת.
 
קהילה: טקסי בר-מצווה ובת-מצווה לילדי משפחות חד-הוריות
לפני 22 שנים, עת שימשתי כסגן וממלא מקום ראש העיר הרצליה, פנתה אלי יו"ר ארגון המשפחות החד הוריות בהרצליה, בבקשה לסייע בידה לקיים מסיבת בר ובת מצווה לילדי המשפחות החד הוריות בהרצליה, אשר רובם אינם מקיימים טקס זה לילדיהם מפאת מצבם הכלכלי. מיד נרתמתי לנושא ומאז ועד היום אני מקיים טקס בר ובת מצווה לילדי משפחות אלו מדי שנה בשנה. הערב החגיגי בו משתתפים כל שנה כ-60 ילדים, כאשר כל ילד מלווה בחמישה אורחים במלון השרון בהרצליה כולל קבלת פנים, ארוחת ערב חגיגית, הופעת אומנים לרוב מתכניות הילדים בטלוויזיה. כמו כן, מוזמנים הילדים בשעה מוקדמת יותר לבית הכנסת היכל מרדכי בהרצליה פיתוח, לדברי ברכה מרב בית הכנסת וסגן ראש בעיר המכהן.
 
בערב זה, אשר עלותו כולה ממומנת מגיוס תרומות מידידי ומחברות אתם אני בקשר רב שנים, מברך ראש העיר המכהן וכמובן גם אנכי. אירוע זה הוא כה חשוב לילדים אלו והוא מהווה בעבורם את הציון היחידי להגעתם לגיל מצוות שאין בפי מילים לתאר את התרגשותם של הילדים והוריהם מדי שנה בשנה. לא אחת גרם האירוע לאיחוד משפחות מחדש. בסוף הערב מקבל כל ילד חבילת מתנות בסדר גודל של אלפי שקלים, מתנות אלה אף הם נתרמות על ידי חברות וידידים קרובים שלי הנרתמים כל שנה על מנת לסייע בידי לקיים אירוע מיוחד ומרגש זה.
 
תשע"ו, 2016

מילון

עלייה בלתי לגאלית
עלייה לא חוקית

העפלה
ההעפלה (קרויה גם עלייה בלתי-לגאלית ועלייה ב') הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי מאורגן החלה מאז מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי ואף קודם לכן, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934). היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.

ציטוטים

”אני מסייע בארגון מסיבת בר ובת מצווה בבית הכנסת לילדי המשפחות החד הוריות בהרצליה“

הקשר הרב דורי