מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר הטלגרמות עם ברכות לחתונה מ – 1914

סיפורו של חפץ
נועה ברגר וסבתא לאה ברגר
הטלגרמות נכתבו בעיקר בגרמנית עם מילים בעברית

סבתא לאה ברגר והנכדה נועה ברגר משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במסגרת המפגשים ספרה סבתא לנועה סיפורים רבים על המשפחה. הן בחרו להעלות סיפור החתונה של סבא רבא וסבתא רבתא.
 
סבתא לאה ברגר מספרת: הורי התחתנו בשנת 1914 בחודש ניסן בוינה, זו עיר הבירה של אוסטריה. באותה השנה פרצה בחודש אוגוסט מלחמת העולם הראשונה. מוזר שאני לא ראיתי אף פעם תמונה של החתונה. תמונות של הורי מלפני החתונה נמצאות, אבל מצאתי את ספר הטלגרמות ברכות שנשלחו לזוג הצעיר ולמשפחה מכל מיני מקומות באירופה. את כל הטלגרמות כרכו בספר.
הטלגרמות נכתבו בעט ציפורן. הן נכתבו בעיקר בשפה הגרמנית עם מילים בעברית, חלקם כתובים בגרמנית וחלקם בעברית. היה נהוג לתרום תרומה לכל מיני מוסדות או ארגונים צדקה או חברתיים והמוסדות האלה היו מעבירים את הטלגרמה לבעלי השמחה.
 
בין כל הטלגרמות מצאתי טלגרמה אחת שנשלחה עבור תרומה לקרן הקיימת לישראל. התרומה שולמה ע"פ בקשת מוסד הצדקה ע"י בולי דואר.   
 
 
העשרה
"טלגרפיה היא דרך שידור הודעות כתובות ללא העברה פיזית של אותיות. הגדרה זו כוללת דרכים חדשות שנוצרו להעברת נתונים כמו פקס, דואר אלקטרוני ותקשורת מחשבים באופן כללי (טלגרף הוא מכשיר לשליחת וקבלת הודעות למרחקים מעל קווי טלפון, דוגמה לסוג של טלגרפיה. המלה טלגרף מתייחסת לטלגרף החשמלי)".
 
"עט נובע הוא עט בעל ציפורן ומכל דיו. הדיו מוזרם ממכל הדיו לספק הדיו ומשם לציפורן ועל ידי כך מתבצעת פעולת הכתיבה בעט. הזרימה בעט נובע, מתקיימת הודות לעיקרון הנימיות לפיו מתאפשרת זרימה בצינורות נימיים, ללא סיוע של אביזר, משאבה או כוחות חיצוניים. מילוי מכל הדיו של העט בדיו, יכול להתבצע על ידי החלפת מכלי הדיו, על ידי משאבה שמתחברת לספק הדיו ולציפורן ושואבת דיו מקסת דיו".
ויקיפדיה
                        
תשע"ו  2016
 
תכנית הקשר הרב דורי

מילון

טלגרפיה - טלגרמה
טלגרפיה היא דרך שידור הודעות כתובות ללא העברה פיזית של אותיות. הגדרה זו כוללת דרכים חדשות שנוצרו להעברת נתונים כמו פקס, דואר אלקטרוני ותקשורת מחשבים באופן כללי (טלגרף הוא מכשיר לשליחת וקבלת הודעות למרחקים מעל קווי טלפון, דוגמה לסוג של טלגרפיה. המלה טלגרף מתייחסת לטלגרף החשמלי).

עט נובע - עט ציפורן
עט נובע הוא עט בעל ציפורן ומכל דיו. הדיו מוזרם ממכל הדיו לספק הדיו ומשם לציפורן ועל ידי כך מתבצעת פעולת הכתיבה בעט. הזרימה בעט נובע, מתקיימת הודות לעיקרון הנימיות לפיו מתאפשרת זרימה בצינורות נימיים, ללא סיוע של אביזר, משאבה או כוחות חיצוניים. מילוי מכל הדיו של העט בדיו, יכול להתבצע על ידי החלפת מכלי הדיו, על ידי משאבה שמתחברת לספק הדיו ולציפורן ושואבת דיו מקסת דיו

ציטוטים

”אם אין קמח אין תורה“

הקשר הרב דורי