מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סימי פרץ עולה ממרוקו

סימה פרץ מספרת על עלייתה לארץ ישראל
דרכון וכרטיס עליה לאוניה
מחכים במחנות העלייה

שמי סימי ביטון

נולדתי להורים בשם רחל ודוד ביטון. אנחנו 8 אחים במשפחה: ארבע בנים וארבע בנות.

בשנת 1945 באו אנשי הסוכנות היהודית למרוקו והתחילו לרשום את היהודים לעלייה לארץ ישראל. במשך שנים נמשך משא ומתן לעליית יהודים לארץ ישראל ורק כעבור 10 שנים נשא פרי והצליח. בתחילת 1954 הגיעו אנשי הסוכנות והודיעו שצריך להתכונן לעלייה. ההורים שלי לקחו את מה שאפשר היה לסחוב בשתי ידיים. הביאו אותנו למחנה איסוף במרקש שבמרוקו. במחנה נשארנו כמעט חודשיים, לאחר מכן העבירו אותנו למחנה בקזבלנקה שם נשארנו כמעט 8 חודשים. לאחר מכן העבירו אותנו באנייה למרסי שבצרפת שם המתנו לאוניה שתגיע. כשהאנייה הגיעה, עלינו על הסיפון. שם האנייה היה ג'רוזלם (ירושלים).

 

15652%d7%94%d7%90%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%94-%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%9d-1

תמונה 1

דרכון וכרטיס עלייה לאוניה של סבא רבא דוד ביטון (ז"ל) וסבתא רבא רחל ביטון

 

הפלגנו לכיוון הארץ וזה היה סיוט! הפלגנו במשך שבועיים באוניה עד שהגענו לנמל חיפה. בארץ קיבלו אותנו אנשי הסוכנות היהודית וחילקו אותנו לפי שמות לכל מיני אזורים בארץ. אותנו שלחו למושב שזור שנמצא בצפון, הגענו בדצמבר בשנת 1955. היה שלג וקר. נתנו לנו צריף עשוי מעץ ולא יכולנו לצאת החוצה מרוב קור. לא היה חימום ולא היה אוכל ולהורים היה קשה להשיג מזון. אבא שלי נסע לחיפה כדי לקנות לנו אוכל, ושם הוא גילה את אחד השכנים שלנו ממרוקו. השכן אמר לאבא שלי שכל האחים של אבא שלי נמצאים בארץ והם גרים במעברה בשם חרובית. אבא שלי ניגש לסוכנות וביקש לעבור כדי להיות קרובים לאחים שלו. בסוכנות לא הסכימו לבקשתו. אבא שלי לא התייאש וניסה שוב ואז הודיעו לו שהוא יכול לעבור למעברה. שם גרנו עד שנת 1960 ואז עברנו לחדרה לשכונת נווה חיים. בחדרה קיבלנו בית בנוי מבלוקים ושם גרנו עד שהתחתנתי.

תמונה 2

תמונה 3

כעת אני נשואה עם שני בנים ושתי בנות, אחד עשר נכדים וכולם גרים בארץ שמחים ומאושרים.

העשרה

מעברת חרובית הייתה מעברה שהוקמה סמוך לכפר מנחם בחבל לכיש, יחד עם משואה, בתחילת שנת 1955, לצורך שיכון זמני של עולים מצפון אפריקה שיועדו להתיישב במושבים בחבל. באפריל 1955 נתמלאה המעברה, ובה ובמשואה התגוררו כ-2000 נפשות. לא תמיד שבעו העולים נחת משיבוצם במעברת חרובית והיו מספר מקרים של פעולות מחאה של עולים שבקשו לעבור למקום אחר. לקראת סוף שנת 1959 נותרו בחרובית כ-60 משפחות שלא היו מעוניינות לעבור להתיישבות ועל כן יועדו לעבור לשיכונים בערי פיתוח כדי לאפשר את סגירת המעברה.

תשע"ז, 2017

הזוית האישית

סימי מספרת לתלמידים: אגם רובין, נוי לביא, גפן הלר על עלייתה לארץ ולמרות שהיו תנאים קשים כולם היו שמחים ומאושרים. כך היא מספרת: "אני נשואה עם שני בנים ושתי בנות, אחד עשר נכדים וכולם גרים בארץ שמחים ומאושרים."

מילון

הסוכנות היהודית לארץ ישראל
מאז הקמתה ב-1929 פעלה הסוכנות היהודית למען השבתם הביתה של למעלה מ-3,000,000 עולים, ייסדה למעלה מ-1,000 ישובים ברחבי ישראל, חינכה למעלה מ-300,000 אלף ילדים ב"עליית הנוער" והקימה למעלה מ-1,500 מוסדות חינוך ותרבות. כיום, פועל הארגון בארבעה תחומים עיקריים: נתינה חברתית, עלייה, חוויה ישראלית וקירוב בין ישראל לבין קהילות יהודיות מסביב לעולם.

נשא פרי
השיג את מטרותיו, הצליח, הצמיח פירות , בהשאלה : הביא לתוצאות טובות. "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא". יחזקאל ל"ו ח'

ציטוטים

”אם תרצו אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי