מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודה, עלייה והתישבות

בויצמן בקשר הרב דורי
פורים ראשון בארץ 1966
עליתי לארץ במסגרת עליית נוער של "ילדי טהרן"

עליתי מאירן לארץ בשנת 1965 עם הוריי ואחי הצעיר, בגיל 17  אחי ,אלי , עלה לארץ בשנת 1956, בגיל 17. במסגרת עליית נוער של "ילדי טהרן".  הכינוי "ילדי טהרן" ניתן לצעירים שהשתוקקו להגיע לא"י ולשרת בצבא ההגנה לישראל. מאחר והם היו קטינים, הם  אומצו ע"י משפחות מעירק שעלו דרך פרס לארץ. 
 
בחנוכה כגננת בטהרן

בחנוכה כגננת בטהרן

אלי, אחי נדרש להתגייס לצבא איראן. הוא עמד מול מפקדיו ואמר: "אני לא משרת בצבא שאינו שייך לי" בקשו ממנו להסביר. תשובתו הייתה חד משמעית: "ברצוני לשרת בצבא ההגנה לישראל". אלי קיבל היתר ומימש את חלומו.
בארץ הוא נקלט בקיבוץ רשפים. לאחר תשע שנים, שנראו לי כנצח, התאחדה המשפחה עם אחי אלי.
בפרס נשארו שתי אחיותיי ואחי שלימים התיישבו בישראל עם משפחותיהם. התיישבנו באשדוד בדירה של שני חדרים קטנים. לאחר שנתיים הצטרפו למגורנו אחותי הגדולה עם ילדתה, שעלו מפרס . התגוררנו שש נפשות בדירה של שני חדרים קטנים. היה לנו קשיי קליטה ופרנסה . רציתי לעבוד בחינוך כי למדתי בפרס  פסיכולוגיה לילדים במשך שנתיים. וכן עבדתי בגן ילדים של הג'ויינט, ברובע היהודי בטהרן. בשנים הראשונות בארץ  עדין לא שלטתי בשפה העברית,  ולכן לא התקבלתי לעבודה בגן עם הילדים. נדרשתי ללמוד בירושלים בסמינר למורים, לגיל הרך. לצערי הרב מאוד לא יכולתי לעזוב את הוריי המבוגרים ולנסוע ללמוד בירושלים. בלית ברירה, עבדתי בעבודות שונות אשר לא עיניינו אותי. למעשה לא הצלחתי להגשים את חלומי לעבוד כגננת בגן ילדים. עבדתי בתעשייה האווירית , הקמתי משפחה. בהמשך פתחתי מספרה בראשון לציון. בה אני עובדת גם כיום. המסר שלי שצריך לעזור לעולים חדשים ולהדריך אותם. להקשיב לציפיות שלהם ולעזור להם להיות שמחים ולהגשים את עצמם.

כיום הארץ התפתחה וקמו מוסדות אקדמאים בכל עיר ואני מקווה, שיותר קל להיות עולה חדש בארץ ישראל.

העשרה
ג'ויינט: "הג'וינט (אנגלית: Joint או JDC), או בשמו המלא: American Jewish Joint Distribution Committee, הוא ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם. הוקם בט' בכסלו תרע"ה, 27 בנובמבר 1914. הג'וינט פועל להצלת יהודים הנתונים תחת איום. בתחילת שנות ה-90 סייע הג'וינט לקיים ולחלץ כ-15,000 יהודים מאתיופיה. הג'וינט מספק סעד לקהילות יהודיות במצוקה על ידי אספקת מזון, לבוש ותרופות לזקנים. פעילות חשובה נוספת של הג'וינט היא חידוש החיים והקהילות היהודיות, בעיקר במדינות ברית המועצות לשעבר". 
 תשע"ו

מילון

ילדי טהרן
צעירים שהשתוקקו לעלות לארץ ישראל

ג'ויינט
הג'וינט (אנגלית: Joint או JDC), או בשמו המלא: American Jewish Joint Distribution Committee, הוא ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם. הוקם בט' בכסלו תרע"ה, 27 בנובמבר 1914. הג'וינט פועל להצלת יהודים הנתונים תחת איום. בתחילת שנות ה-90 סייע הג'וינט לקיים ולחלץ כ-15,000 יהודים מאתיופיה. הג'וינט מספק סעד לקהילות יהודיות במצוקה על ידי אספקת מזון, לבוש ותרופות לזקנים. פעילות חשובה נוספת של הג'וינט היא חידוש החיים והקהילות היהודיות, בעיקר במדינות ברית המועצות לשעבר.

ציטוטים

”לשרת בצבא ההגנה לישראל ולא את הגויים בארצות התפוצה“

הקשר הרב דורי