מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתה של סבתא טובה לארץ

תעודת השתתפות סבתא בארגון אצ"ל
סבתא חנה והנכדה יעל
התנדבותה של סבתא טובה באצ"ל ובבית"ר, התאקלמות בארץ ומשפחתיות שרידה במהלך עלייה.

בשנת 1913 בעיר לודז'ה שבלטביה שהייתה חלק מרוסיה. היא הייתה הילדה הרביעית מבין שמונה ילדים. עם סיום לימודי התיכון, בהיותה בת תשע עשרה (19), בשנת 1932 עלתה לארץ לבדה ללא משפחתה עם תנועת בית"ר שבה הייתה חברה בשנות נעוריה.

סבתא היתה חלוצה. היא הגיעה לארץ והצטרפה לפלוגה של בית"ר שישבה ברמת טיומקין שהיה מושב ליד נתניה. (היום רמת טיומקין הוא רחוב השייך לנתניה) הפלוגה הפכה להיות כחלק פעיל בארגון האצ"ל וסבתא הייתה שותפה לפעילויות. ביום, כל החברים עבדו בכל עבודה שהייתה משותפת לפלוגה. סבתא ניהלה את המכולת  ובעבודות נוספות כמו במכבסה ובאריזת התפוזים שנקטפו בפרדסים ונשלחו  לשווקים. בערבים השתתפה בפעילויות של האצ"ל. באצ"ל, סבתא השתתפה במארבים ושמירות על היישוב ועל הפרדסים. הערבים ניסו לגנוב גם מהיבול החקלאי כמו תפוזים ולימונים וכן את בעלי החיים שהיהודים גידלו ליד הבתים כמו תרנגולות, ברווזים, פרות ועיזים.
 סבא ישראל נולד בשנת 1911 בלטביה. גם סבא היה חלוץ. הוא הגיע לרמת טיומקין והצטרף לפלוגת בי"תר והחל לעבוד בעיקר בעבודות בניין. בגלל שהגיע לארץ ללא אישורי עליה ( סרטיפיקט ), הוא נאלץ לנדוד בארץ מראש פינה בצפון ועד השפלה גדרה ורמלה. בכל מקום שהגיע הצטרף לתושבים היהודים באותו מקום בעבודות שהיו צריכים. תוך כדי העבודות השונות למד והתנסה בעבודות בניין, שאלו היו עיקר העבודות בארץ.  לאורך כל התקופה, סבא ישראל היה מגיע חזרה לפלוגה והתפתחה אהבה בין סבתא טובה לסבא ישראל. לאחר תקופה של כשנה של נדודים חזר לפלוגה ועם הידע שצבר בתחום הבניין, קיבל תפקיד בבניית הגדר שנבנתה מסביב לרמת טיומקין ביחד עם אנשים נוספים מהפלוגה.
לאחר תקופה לא ארוכה, הם החליטו להינשא, אולם עמדה בפניהם בעיה: לא היו  אביזרים לחתונה כמו שאנו מכירים היום  והחתונה נערכה באחד הבתים (אוהל- הם גרו באוהלים) בהשתתפות כל חברי הפלוגה שהיו באותו היום במקום. את האוכל הכינו כל חברי הפלוגה. והחיים המשיכו להתנהל כמו קודם. לאחר כשנתיים, סבתא חלתה (וגם הייתה בהריון) והרופא קבע שסבתא חלתה מעייפות יתר של העבודה ועליה לקחת קצת חופשה. לפיכך בהחלטה משותפת עם סבא וחברי הקבוצה שנתנו את הסכמתם, נסעה סבתא עם עוד שתי חברות מהפלוגה, לביקור המשפחה שנשארה בלודז'ה. שם נולד לסבתא הבן הבכור והמשפחה עזרה לה בגידולו. כשהילד היה בן 3 חודשים התחילו לחשושים שעומדת לפרוץ  מלחמה  וסבתא החליטה לחזור לארץ לפני שלא תוכל לצאת משם. היא הגיעה לנציגות האמריקאית ושם קבלה רישיון לנסיעה חזרה לארץ (באוניה).
את התינוק ארזו לסבתא בסל קש וכך עלתה סבתא לאניה. ההפלגה הייתה קשה. לא היה מספיק אוכל ולסבתא לא היה מספיק חלב. הים געש והתנאים היו קשים, התינוק לא שרד את ההפלגה ונפטר בדרך.
 לאחר שובה של סבתא לארץ סבא החל לבנות כמו שאר חברי הפלוגה את הבית בעצמו. הבית נבנה בשלבים. תחילה נבנה חדר אחד ומטבחון. בבית היה סליק של נשק שהוסתר מהבריטים. הוא היה ארון ברזל שחור שהוטמן בתוך ארון ולפניו נתלו מעילים גדולים. במשך השנים נולדו להם עוד בן ושתי בנות שהקטנה מבינהן היא סבתא חנה.
לאורך כל השנים סבתא עבדה גם בחנות המכולת שהייתה צמודה לבית וגם בבית האריזה בעיקר בחורף. סבתא התנדבה בהרבה מאוד עמותות ואירגונים כמו: הועד למען החייל, עזרה לקשישים, בהתרמות שונות ועוד…אפילו בהיותה כבר בגיל 75 סייעה לקשישה בת 80 שלוש פעמים בשבוע בהתעמלות ובטיול.
סבתא קבלה תעודות הוקרה גם מ"הועד למען החייל", גם מעיריית נתניה ומתנועת בי"תר.סבתא היתה האשה הראשונה והמבוגרת ביותר בסוף שנות השישים שרכבה על טוטוס ( קטנוע ממונע קטן יחסית מנוע כמו של אופניים חשמליים היום ) בנתניה. סבתא זכתה להכיר ולהנות מעשרה נכדים ותשעה נינים שאני- יעל- השמינית והאחרונה שזכתה להכיר.
סבא נפטר בהיותו בן 58 משטף דם מוחי וזכה להכיר רק שלושה נכדים. סבתא נפטרה בשנת 2005 בגיל 92.
לפני כשנה, כאשר סבתא חנה ודוד שלמה (אח של סבתא) פינו חלק מהבית של סבתא, מצאו  שם 2 רובי קלצ'ניקוב וארבעה אקדחים + כדורים שהוסתרו מעל הארון במסדרון. הנשק נמסר למשטרה ולאחר בדיקת המשטרה, הנשק נתרם למוזיאון האצ"ל.
תשע"ו 2016

