מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עכשיו אנחנו מכירים….

אני וסבתא
הייתי חיילת בנח"ל
הסיפור של סבתא זיוה, שסיפרה את עברה בצבא, עבודתה כמורה, במשך 30 שנה והקמת המשפחה

כשהייתי תינוקת בת שנה פרצה מלחמת העולם ה2 ואימא הצליחה לברוח לרוסיה ולהציל שלוש ילדות שאני הקטנה תינוקת בידיים. אני הצעירה הייתי תמיד התינוקת יש לי שתי אחיות שתיהן מתגוררות בישראל חווה ושולה שתיהן מתל אביב גדלתי בכפר ברוסיה בגיל 8 עליתי לארץ,  בגיל 13 הגעתי לרמת החייל , רמת החייל הייתה שכונה מאוד קטנה  היינו 4 ילדים, בכל השכונה למדתי בבית ספר אלחריזי בתל ברוך.
 
בכל הסביבה הייתה צרכנייה קטנה אחת פולנית הייתה השפה שבה דיברנו וגם רוסית, המאכלים האהובים לחם או כל מה    שעליתי ארצה כבר היו שירים מפורסמים בעברית אחד השירים היפים שאני זוכרת זה שיר הפינג'אן. זה שיר שכל העם שר אותו.
 
אני שיחקתי ב"חמש אבנים", דוקים, קפיצה בחבל, קלס שציירנו אותו על הכביש בגיר. והתחלקנו 4 ילדים בזוג אופניים אחד וכמובן שיחקנו במחבואים בגן שושני בזמני לא היו חוגים היינו נפגשים בשכונה ומשחקים היה לי תחביב לאסוף תמונות של שחקני קולנוע וגם מפיות במשותף עם חברה. עטיפות של מסטיק. ויבוש צמחי ארץ ישראל.
 
הייתה מלחמה ולא היו גנים ולכן אין לי זיכרונות מזה.  גרנו בשכונה חדשה ובדיוק הוקמה "רמת החייל". היינו 4 ילדים בשכונה 2 בנים ושתי בנות ושלחו אותנו לבית ספר בנווה שרת ובהמשך עברתי לבית ספר אלחריזי בתל ברוך והיינו מחזור מספר 2 בהמשך הלכתי לתיכון בכפר הירוק שם למדתי לרכוב על סוסים, אבדתי בלול והיו לי הרבה חברות וחברים שבאו מהרבה מקומות בארץ וזאת הייתה חוויה גדולה. למדתי מקצועות רגילים וגם חקלאות.
 
לא היה נהוג לחגוג לבנות בת מצווה הייתי בתנועת מוער " השומר הצעיר". ויצאתי להרבה טיולים ורחשתי הרבה חברים. התגייסתי איתם לצה"ל- לחייל הנח"ל ( נוער חלוצים לוחם). הייתי בהיאחזות נח"ל שבטה. הייתי כמו כל הבנות – לוחמת. הייתי רגמית במרגמה 81.
 

הייתי רגמית במרגמה 81

הייתי רגמית במרגמה 81
 
 
לפני שהתגייסתי עבדתי בקיבוץ גבולות שבנגב בלול תרנגולות, למדתי בקיבוץ, כי הייתי בוגרת בית ספר חקלאי בכפר הירוק. כשנתיים עבדתי בלול, מאוד נהניתי, ולמדתי הרבה על עולם התרנגולות, והטיפול בהם.
 
בהמשך, אחרי שסיימתי את השירות בצבא, חזרתי לתל אביב לבית הורי, ונרשמתי לסמינר מורים לאומנות. בשנת 1991 הלכתי לאוניברסיטת "בר אילן", ולמדתי "שילוב המחשב בהוראה". 22 שנים הייתי מורה למחשבים בחט"ב "קלמן" שברמת השרון.
 
עליתי לארץ בשנת 1947, לפני קום המדינה. אבא שלי היה חייל בצבא הבריטי ולכן קיבלנו רשות לעלות לארץ בצורה לגלית. בהמשך אבי גויס לצה"ל, והיה קצין. הייתי בת 9, עליתי עם אימא ושתי אחיותיי. עם העלייה הגענו לגבעת שמואל, כי שם אבי קיבל דירה. התחלתי ללמוד בכיתה ג'. נקלטתי מהר מאוד, זאת הייתה כיתה קטנה מאוד כ- 12 ילדים, מורה שקיבלה אותי בחיבוק גדול, וגם הילדים. הם עזרו לי לרכוש את השפה ולהשתלב בחברתם. בן הזוג שלי, חיימק'ה גר בשכונה ואחותי הבחורה, הזמינה אותו אלינו לליל הסדר. אחרי מספר שנים פגשתי אותו באוטובוס, והוא מאוד התפלה שאני כבר סיימתי צבא, וכל כך גדלתי. התחתנו ב שנת 1960 הייתי בת 22. החתונה נערכה בתל אביב, הטקס היה צבאי כי, חיימק'ה היה פצוע צה"ל רב צבאי ערך לנו את החופה והקידושין. 
 
בשנת 1961 נולדה טל בתי הבכורה, ובשנת 1965 הצטרף יואב למשפחה. אני הייתי בת 23 וחיימק'ה היה בן 30   בצבא הייתי חיילת קרבית, בחייל הנח"ל. אחרי הטירונות עלינו להיאחזות "שיבטה". אני עברתי השתלמות בהפעלת מרגמות, ושימשתי כגרמית על מרגמה 81.
 
בתור ילדה חוויתי את מלחמת העולם ה-2, אבל למזלי הייתי ילדה מאוד צעירה, לכן הרבה לא זכור לי.אימא הצליחה לברוח מעיר הולדתי בפולין, לסיביר שברוסיה, וכך היא הצילה אותנו. אבי היה בצבא. ואחי הבכור שירת בצבא רוסי, ונפל בקרב והוא בן 17 שנים. הוא קבור בקבר אחים באוקרינה.
 
יש לי בת ובן. מהבת יש לי שני נכדים בנים. ומהבן יש לי 3 נכדים, שני בנים ובת. סך הכול 5 נכדים. הבת והנכדים מתגוררים במושב עין שריד, והבן והנכדים גרים בשיכון דן תל אביב. בכל מפגש אנחנו שרים ומנגנים בכלים שונים. כל בני המשפחה מנגנים, הנכדים על הגיטרה והתופים, אבא פסנתרן, אימא זמרת, בני הדודים גיטרה ופסנתר ( שניהם גיטרה ופסנתר). תמיד מאוד שמח והרבה רעש. פעילויות מיוחדות: פעם בשבוע אני מתנדבת במרכז שיקום "רעות",  אני עובדת עם המחשב ככלי לשיקום החולים. פעם נוספת, אני מתנדבת ב"עלם", עם נוער בסיכון.    
 
אירוע מכוננן שהיה בחיי, חזרתו של בני, ומשפחתו מארצות הברית, ועליתם לארץ בשנת 2010. אני גאה שכל בני משפחתי גרים, וחיים במדינת ישראל. יצאתי לגמלאות, אני מתנדבת, תורמת לחברה, עוזרת בגידול הנכדים הצעירים, נהנית בחברת חברים, לומדת אומנות, ומוזיקה.
 
תשע"ו  2016 

מילון

רגמית
מי ששולך את המרגמה

ציטוטים

”האמין בעצמך וגם בחבריך“

הקשר הרב דורי