מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיינו בשנות ה – 50 ושנות ה – 60

שחר וברכה בשיעור מחשבים
שחר מלמד את ברכה במחשב
בהרגשה של אמי הבן שנעלם היה חי...

תרבות וחגים
גדלתי בבית תמני עם דת יהודית נוקשת מאוד. היה חשוב בשבלינו להכין את הבית לחגים או לשבתות.
הייתי הבת הרביעית במשפחה, ואמי סמכה עלי שאני אדאג לאחיי הקטנים. הייתי עוזרת לאחיי בכול, שיעורים, ללמוד, מקלחות, אוכל, עוזרת להלביש ועוד.
האח השני במשפחה היה חולה כשהיה בן חמש, לקחו אותו לבית חולים, אז זה היה בחיפה, ההורים לא ידעו עברית וכשהלכו לבקר אותו, לא נתנו להם להיכנס ואמרו להם שהוא מת. ההורים לא ידעו ממי לבקש עזרה כי הם דברו תמנית בלבד. בהרגשה של אמי הבן שנעלם היה חי, בגיל 18 קיבל צו להתגייס לצבא ואז אמי אמרה שאם היה מת לא היה מקבל צו.
אני הכי אוהבת את חג הסוכות.
בכל שנה ושנה חגגנו את חג הסוכות ונהנינו לבנות את הסוכה, לקשט אותה, והיינו מכינים ארוחות ויושבים כולם מסביב לשולחן ואוכלים. זה חג שמתאחדים כולם שבוע ימים.
חג הפסח היה חג קשה מבחינת ניקיונות.
אמי הייתה מאוד דקדקנית שכול הבית יהיה כשר לפסח, היינו מחליפים את כול הכלים לפסח, וכול העבודה הקשה של פסח נפלה על הבנות הגדולות שהיו בבית.
 
ילדים וחינוך
כשהייתי בת 22 התחתנתי. בגיל 23 כבר ילדתי זוג תאומים בת ובן. גדלתי אותם לבד ולא קיבלתי עזרה מאף אחד. לגדל אותם היה הדבר הכי כיף שהיה לי. אחריהם בא בן כשהייתי בת 26 וחצי. בגיל 33 ילדתי בת. החינוך שנתתי להם היה משמעת נוקשת לפעמים וילדי היו הצלחה מסחררת! עד היום הם הצלחה גדולה, בכל התחומים. אני גאה בהם ואעשה הכול בשבילם. היה לי חשוב הלימודים שלהם, הניקיון שלהם ושיהיו עצמאים. תמיד דאגתי שקודם יאכלו ארוחת צהריים, אחר כך שיעורים ואז טלוויזיה או כל עיסוק אחר.
 
כיום נשארתי עם 3 ילדים כי אחד נעדר כבר 13 שנים, יצא לטיול בהודו ולא חזר.
 
בתי הבכורה למדה בכוחות עצמה והצטיינה לאורך שנים עם שתי תארים. היא התחתנה עם איתן, הביאו 3 ילדים לעולם, שהם הפרחים שלי ואעשה למענם הכל.
 
אחיה התאום, מזה שנים עבד קשה שהעסק שלו יתפתח ושיכירו את עבודתו שהוא עושה כבר הרבה שנים (הוא שיפוצניק ומתמחה בעבודות גבס). הייתי רוצה לראות אותו עם משפחה משלו, אבל היעדרותו של אחיו עצרה בעדו. אני מקווה שעם הזמן אזכה לראות אותו עם משפחה משלו.
 
בתי הקטנה ביותר, ילדה חכמה ויפה שבתקופת התיכון הייתה תלמידה מצטיינת, אבל היעדרות של אחיה שנעלם נשברה, לא סיימה בגרויות ותמיד במצב של בכי לא ידעה איך להתחבר לנושא הזה. כיום היא עובדת במשרד עורכי דין גדול, מצליחה מאוד וגם אני מקווה לראות שהיא תבנה משפחה משלה.
 
החלום שלי לראות הרבה נכדים בבית ולראות את השיתוף בין הנכדים שיש לי והנכדים שיהיו.
תשע"ו, 2016

מובילת תכנית, רויטל יוסף, סגנית מנהלתביה"ס רמת חן

מילון

מסמיה
היה יישוב ערבי באזור השפלה, ליד גדרה של היום.

ציטוטים

”בעזרת חינוך ההורים יצאו ילדים טובים!“

הקשר הרב דורי