מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתה של סבתא מרים בנואליד

אני וסבתא שלי מרים
סבתא ואני בפעילות בבית התפוצות
סבתא מרים נולדה במרוקו ועלתה לארץ בגיל 13. כיום חיה בקנדה עם משפחתה.

נולדתי במרוקו בעיר ספי. גרתי עם משפחתי באזור יהודי, בגיל 6 הלכתי לבית הספר זה היה בית ספר יהודי צרפתי שקראו לו אליאנס. בגיל 13 הורי החליטו לעלות ארצה כיוון שהערבים המרוקאים רצו עצמאות לארצם וביקשו שכל היהודים והצרפתים יעזבו. סוכנות היהודית עזרה לעלייתם של כל היהודים לעלות ארצה.
העליה לארץ והחיים במעברה
בשנת 1955 עליתי עם הוריי ארצה כשהייתי בגיל 13. הגענו במשאית עם הוריי ועוד 4 אחים שהקטן היה בן שנה. מנמל חיפה לבאר שבע ישר למעברה שקראו לה חצרים אזור שומם מאחורי הצריף היה מדבר. ללא מים ללא חשמל ההסתגלות הייתה מאוד קשה גם לי.
למדתי בבית ספר עליית הנוער. יום הלימודים התחיל בשמונה והסתיים בחמש. החיים היו מאוד קשים לי היה נהדר כי מצאתי מקום שבו למדתי אכלתי והתחנכתי חינוך טיפוסי של ארץ ישראל.
היו טיולים וספורט שמאוד אהבתי הקמנו גרעין שקראו לו השקמים וביחד שלחו אתנו לקיבוץ נצר סירני כי את החיים במעברה שניתי. 
חתונתם של סבא וסבתא
סבתא וסבא הכירו בבאר שבע. סבא אלי בדיוק השתחרר מצבא קבע וסבתא עבדה כאחות בבית חולים  סורוקה בבאר שבע. סבתא הייתה בת 26 וסבא בן 29. הפגישה הראשונה הייתה בקולנוע בבאר שבע. היינו חברים במשך שנה ואז התחתנו באולמי "זוהר" בבאר שבע. שבוע לאחר החתונה נסענו לנהריה לירח דבש.
הקמנו את ביתנו בשיכון ה' לדוגמא. אז היה פשוט וקל יותר לקנות בית. סבא אלי עבד כמנהל חשבונות בבנק מסד ואני עבדתי בקופת חולים. היה לנו מנהג בכל צהרים להיפגש ולאכול יחד את ארוחת הצהרים ולאחר מכן חזרנו לעבודה. מידי שבוע הלכנו לארוחת שישי אצל ההורים שלי ובשבת בצהרים להורים של סבא. החיים באותה תקופה היו מאושרים. 
הילדים
שנה לאחר הנישואים, בשנת 1969, נולדה בתנו הבכורה יפעת בשמחה רבה. יפעת הייתה תינוקת מאוד אנרגטית ואהבה מאוד לשחק. היא אהבה את הגן והיו לה המון חברות וחברים. בגיל 9 הצטרפה לתנועת הצופים. כשסיימה תיכון נרשמה למכללת בית ברל ללימודי הוראה אך נטשה באמצע והתחילה לעבוד כמזכירה בחברת ביטוח. היום יפעת חיה בקנדה. היא נשואה לישראלי בשם אבי שחי בקנדה מגיל שנה. יש להם שלושה ילדים: אייל, סיון ואיתן.
גיל נולד בשנת 1971.  גיל היה ילד אנרגטי טוב ושקט ואהב חברים והיה תלמיד ממושמע להורים. גיל למד בבית ספר בעוד השרון בחטיבת הביניים.
הוא אהב לשחק באטרי משחק קונסולה  וגם שיחק טניס וכדור עף הוא התגייס בגיל 18 לחל האוויר היה לו שרות מאוד טוב כשהוא היה בשרות ההורים עלו לקנדה לא היה לו קל שההורים לא נמצאים לידו. אחרי השרות יצא להודו אחרי הודו לדרום אפריקה וגם לטיול חוף באפריקה חזר והתחיל לעבוד בעבודות שרות ללקוחות כשהוא נוסע מי מקום למקום באופנוע. ואז הוא הכיר את נורית אשתו הם היו ביחד שלוש שנים עשו גם טיול להודו ביחד היו גם במצרים בפירמידות ושם הוא הציע לה נישואים. 
חתונתם של אבא ואמא
אבא ואמא התחתנו בשנת 2003 ביער יד מרדכי 
מקום עבודתם של הילדים
•יפעת עובדת כגננת בגן יהודי בקנדה
•גיל עובד כמתכנת מחשבים
•קארין עובדת כמנהלת משרד של עסק פרטי של משחקי ילדים לבתי ספר בקנדה
•שירה עובדת כיועצת פדגוגית בבית ספר יהודי בקנדה.

