מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי אסתר מימון

אני אסתר ושאולי אחיין שלי
אני ובעלי בחתונה שלנו
ילדות ומישפחה

שמי אסתר מימון נולדתי בשנת 1954 במושב יציץ בארץ ישראל שלישית מאחים שלי אחות הגדולה.

חנה נולדה בשנת 1945 אחותי השנייה אינס נולדה בשנת 1950 אחי הקטן אחי נולד בשנת 1961 הורי עלו מלוב לישראל בשנת 1950 והתיישבו בישוב עתלית. משם עברו למושב יציץ. למדנו בבית ספר ממלכתי דתי אני ובעלי לעתיד, למדנו באותו בית ספר עד כיתה ח'.

לאחר תקופה בגיל 17 עבר ליפו ובשנת 1977 נפגשנו אצל אחותו במושב יציץ משם התחלנו להיפגש לעתים קרובות ואז החלטנו לעשות הכרות עם הורים באופן רשמי כי היכרות קודמת הייתה בשל היותנו שכנים. ההורים שלו באו אלינו הביתה וכולם שמחו ומשם החלטנו לקבוע תאריך לחינה ולחתונה.

טקס החינה

את החינה עשינו אצל הורי בבית, נהוג אצלנו שאמא של החתן מביאה לכלה תכשיטי זהב, חינה ונרות. ההורים של הכלה מביאים לחתן  תכשיט וטלית. הורי הכלה מכינים מאכל שנקרא "בסיסה". (חיטה, אגוזים, שקדים, "גרענה כוסברה" ותמרים).

ערב החינה נהוג אצלנו מלבישים את הכלה עם "זדד (לבוש מיוחד לחינה) ופרמלה" (אפודה מיוחדת עם רקמה), ושמים מטפחת בצבע אדום מכסים את הפנים של הכלה ואנשים מובילים את הכלה עם שירה ומחול ועושים מעגל מושיבים את הכלה באמצע וכל החברות מסביבה שרים שירי חינה בטריפולטאית. מזמינים את אחת החברות שיש לה זוגיות טובה, למרוח לכלה את החינה על הראש. לאחר מכן, מגישים כיבוד את הבסיסה שמסמל  ברכה אושר, עושר והצלחה.

במהלך הטקס מורחים לכלה חינה ביד ואז החתן מניח על החינה ביד, מטבע זהב או כסף כל אחד לפי מצבו.

למחרת החינה, מזמינים את כל החברות של הכלה ועושים יום כיף כמו טיפולי פנים ופינוק לכלה, ביום שלוקחים את  הכלה למקווה ועושים שמח.

למחרת התחתנו ב"אולמי סמדר" ברחובות בתאריך 5.9.1977 ביום שני בבוקר של יום החתונה. אני הכלה, הלכתי עם כמה חברות לסלון  כלות להסתרק להתלבש עם שמלת הכלה. ערב החתונה היה ערב שמח, שרו זמרים, הגיעו כל המוזמנים.

לאחר מכן, עשינו שבת חתן אצל הורי החתן. ואז יצאנו לירח דבש באילת. לאחר שחזרנו מירח דבש גרנו ביפו ארבע שנים, נולדו לנו שני ילדים מורן בן הגדול ורחלי השנייה. לאחר מכן עברנו למזכרת בתיה ונולדו לנו עוד שלושה ילדים קמליה, שיראל מיתר ואופק שאול.

כיום אנו גרים ביישוב יציץ כשמונה שנים. מורן בני הבכור נשוי ואבא לשלוש בנות: אמילי, רומי ואריאל. בתי רחלי התחתנה ויש לה שלושה בנים: יעקב שליו, עמוס טוהר ונועם יצחק. קמליה בתי נשואה ויש לה שני ילדים: שקד מלכה ואדיר יוסף.

ובניי שאול אופק ושיראל מיתר עדיין צעירים וגרים בביתי ביציץ.

הזוית האישית

אסתר "נהניתי להיזכר בסיפור חיי וללמוד על המחשב".

שאולי "נהניתי ללמוד את סיפור משפחתי וללמד את דודתי על המחשב".

מילון

זדד
בגד לחינה בעדות טריפוליטאים וטוניסאים

ציטוטים

”לחשוב טוב ולהמשיך קדימה “

הקשר הרב דורי