מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחתי

יהב קינצלר וסבא שלו נתנאל קינצלר
סבא נתנאל (ילד) עם הוריו סבתא וסבא
סבא של יהב

אני נתנאל קינצלר סבא של יהב. נולדתי בשנת 1948 בכפר סבא תוך כדי מלחמת השחרור, כאשר אבי נחמן קינצלר היה חייל. בילדותי בשנת 1956 פרצה מלחמת סיני. בשנת 1958 עברו הורי לכפר הרי"ף שבו אני מתגורר היום. למדתי בבית ספר חקלאי, עיינות. בצבא שירתתי בסיירת שקד והשתתפתי בתור לוחם במלחמת ששת הימים  ובמלחמת ההתשה. בשנת 1972 התחתנתי עם סבתא לאה. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים והשתתפתי ביחידת דב לבן (יחידה סודית בשריון). ובשנת 1974 אני ולאה אשתי עברנו לכפר הרי"ף והקמנו משק חקלאי ובמקביל עבדתי בבי"ס הארצי לתחבורה באשדוד עד לסגירתו. מאוחר יותר אשתי לאה החלה לעבוד במשרד הרישוי עד יציאתה לגמלאות. בשנה האחרונה גם אני יצאתי לגמלאות. במשך אותם שנים נולדו לנו שלושה בנים: יריב (אבא של יהב) שעובד בתור מהנדס אווירונאוטיקה, תומר שהוא מורה ואור שהוא מהנדס חשמל.

נחמן קינצלר

נחמן קינצלר (אבא שלי) נולד בשנת 1924 בעיירה בשם קולו בפולין שחייו בה יהודים פולנים וגרמנים. להוריו צבי נטע אביו וסרנה אמו, היו להם שישה ילדים ארבעה בנים ושתי בנות כשאבי היה החמישי שבהם. לאביו היה בית מלאכה לייצור כלי בית. כל בני המשפחה המורחבת למעט נחמן נספו בשואה בכך שהכניסו אותם למשאית שבתוכה היה גז. נחמן (בן השלוש עשרה) ואחיו הצליחו להימלט לכיוון ליטא ושם אחיו גויס לצבא הרוסי ונהרג שם. משם עליית הנוער העבירה אותו לרוסיה ולאחר מכן לאוקראינה ואז לטורקיה ומשם לסוריה ומשם לכפר גלעדי ששם הוא שהה ולאחר מכן היה ממקימי קיבוץ מנרה. בשנת 1941 התגייס לצי הבריטי ושירת על שולת מוקשים כ- ארבע וחצי שנים. כשהשתחרר היה ממקימי מושב משמרת בשרון והכיר את נעמי ממשפחת איצקוביץ' הם התחתנו ועברו לכפר סבא ואני האח הבכור מבין הארבעה. בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור ונחמן גוייס לחטיבת אלכסנדרוני ובנס שרד גם את המלחמה הזאת. וב-1958 עבר עם משפחתו לכפר הרי"ף  ושם חי עד יום מותו ביום השואה 2013.

נעמי קינצלר

נעמי קינצלר (לבית איצקוביץ') נולדה בשנת 1928 בטוסטדו (התיישבות יהודית בארגנטינה). להוריה אריה ורבקה. אריה הגיע מרוסיה מכיוון, שלא רצה להתגייס לצבא הרוסי. רבקה נולדה בארגנטינה להוריה סמואל ורוחליה שהגיעו לארגנטינה ב  1880  מאוקראינה שנערכו בה פרעות ביהודים וברון יהודי בשם  הירש קנה אדמות ליהודים בארגנטינה ודאג ליישב אותם שם. אריה היה מורה לילדי הקהילה היהודית ולרבקה הייתה חנות כולבו. (וסבתא רבקה נשלחה ע"י אביה ללימודים דבר שהיה נדיר לגבי בנות) הוריו של אריה עלו ארצה (לכפר סבא) מרוסיה בשנת 1925 עם ילדיהם האחרים ובני משפחתם. בשנת 1929 הוזעק אריה על ידי אביו בגלל בעיות משפחתיות והוא עלה ארצה עם משפחתו לכפר סבא. נעמי גדלה בכפר סבא ושמה היא הכירה את נחמן והתחתנה איתו ושם גם נולדתי.

נולדתי בכפר סבא במלחמת השחרור כאשר כפר סבא הייתה בקו החזית ואבי היה מגויס כחייל סדיר והשתתף בקרבות קשים וניצל בנס. מפקד המחלקה של אבי היה אריק שרון (ראש הממשלה) שגם ניצל בנס בקרב לטרון. כל ילדותי עברה עלי בצל מלחמות וחלק מבני גילי היו בלי אבא. בכפר סבא הייתי בגן ילדים ואני זוכר שיום אחד קטפתי צנוניות מהגינה של הגן ובתור עונש לא קיבלתי גבינה עם בצל. אני גדלתי אצל סבתי רבקה שלא ידעה כל כך טוב עברית והיא דיברה איתי ספרדית מעורבת ערבית ואידיש. ממנה למדתי לשתות מטה ארגנטינאי ולאכול בשר ותירס וגדלתי אצלה עד כיתה ו'. סבא אריה נולד במקום שהיום זה בבלרוס והיה תלמיד חכם בישיבות הליטאיות  הוא דיבר שפות רבות לדוגמא רוסית, גרמנית, ספרדית, ערבית ועברית. כשהיה בן 18 מכיוון, שלא רצה להתגייס לצבא הרוסי הוא ובן דודו ברחו לארגנטינה הדרך הייתה קשה וארוכה ושם הם הגיעו לאזור שהיה מיושב על ידי יהודים על אדמות שנקנו על ידי הברון הירש.

שם פגש את סבתא רבקה, שנולדה בארגנטינה למשפחה שברחה מהפרעות שנערכו ביהודים ברוסיה בשנת 1850. בארגנטינה הוא שימש כמורה לילדים היהודים בנוסף, הייתה לו חנות כולבו. שאר בני משפחתו אבא אמא שתי אחיות ואח עלו לארץ בשנת 1925 והתיישבו בכפר סבא. וסבא אריה על לארץ מאוחר יותר בשנת 1929. והצטרף לארגון ההגנה ששם היה מפקד בכיר. אמי נעמי עלתה לארץ בגיל שנה וחצי והתחנכה בכפר סבא. כשגדלה עבדה באריזת פרי הדר ושם פגשה גם את אבי נחמן שהיה חבר במושב משמרת.

 

הזוית האישית

תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית חשובה בעיניי- חשוב שנעביר את המידע לדור הצעיר שידעו מאיין באנו ומה חווינו עד שהקמנו כאן משפחה. לצערי הרב הוריי לא העבירו לנו את המידע על עברם ועד שנזכרנו לשאול, כבר לא היה את מי. חקרתי הכל לבד אחרי מותם. יצרתי קשר עם קרובי משפחה שנותרו בחיים והשלמתי את המידע החסר. אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי להעביר ליהב את הסיפור.

מילון

פרעות
גילויי שנאה אלימים כלפי יהודים בארץ ובתפוצות

ציטוטים

”לי לא היה המידע על עבר משפחתי, חקרתי ואני שמח שהצלחתי להעביר לך מידע זה“

הקשר הרב דורי