מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר התהילים בתיק כ-40 שנה

סבתא ואני
סבתא לודמילה בילדותה
סבתא לודמילה מספרת על חוויות ילדותה ושמירת היהדות בצל שלטון הקומוניסטי

שמי לודמילה אינגל, נולדתי בשנת 1957 בעיר צ'רנביץ באוקרינה. משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ביישוב עברון בבית הספר "אופק" יחד עם נכדי שיר כהן. במפגשים אני מספרת לשיר את סיפורי ויחד אנו מעלים ומתעדים את הסיפורים.
 
 אני וסבתא בתכנית קשר רב דורי
 
תמונה 1
 
שרשי המשפחה

הסבא של סבתא  סבתא לודמילה התגורר בבלרוס לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. יחד עם כל משפחתו אשר שמרו על כל מנהגי יהדות חגים וכשרות . יש לציין שסבא של הסבתא שלי היה חזן בבית הכנסת. הידע , המסורת והמנהגים של היהדות הועברו לסבתא שלי מדור לדור.
 
כאשר הסבתא של סבתי,  סבתא רבתא, דריה,  שטרם עלייתה לארץ כבר הכירה את החגים ואת המנהגים ואפילו מספר מילים בעברית שאמא שלה לימדה אותה.
 
סבתא לודמילה מספרת על שמירת היהדות תחת השלטון הקומוניסטי
"יש להזכיר שלשמור ולקיים את החגים של יהדות בזמנים ההם בברית המועצות, בזמן השלטון הקומוניסטי היה קשה במיוחד בגלל שלא הכירו ביהדות. למרות זאת שמרנו על המנהגים והחגים עד כמה שהיה ניתן לנו".
 
ביום כיפור הוריה של סבתא צמו והלכו בסתר לבית הכנסת מפני השלטון בתקופה ההיא ואפילו הסבתות שלי היו עושות כפרות עם תרנגולות. גם את  חג הפסח שמרו ואכלו את המאכלים של החג במיוחד את המצות . בשביל לקנות מצות לפסח, סבתא שלי יחד עם סבתא שלה נסעו יחד למקום בו היו מכינים מצות בסתר. "היינו קונים אותם ומבלי שידעו היינו מביאים אותם לבית ואוכלים אותם יחד עם כל המשפחה. ידענו מתי מגיע חג ראש השנה, חנוכה, פורים, שבועות וכו'…
 
סבתא לודמילה מספרת לי על חוויה מבית הספר באוקריינה – שלום כתה א'
בראשון לספטמבר 1964 סבתא היגיע ללמוד בכיתה א'. זה היה בזמן השלטון הקומוניסטי. כל התלמידים היו לבושים בתלבושת אחידה גם בנים גם בנות עם זר פרחים. סבתא מספרת שבאירועים ובכל יום מיוחד, הבנות היו מגיעות בסינר לבן וכל שאר הימים  היו מגיעות בסינר שחור.
 
סבתא  מספרת, שבילדותה התרגשה  מאוד לעלות לכיתה א'. היא חשבה על הכיתה שלה, מי יהיו החברים שלה? באיזה שולחן היא תשב, ליד מי ? האווירה הייתה תמיד חגיגית בכל שנת לימודים חדשה.
 
סבתא מספרת על העלייה לארץ 
"כשעלינו לארץ בשנת 1973, יחד עם כל בני המשפחה אסור היה להעלות מסמכים, תעודות ובעיקר חפצי יהדות ולכן לא הבאנו כלום מברית המועצות. כאן  בישראל, כמובן יכולנו להחזיק ולשמור את החגים בצורה חופשית ללא כל הגבלות שהן. בשנת 1973 עלינו לארץ ישראל. בשנת 1976 נולדה בתי רינה, אמא של שיר."
 
