מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עזרא רץ בין הכדורים השורקים

נעמי ארבל מספרת על בן דודה עזרא שנהרג בשנת 1948 באחת ההתקפות על משמר העמק

בן דודי היה צייר מוכשר כבר בגיל צעיר זה. במשמר העמק, וחבריו

שהייתה אחרי המלטה גועה ובוכה בקול רם. הוא ידע שצריך לטפל בגדי שנולד, וגם שחייבים לחלוב את העז הזו, כי החלב לוחץ לה בעטינים, לכן רץ עזרא בין הכדורים השורקיםלדיר שבמשק הילדים. עם סיום הטיפול בעיזים חזר עזרא למגורי הנוער ובדרך חטף צרור כדורים ישר לליבו. הוא מת במקום.

.

לבקר אצל הדודים האבלים, נסענו בכביש ואדי ערה ואני זוכרת את הפחד הגדול שלי, שהערבים יושבים על העצים לאורך כביש הסרגלויורים במכוניות. לכן, שמתי את הראש כל הדרך על ברכיה של אמאכשהגענו לדודי, רציתי מאד לנחם אותםלכן שרתי להם את השיר היחיד למבוגרים שידעתיזה היה שיר שלמדתי בהצגה "המכשפה", אליה לקחו אותי הורי. השיר היה "יהודים רחמו רחמו". שיר דיכאון ידוע, שבודאי לא ניחם כל כך את הדודים

 בתמונות: עזרא ז'ל ונעמי ארבל (מימין), אור אבל וסבתה נעמי ארבל (משמאל)

מילון

קבוץ משמר העמק
קיבוץ משמר העמק נוסד ב-21 בינואר 1922 . בימי המאבק להקמת מדינת ישראל שימש הקיבוץ בסיס ליחידות הפלמ"ח. באפריל 1948 הותקף הקיבוץ ע"י לוחמי "צבא ההצלה" של קאוקג'י במטרה להרחיק את השליטה היהודית מכביש ג'נין-חיפה. חברי הקיבוץ ולוחמי הפלמ"ח שתגברו אותו עמדו בפני התקפות קשות שכללו ירי תותחים וניסיונות כיבוש בעזרת משוריינים. הילדים נאלצו להתפנות מהמקום והאוכלוסייה ספגה אבדות בנפש. עמידתם העיקשת של החברים הביאה לבריחתו של קאוקג'י ולשחרור האזור מאיום הערבים.

ציטוטים

”הסיפור הזה הוא סיפור עצוב. סיפור שקשור במלחמה ובשכול.“

הקשר הרב דורי