מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודה חשאית עם המוסד במדינה ערבית

תמונה של סבא חיים והנכדה ליאן
בעבודתי במוסד עם ערבים ששיתפו פעולה
הברחת יהודים ממרוקו לארץ ישראל

שלום, קוראים לי חיים כהן, נולדתי בקזבלנקה, מרוקו  בשנת 1942. לאבי קראו הרב שלום (הוא היה הרב של הקהילה) ולאמי קראו מסודי. ילדותי הייתה מאוד מעניינת. גרתי בבית עם ערבים והיו לנו חברים בגילנו.

בגיל 22 גויסתי ע"י המוסד הישראלי שפעל בקזבלנקה במטרה לשכנע את יהודי מרוקו לעלות לא"י. היה ממש קשה ליהודים במרוקו. לכן מדינת ישראל דאגה, עם שיתוף פעולה של המוסד לעשות הכל כדי להוציא את היהודים ממרוקו לישראל. כיוון שגרתי בקזבלנקה, והיה לי תפקיד חשוב במקום העבודה, היה לי קשר עם הממשל המרוקאי והמשטרה, המוסד הישראלי יצר איתי קשר וביקש ממני לשכנע את  ראשי המשפחות היהודיות לעלות לישראל. הסכמתי, ומיד יצרתי קשר עם כמה ראשי משפחות ושכנעתי אותם להגר לארץ. אבל זה לא היה קל, היה מסוכן ומפחיד שמא הערבים ילשינו עלינו לשלטונות ויתפסו אותנו. בסופו של דבר ראשי המשפחות הסכימו, והתחלנו בעבודה.

המשפחות השאירו כמעט את כל תכולת בתיהם ולקחו רק כמה מזוודות. לקחנו אותם באמצע לילה לנמל בקזבלנקה. מהנמל העלנו אותם לסירות והפלגנו ללב הים. לאחר מכן העלנו אותם לאוניה שעגנה בלב הים, שהפליגה לנמל MARSEILLE   (מרסייל) שבצרפת. קיבצנו אותם במחנה ששמו ARENAS  (ארנס). מהמחנה הם עלו לישראל. ככה זה נמשך כמה חודשים.

באותם זמנים במרוקו היו קבוצות של קיצונים שפעלו נגד המלך וסיכנו הרבה את פעולותינו. יום אחד, כשישבתי בקולנוע מישהו מהמוסד בא אליי ואמר לי שאני 'שרוף' (ערבים מחפשים אותי). מיד אחרי שאמר לי זאת, לקח אותי למטוס עם בגדיי, בלי מזוודה ובלי כלום, טסתי לצרפת ומשם לישראל. אחרי שנה, חזרתי למרוקו כי באותה תקופה המלך התגבר על הכנופיות שפעלו נגדו, ואחרי שחיסל אותם, איפשר עלייה חופשית לכל יהודי שחפץ ליבו לעלות לישראל. נשארתי עוד כמה שנים במרוקו, התחתנתי ועליתי לארץ בשנת 1969.

המסר שאני חושב שאפשר ללמוד  מהסיפור הוא: שכל יהודי היה אידאלסיט ושמדינת ישראל הייתה חשובה לו יותר מכל דבר אחר בעולם.

הזוית האישית

חיים כהן: זה חוויה בלתי נשכחת. היא מעלה את זכרונותיי שכמעט נשכחו. אי אפשר לתאר את החוויה הזו! להיזכר בכל מה שעברתי? אני מסתכל בתמונות ואומר לעצמי "זה באמת הייתי אני?" וכשאני מספר את זה לנכדתי, ליאן, זה עושה לי נחת בלב. אני בטוח שליאן תספר את כל מה שסיפרתי לה גם לנכדיה.

הנכדה ליאן: לפני ששמעתי את הסיפור חשבתי שכל העולים הצרפתיים התחילו לעלות ב-20 שנה האחרונות. לא ידעתי שהתחיל העלייה לפני 55 שנה! וגם למדתי שלעמי, עם ישראל, חשוב לבוא לא"י, גם אם צריך לעזוב הכל וללכת בלי מזוודות ובלי כלום.

מילון

המוסד
"המוסד" הינו גוף מופקד מטעם מדינת ישראל על איסוף מידע וביצוע פעולות חשאיות מיוחדות מחוץ לגבולות המדינה

ציטוטים

”תמיד להיות דבקים במטרה“

הקשר הרב דורי