מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתי ארצה מאוסטריה

האיש שבתמונה הוא הסבא רבא שלי
זו תמונה מתעודת הגיוס שלו
קפצתי למים ושחיתי עד הארץ, הצלחתי לחמוק מהבריטים

ב-13 במרץ בשנת 1938 הגרמנים סיפחו את אוסטריה, אנשלוס. הם גרשו את כל המשפחות היהודיות העשירות. הם הכריחו אותם לחתום שכל רכושם עובר לרייך השלישי. כשהודיעו לנו שיש לנו 24 שעות לצאת מאוסטריה לא הזלתי דמעה אחת כדי להראות לגרמנים שהם לא פוגעים בי. שאלתי אותם איך נצא מאוסטריה אם יש שמירה על הגבול?
 
הם אמרו לנו שנהיה חייבים למצוא דרך בעצמנו. אמי יוכבד ואחותי אסתר היו בלונדון בחתונה, ואני ואחותי רייזל החלטנו שאנחנו בורחים, שני אחיותיי רחל ושרה החליטו להישאר, וזאת הייתה הפעם האחרונה שראיתי אותן. לפני שאני ורייזל יצאנו, הלכתי לקבר אבי וסבי כדי להיפרד מהם, כי הייתה לי תחושה שזו הפעם האחרונה שאהיה באוסטריה. קראתי פרקי תהילים, ויצאתי עם רייזל לגבול. כשהגענו הצלחנו לעבור את הגבול ונסענו לצ'כסלובקיה כשהגענו, רייזל נשארה כדי להביא את הילדים של אסתי ללונדון.
 
אני החלטתי שאפליג באניית מעפילים, אני בטוח שהרגזתי את האנשים שעבדו באנייה משום שפתחתי במחאה מכיוון שהאוכל שם לא היה כשר. כשהגיעה אניית מעפילים יותר קטנה, אנשי הצוות סוף סוף מצאו את הדרך הטובה ביותר להיפטר ממני הם החליטו להכניס אותי לאנייה הזאת עם עוד כמה אנשים. כשהתקרבנו לארץ, הבריטים פתחו באש לעברנו, בלי לחשוב פעמיים הורדתי את בגדיי, קפצתי למים ושחיתי עד הארץ (הייתי שחיין מצוין) כשהדבר היחיד שלבשתי היה תחתונים, הגעתי לארץ והצלחתי לחמוק מהבריטים בדרך לא דרך.
  
כשהגעתי לארץ, עבדתי בפתח תקווה בפרדס. הייתי קוטף פי שניים יותר מהר מכל שאר העובדים ולכן הם שנאו אותי והחליטו לגרום לפיטוריי. לאחר מכן כשהגעתי לחיפה עסקתי בכמה וכמה עבודות ולבסוף פתחתי חנות רהיטים. מחסן החנות, לפני קום המדינה, שימש כסליק של הלח"י.
 
הקמתי משפחה וקראתי לאחת מבנותיי רחל, ע"ש אחותי שנספתה בשואה. בתי רחל היא הסבתא של ניני נח איתו אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במפגשים ספרתי לו את סיפורי והוא תיעד וכתב את סיפורי.
 
העשרה
אנשלוס: " אנשלוס (אַנְשְׁלוּס, גרמנית: Anschluss, תרגום מילולי: סיפוח, הוא הכינוי לסיפוחה של אוסטריה לרייך השלישי ב-13 במרץ 1938. המדינה האוסטרית בוטלה והפכה למחוז ברייך הגרמני. על אף שאיחוד בין אוסטריה לגרמניה נאסר בהסכם ורסאי, המעצמות לא מנעו את הסיפוח מאחר שהניחו כי היטלר יסתפק בסיפוח אוסטריה וחבל הסודטים (מצ'כוסלובקיה), ולא ישתלט בכוח על שטחים נוספים, אך הם טעו". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

אנשלוס
אנשלוס (אַנְשְׁלוּס, גרמנית: Anschluss, תרגום מילולי: סיפוח. הוא הכינוי לסיפוחה של אוסטריה לרייך השלישי ב-13 במרץ 1938. המדינה האוסטרית בוטלה והפכה למחוז ברייך הגרמני. על אף שאיחוד בין אוסטריה לגרמניה נאסר בהסכם ורסאי, המעצמות לא מנעו את הסיפוח מאחר שהניחו כי היטלר יסתפק בסיפוח אוסטריה וחבל הסודטים (מצ'כוסלובקיה), ולא ישתלט בכוח על שטחים נוספים, אך הם טעו.

בדרך לא דרך
בערמומיות

ציטוטים

”"מי שהמציא את הפחד לא היה טיפש".“

”קפצתי למים ושחיתי עד הארץ, הצלחתי לחמוק מהבריטים בדרך לא דרך.“

הקשר הרב דורי