נכדים
•חלק מהנכדים גרים בקנדה וחלק גרים בישראל הנכדים שגרים בקנדה הם:
•אילי בן 17
•אייל בן 13
•סיון בת 10
•איתן בן 6
הנכדים בישראל הם: נועם בן 11 יואב בן 10מיכל בת 6.
ההחלטה לעזוב את הארץ ולעבור בקנדה
סבא בצעירותו חלם לחיות בקנדה, הוא חשב שהיא ארץ האפשרויות ואיכות החיים ואז ב-1991 החלטנו לעזוב את הארץ יחד עם שתי הבנות קארין ושירה. גיל שירת בשרות הצבאי ויפעת המשיכה ללמוד. הקליטה בקנדה הייתה לא קלה לדוגמה: תרבות שפה ועוד…הבנות למדו בבית ספר יהודי והתאקלמו מאוד יפה סבא פתח מאפיה לפיתות וסבתא התחילה לעבוד בבית החולים יהודי. 
הנכד הבכור בישראל
נועם הוא הילד הבכור בישראל, התחביבים שלו זה מחשבים כמו אביו ומוזיקה ובמיוחד ספורט.
יואב בן 9 וחצי התחביבים שלו הם כמעט אותם תחביבים כמוני יואב אוהב מחשבים ספורט משחקי קופסא  יואב
מיכל
מיכל בת 6 היא אוהבת ברביות פיות לרקוד ולשיר.
אילי
אילי אוהב כדורסל הוא אוהב לתקשר עם אנשים מכל הגילים 
יפעת
יפעת נולדה 29 ל-8 1969 ילדה יפה מקסימה עם הורים מאושרים עד אין גבול. גדלה יפה. הלכה גן ושם הייתה ילדה אנרגטית וכחמה בבית הספר הייתה תלמידה טובה הייתה בתנועת נוער של הצופים הייתה בחול לבלט נגנה באורגן ובכלי נגינה סקסופון תמיד הייתה ילדה מאוד ערנית ועזרה תמיד בבית בגיל 18 התגייסה לצבא לנחל שירתה בקיבוץ בצפון השתחררה והתחלה ללמדו ולעבוד בינתיים ההורים החליטו להגיע לקנדה ב1991 והיא סירבה להגיע ואפילו ויזה לא הסכימה שהיה לה. אחרי שנה הגיע לביקור והחליטה להישאר בגלל שלא היה לה ויזה והחליטה לחזור לארץ ואחרי שנתיים הכירה בחור שגר בקנדה ובעזרתו קיבלה את הויזה. למדה גננות והתחילה לעבוד בגן ילדים יהודי ב-2002 התחתנה ונולדו לה שלושה ילדים אייל בן 12 סיוון בת 10 ואיתן בן 7.
גיל
גיל 20 ל-2 1971 נולד ילד יפיפה ג'ינג'י הורים מאושרים שיש להם בת ובן בילדותו אהב לשחק במכוניות קטנות וכל מכונית שקיבל פירק אותה עד לחלק האחרון. בגן שיחק והקשיב יפה מאוד לגננת ילד חכם וממושמע בבית הספר היה תלמיד טוב עם הרבה פוטנציאל שלא ניצל אותו. התגייס לחל האוויר אחרי הצבא טייל בהרבה ארצות כמו דרום אפריקה הודו וקניה התחתן והביא 3 ילדים
קארין
קארין תינוקת מתוקה ויפה תלמידה טובה וילדה נהדרת כשהייתה בגיל 13 המשפחה הגיעה לקנדה שם היו קשיים עם השפה הצרפתית והאנגלית אבל התגברה והצליחה מאוד בלימודים כשסיימה את התיכון אבא שלה ניפטר באופן פיתומי בגיל 18 החליטה לחזור לארץ למדה באוניברסיטה ועבדה ובגיל 21 חזרה לקנדה נולד לה בו איילי כאת הוא בן 17.
שירה
נולדה ב-29 לחמישי 1980 תינוקת יפיפייה בלונדינית תלמידה טובה מאוד הייתה בחול לבלט בגיל 11 המשפחה הגיעה לקנדה שירה כעסה מאוד על עזיבת הארץ בקנדה היו לה קשיים בגלל השפה והניתוק מהחברים אבל תוך שנה השתלבה יפה והייתה תלמידה מצטיינת אחרי התיכון למדה באוניברסיטה והוציאה תואר שני בדרמה-טרפי דוברת אנגלית וצרפתית. 
 
מורה מובילה – לילך אייזן
תשע"ו 2016

מילון

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. הארגון פועל לחיזוק הקשר בין ישראל לקהילות יהודיות בתפוצות.

ציטוטים

”בלי עבר אין עתיד“

הקשר הרב דורי