מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור עלייתה של סבתא אסנת לארץ ישראל

סבתא ואני
סבתא אסנת בגיל 17
סבתא אסנת עלתה לארץ מאיראן בדצמבר 1964

נולדתי באירן בעיר נמל עבאדן. גדלתי ולמדתי בית ספר יסודי ואחר כך תיכון. בגיל 17 התחתנתי. בעלי היה גר בטהרן עיר בירה. אחרי החתונה נסעתי אתו לטהרן. גרנו בטהרן 8 שנים נולדו לי שני בנים. עלינו לארץ בשנת 1964. נולדו לי עוד שני ילדים בארץ ואחד בשם אלי, הוא אבא של יואב נולד בשנת 1965. בעלי עבד באל-על כמנהל חשבונות ואני עקרת בית.  
 
העלייה לארץ
בהתחלה גרנו במעון אקדמי  בלוד. ואחרי חצי שנה קיבלנו דירה בלוד מהסוכנות. בדצמבר 1964 עלינו לארץ עם שתי בנים שסבתא שלי בהריון עם אבא שלי בחודש חמישי. סבתא עוד זוכרת שהיה חנוכה במטוס חילקו לבנים ממתקים של חנוכה .כשהגענו לארץ ההינו צריכים לקבל דירה באשדוד אבל בגלל שהדירה לא הייתה מוכנה, אז גרנו במעון אקדמי בלוד, חצי שנה אז הורים של סבתא גרו בעיר לוד, הם שכנעו את סבא וסבתא שלי שאתם עם ילדים קטנים לא כדי לכם לגור באשדוד זה רחוק תגורו בלוד קרוב עלינו. סבא שלי ביקש מהסוכנות דירה בלוד עשר שנים סבא וסבתא שלי גרו בלוד עשר שנים.
 
הבן הבכור של סבתא שלי, ראובן, בשנה 1974 התגייס לחיל האוויר ואחרי הצבא למד באוניברסיטת בן גוריון, ועבד שנתיים בארץ, הכיר בחורה קנדית ויחד  נסעו לטורונטו ועד עשיו הם גרים בטורונטו ויש להם שתי ילדים , בשם אלון, איתן.
 
הבן השני של סבתא שלי אברהם, לפני צבא למד אתודאי שלוש שנים  ואחרי צבא למד במכון ווינגיט כמורה ספורט ומחנך. הוא הכיר בחורה בשם נעמה והם התחתנו וכיום יש להם שלוש בנות, בשם: עדי, ענבל ועמית .עדי נשואה לרותם וגרה בדרום. כיום הוא מנהל בית ספר אורט ברחובות.
הבן השלישי של סבתא שלי אבא שלי אלי, הוא למד ברחובות בבית ספר קציר ולאחר מכן עשה צבא בחיל האוויר בתל נוף גם אמי עשתה שם צבא ,הם הכירו אחד את השני בצבא ,הם התחתנו יש להם שלושה ילדים: אחותי הילה, אחי עידו ואני יואב הילד הקטן במשפחה. אחותי הילה לומדת באוניברסיטה בספיר שנה ראשונה.
הבן הקטן של סבתא שלי אמיר, למד בבית ספר קציר ברחובות ואחרי צבא, למד במכללה בראשון לציון, הכיר את הבכורה בשם איריס, התחתנו וכיום יש להם שלושה ילדים ליאור,שיר ואריאל שנולד לפני כשלוש חודשים.
 
סבא וסבתא רבא רבא נולדו וגדלו באספהן עיר באיראן נולדו להם שני בנים. הסבא רבא שלי בשם רבי ודוד של סבא שלי בשם דניאל. סבא רבא נולד וגדל באספהן וסבתא רבא נולדה וגדלה בבצרה עיר בעיראק. סבא רבא כשהיה צעיר נסע לעבדאן ועבד בעיר נמל אבדן במכס, שהיה הגבול של עיראק וכך הכיר את סבתא רבתא שהייתה גרה בבצרה שהייתה עיר גבול של עיראק, וכך הם הכירו אחד את השני והתחתנו ונולד להם שלוש בנים סבא שלי בהמן ודודים של אבא שלי, שאפור ומשה גרים בארה"ב.   
 
העשרה
בצרה: "בצרה (בערבית: ??????, תעתיק לעברית: אלבצרה) היא העיר השנייה בגודלה בעיראק ומונה כ-2,300,000 תושבים (2008). בצרה היא בירת מחוז אל-בצרה שבעיראק, היא הנמל הראשי של עיראק ושוכנת על גדת נהר השט אל-ערב הנשפך אל המפרץ הפרסי. האזור סביב בצרה כולל מספר רב של בארות נפט. בעיר קיים שדה תעופה, שלאחרונה החל לפעול מחדש. בעבר היו בבצרה קהילות יהודיות, וכן ידוע שפעל בה רבי שמעון קיירא מחבר הספר הלכות גדולות, אך רובן עזבו אותה בזמן הקמת מדינת ישראל. כיום, על פי הערכות, יש בבצרה כמה עשרות יהודים בלבד".
תשע"ו

מילון

אבדן
עיר דרומית באירן

בצרה
בצרה (בערבית: ??????, תעתיק לעברית: אלבצרה) היא העיר השנייה בגודלה בעיראק ומונה כ-2,300,000 תושבים (2008). בצרה היא בירת מחוז אל-בצרה שבעיראק, היא הנמל הראשי של עיראק ושוכנת על גדת נהר השט אל-ערב הנשפך אל המפרץ הפרסי. האזור סביב בצרה כולל מספר רב של בארות נפט. בעיר קיים שדה תעופה, שלאחרונה החל לפעול מחדש. בעבר היו בבצרה קהילות יהודיות, וכן ידוע שפעל בה רבי שמעון קיירא מחבר הספר הלכות גדולות, אך רובן עזבו אותה בזמן הקמת מדינת ישראל. כיום, על פי הערכות, יש בבצרה כמה עשרות יהודים בלבד.

ציטוטים

”מי שלומד מצליח“

הקשר הרב דורי