מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של חיים תמיר

סבא חיים ועמית בתכנית
סבא חיים בילדותו.
סיפור חיי

נולדתי למשפחה חקלאית שהייתה ממייסדי מושב בית חנן

הוריי עסקו בחקלאות נטעו פרדס גידלו ירקות לשיווק בתל אביב. הייתה לנו עז פרה חמור לול ופרדס. בזמנו קראו לזה משק מעורב בית הספר היה במושב עד כיתה ח' הוא היה בית ספר משותף של בית חנן והמושב השכן נטעים מאחר ולא היו הרבה תלמידים היינו לומדים בכיתות מעורבות כמו א' וב' ביחד. כאשר הייתי בגיל שמונה אבא שלי התנדב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה במסגרת ההתגייסות של היישוב היהודי בארץ. אני הייתי בן יחיד כאשר אמא שלי המשיכה לטפל בעזרתי ובעזרת עובדים זרים במשק. העזרה שלי במשק הייתה בתחום טיפול בעופות יציאה למרעה עם העזים. המשחקים שלנו אחרי בית הספר היו: מחנים, גולות ומחבואים.

חיי התנהלו ממש בצורה רגילה עד שמלאו לי עשר שנים אז נודע לנו שאבא שלי נספה במלחמת העולם השנייה. נפילתו של אבי גרמה לשינוי גדול בחיי מכיוון שאז הפכתי כאילו (הגבר של המשפחה).

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9e%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%95%d7%a9%d7%99

כשסיימתי את לימודיי בבית ספר יסודי עברתי עם כל בני כיתתי ללמוד בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. למרות היותי בן יחיד אמי הסכימה שאעבור ללמוד בבית ספר כדורי שם למדתי שנתיים חקלאות. זו הייתה תקופה ממש משמעותית בחיי. בתום השנתיים התגייסתי לצה"ל שירות מאוד רגיל בתום השירות חזרתי למשק יחד עם הטיפול במשק התחלתי לעסוק בעבודות חקלאיות עם טרקטורים במשקים של אנשים אחרים. בשנת 1957 נישאתי לדליה לוי בת מושבנו בוגרת בית ספר לאחיות כמובן בעזרתה ניהלנו וטיפלנו במשק של הוריה ובמשק שלנו. כמשפחה נורמלית נולדו לנו 4 ילדים שלושה בנים ובת (אמא של עמית).

בשנת 1967 מלחמת ששת הימים גויסתי למילואים והשתתפתי בקרבות בסיני ורצועת עזה הגענו עד תעלת סואץ. בתום המלחמה החטיבה שלנו נשארה לשמור על הקו לאורך תעלת סואץ. בקרב הראשון במלחמת ההתשה נפצעתי בצד שמאל מרסיס של מרגמה ולמחרת פוניתי לבית חולים קפלן. אחרי השחרור התחלתי לעבוד בחברת לייצוא חקלאי "אגרקסקו" בה עבדתי עד פרישתי לפנסיה. בין לבין התנדבתי במלחמת יום כיפור הגעתי עד "פאיד" שדה תעופה מצרי אחרי שצה"ל כבש שירתי שם כחודש ימים ואחר  כך חזרתי לעבודתי במשק ובאגרקסקו.

במשך השנים משנת 1964 סבתא דליה ואני יצאנו לטיולים ברחבי העולם לתקופות בין שבועיים לחמישה חודשים גולת הכותרת הייתה הטיול שלנו לתאילנד אוסטרליה הונג קונג, ניו זילנד, איי פיג'י והוואי  טיול שקראנו לו הטיול של החיים של חמישה חודשים בחלקו עם זוג נוסף. עד לפני חמש שנים סבתא דליה תפקדה בצורה יוצאת מן הכלל הייתה אחות בשלושת המושבים: נטעים גן שורק ובית חנן ופרשה בגיל שבעים. לצערנו, פקדה אותה מחלה קשה מאוד ואינה מסוגלת היום לתפקד היא מטופלת על ידי מטפלת זרה. אני פנסיונר של אגרקסקו ממשיך לעזור לבנים הממשיכים שלי לטפל במטע האבוקדו ובכרם הזיתים המשפחתי שיש לנו.

הזוית האישית

רמת הגולן זהו חבל ארץ יפה מאוד ומיוחד. יש משאבים רבים. יש בו חקלאות נהדרת המכילה: מטעי פירות כרמים, לולים, רפתות לחלב ועדרי בשר. התיירות המגוונת והישובים המשגשגים. אני חי במרכז הארץ אבל אך חושב שכייף גדול להתגורר ולבנות עתיד . מקווה ששקט ישרור לאורך הרבה שנים וכולם ייהנו. אמן !

מילון

תעלת סואץ
תעלת סואץ היא תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי וים סוף, לים התיכון ולאירופה.

בית חנן
בֵּית-חָנָן הוא מושב במישור החוף הדרומי, בצד כביש 42 (המחבר בין ראשון-לציון ליבנה ואשדוד), כשני ק"מ ממערב לנס-ציונה. משתייך לתנועת המושבים ולמועצה אזורית גן-רוה. בתחום המושב נחשפה רצפת פסיפס עם כתובת ביוונית. ממערב למושב שמורת טבע בשטח של 35 דונמים ובה ריכוז של פרחי אירוס הארגמן.

אגרקסקו
גרקסקו יצוא בע"מ, היא חברה ישראלית העוסקת ביצוא תוצרת חקלאית מישראל. שוק היעד המרכזי שלה הוא אירופה אך היא פעילה גם במדינות אחרות בעולם. אגרקסקו הוקמה ב-1956 כחברה חצי ממשלתית ובמשך 37 שנים נהנתה ממעמד מונופוליסטי בתחום היצוא החקלאי. במחצית השנייה של 2011 עברה אגרקסקו משבר חמור ובסופו נמכרה והפכה לחברה פרטית.

ציטוטים

”"נפילתו של אבי גרמה לשינוי גדול בחיי מכיוון שאז הפכתי לגבר המשפחה"“

הקשר הרב דורי