ספר התהילים בתיק כ-40 שנה
סבתא שלי לודמילה, קיבלה את ספר התהילים מהסבתא שלה, דריה.  הספר ניתן לה יחד עם ברכות ואיחולים. היא אמרה  לה שהספר הזה "יביא לכם מזל במשך דורי דורות". היא ביקשה  ממנה לשמור עליו.  ואכן עד היום הזה , ספר התהילים הזה שקבלה, שמור אצל סבתא שלי, כ-40 שנה. סבתא לודמילה נושאת את ספר התהילים אצלה בתיק כל יום. 
 
סבתא קיבלה תהילים מסבתא שלה לכבוד הולדת אימי לפני 40 שנה ומאז נושאת איתה אותו
 
תמונה 2
 ספר התהילים של סבתא
 
אני וסבתא מתעדים סיפורים
תמונה 3
 
העשרה
קיבוץ עברון: "עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. ביולי 1943, עת חגגה הקבוצה שבע שנים, מנתה הקבוצה 103 חברים ו-20 ילדים‏. באוקטובר 1945 עלתה הקבוצה, שמנתה אז 134 מבוגרים ו-47 ילדים, לנקודת הקבע שהשתרעה על שטח של כ-1600 דונם‏. מייסדי הקיבוץ היו עולים מגרמניה, מפולין ומטרנסילבניה חברי השומר הצעיר. מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם עולים מבולגריה. בראשית שנות ה-40 היה בסיס של הפלמ"ח ומקום מסתור למעפילים".
 
ברית המועצות: "ברית המועצות הייתה למנהיגת הגוש המזרחי-סובייטי בעולם. היא הוקמה ב-30 בדצמבר 1922 בעקבות ניצחון הצבא האדום במלחמת האזרחים ברוסיה, כאיחוד בין רוסיה הסובייטית לרפובליקות הסובייטיות של עבר הקווקז, אוקראינה הסובייטית, ובלארוס הסובייטית, שהוקמו אף הן בזמן המלחמה, והתקיימה עד להתפרקותה הסופית ב-25 בדצמבר 1991. בשטחים שהשתייכו לברית המועצות חיים כ-100 עמים שונים".
 
השלטון הקומוניסטי: סבתא לודמילה: "במהלך מלחמת העולם הראשונה פרצה ברוסיה מהפכה בולשביקית. מנהיגי המהפכה ובראשם לנין בקשו ליישם את האידאולוגיה של קרל מרקס ונקטו לשם כך באמצעי טרור. במיוחד גבר הטרור בימי שלטון האימים של סטאלין".

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ומורה מובילת תכנית רינה כהןמדריכה יישובית ליזי כהן

מילון

ברית המועצות
ברית המועצות הייתה למנהיגת הגוש המזרחי-סובייטי בעולם. היא הוקמה ב-30 בדצמבר 1922 בעקבות ניצחון הצבא האדום במלחמת האזרחים ברוסיה, כאיחוד בין רוסיה הסובייטית לרפובליקות הסובייטיות של עבר הקווקז, אוקראינה הסובייטית, ובלארוס הסובייטית, שהוקמו אף הן בזמן המלחמה, והתקיימה עד להתפרקותה הסופית ב-25 בדצמבר 1991. בשטחים שהשתייכו לברית המועצות חיים כ-100 עמים שונים

השלטון הקומוניסטי
במהלך מלחמת העולם הראשונה פרצה ברוסיה מהפכה בולשביקית. מנהיגי המהפכה ובראשם לנין בקשו ליישם את האידאולוגיה של קרל מרקס ונקטו לשם כך באמצעי טרור. במיוחד גבר הטרור בימי שלטון האימים של סטאלין.

קיבוץ עברון
עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. ביולי 1943, עת חגגה הקבוצה שבע שנים, מנתה הקבוצה 103 חברים ו-20 ילדים‏. באוקטובר 1945 עלתה הקבוצה, שמנתה אז 134 מבוגרים ו-47 ילדים, לנקודת הקבע

ציטוטים

”הספר הזה יביא לכם מזל במשך דורי דורות “

”ההתרגשות ביום הראשון של שנת הלימודים בכל שנה היתה גדולה והאווירה הייתה חגיגית“

הקשר הרב דורי