מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור של הטבעת שעברה מדור לדור

אני הקטן מעלי סבתא חיה לידה הילה.
סבתא חיה וסבא יצחק וביניהם סבא דני.
סיפור על מורשת משפחתית

סבתא חיה זוהר נולדה בברלין, שבגרמניה בשנת 1918, לבית משפחת בהם. לפני נישואיה נקראה: לוטה בהם. היא עלתה לישראל בשנת 1982.

לאמא של סבתא חיה ז"ל, סבתא רבתא שלי, הייתה טבעת שקיבלה מתנה מבעלה לכבוד לידתה של סבתי חיה. שנים מאוחר יותר ברחו סבתא חיה ואחותה מיכל מגרמניה, בלי הוריהם והגיעו לארץ.

בשנת 1941 שלחה אימה של סבתא חיה חבילה קטנה ובה מכתב וסוכריות בעטיפה. במכתב נאמר, שהסוכריות "מיוחדות", ללא פירוט נוסף. כשסבתא ואחותה פתחו את הסוכריות הן גילו שיחד עם כל סוכריית טופי היה גם מטבע של 5 שילינג. בשתי עטיפות התחבאו גם שתי טבעות, אחת עם האות "ה" שהאם קיבלה מאביה, ששם משפחתם היה הרטמן. הטבעת השנייה היתה טבעת היהלום שקיבלה מבעלה, בעת לידת חיה. סבתא חיה לקחה את טבעת היהלום ונתנה למיכל אחותה את הטבעת עם ה- "ה". בכסף שקיבלה קנתה מעיל גדול ומגפיים גבוהים (לא ליופי, בגלל הבוץ).

אימה של סבתא חיה לא הצליחה לברוח בזמן מגרמניה וניספתה בשואה. את הטבעות הצליחה לשלוח בחבילת הסוכריות

תמונה 1

לפני מספר שנים, שוב עברה הטבעת יד (למעשה אצבע). באירוע משפחתי חגיגי, סבתא חיה נתנה את הטבעת להילה נכדתה (בת דודה של אימי), לאות תודה והוקרה על מאמציה ועבודתה הרבה לשם השגת אזרחות ודרכון גרמני לכולנו (כל ילדיה, נכדיה וניניה של סבתא חיה).

הזוית האישית

מור עופר: אני לא זכיתי לשמוע את הסיפור המרגש הזה מפיה של סבתא רבתא חיה בעודה בחיים. אח שלי נבו שמע ממנה את הסיפור במסגרת עבודת השורשים שלו. במשפחה זוכרים את הסיפור וסיפרו לי אותו. הסיפור מאוד ריגש אותי.

מילון

אין
אין

ציטוטים

”באירוע משפחתי חגיגי, סבתא חיה נתנה את הטבעת להילה נכדתה “

הקשר הרב דורי