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ציוני דרך בשירה

מילון

סרטיפיקט
הכינוי שניתן לאשרת עלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי

בית"ר
ברית הנוער העברי ע"ש יוסף טרומפלדור", היא תנועת נוער וצעירים של התנועה הרווזיוניסטית ברית הנוער העברי ע"ש יוסף טרומפלדור, היא תנועת נוער וצעירים של התנועה הרווזיוניסטית לפני הקמת המדינה ושל תנועת החרות לאחר הקמתה.

אצ"ל
הארגון הלאומי הצבאי בארץ ישראל היה ארגון צבאי מחתרתי, עברי, שנוסד בירושלים בשנת 1913

סליק
סליק הוא כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים.

חלוץ / חלוצה
זה שמתחיל ראשון, מוביל. אדם שמקים התישבות חדשה באזור ספר

ציטוטים

”סבתא היתה חלוצה. הגיעה לארץ והצטרפה לפלוגה של בית"ר ברמת טיומקין מושב ליד נתניה.“

”, כל החברים עבדו בכל עבודה שהייתה משותפת לפלוגה“

”סבתא חלתה והרופא קבע שסבתא חלתה מעייפות יתר של העבודה ועליה לקחת קצת חופשה. “

”בעקבות החלטת הרופא יחד עם סבא וחברי הקבוצה שנתנו את הסכמתם הוחלט שסבתא תיסע למשפחתה“

הקשר הרב דורי