מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא רחל

דניאל וסבתא רחל
פנקס מזון מתקופת הצנע
תרומה והתנדבות למען המדינה

סבתא נולדה בישראל בעיר פתח תקווה בשנת 1938, בשם משפחה גייזר להורים יוצאי רוסיה שעלו לארץ בשנת 1933. לסבתא יש אח אחד ושמו ישי גייזר. מקום מגורי סבתא היה בשכונת כפר גנים.
 
אבא של סבתא עבד בסלילת כבישים, ובעת הצורך עבד כמנהל חשבונות שזה היה מקצועו, ולבסוף עבד כסגן מנהל בנק הפועלים בפתח תקווה. אמא של סבתא הייתה מתנדבת בארגון "אמהות עובדות" ובוועד למען החייל. בכלל ההורים של סבתא התנדבו לתת עזרה לכל מי שצריך זה היה האופי שלהם. סבתא טוענת שאת זה ירשתי מהוריה.
 
סבתא למדה בגן הילדים בכפר גנים ובבית ספר יסודי על שם משה הס שנמצא בפתח תקוה עד היום. באותה תקופה, היו בארץ הבריטים. סבתי פחדה מהם מאוד. בבית של ההורים של סבתא, חלון אחד היה ללא תריס, ובשעה שהאנגלים היו עושים עוצר, לא נתנו לצאת מהבתים, סבתא הייתה רואה דרך החלון את האנגלים עם הכומתה האדומה, ועל כן כינוים היה כלניות. היא רצה להעיר את הוריה, על מנת שיחביאו את השמיכות הצבאיות. היות ובחצרם היה סליק, הם היו צריכים להשאיר את העז שתשכב על החציר שכיסה את הסליק. בסליק היו רובים.
 
לאמא של סבתא היו שלושה אחים בארץ. שני האחים של אמא של סבתא עבדו בחברת הובלות. אחד מהם היה נוסע עם אספקה לירושלים הנצורה וכן לבאר שבע שהייתה גם היא מכותרת (שעשו לה עוצר). לא הייתה אפשרות ליצור קשר, לכן אמא של סבתא ביקשה מאחיה שיסע לאחיו בארצות הברית. אח אחד נפטר ממחלת השחפת שהייתה נפוצה בארץ, ולאחר מכן אמא של סבתא העלתה את אבא שלה לארץ מארצות הברית. בזמן מלחמת השחרור (מלחמת העצמאות), היו הפגזות מכיוון כפר קאסם ומגדל צדק. ההורים של סבתא אירחו אצלם משפחה מקיבוץ גבעת השלושה שהיה בגבול מגדל צדק.
 
לסבתא שלי היה סבא בבית, שעליה הוטל לקחת אותו בבוקר וגם בערב לתפילה בבית הכנסת.סבתא למדה בבית ספר תיכון ברנר בעין גנים, שהיה רחוק מאוד מכפר גנים.{בקצה השני של העיר}.כפר גנים הייתה ללא כבישים, רק חול בקיץ ובוץ בחורף. כאשר היו צריכים להגיע לפתח תקוה היו מתבוססים בבוץ. אוטובוסים עדיין לא נסעו בכפר גנים, לכן נאלצו כולם ללכת ברגל או לרכב על אופניים. באותו זמן לא היו לאנשים מכוניות רק לבודדים.
 
סבתא הייתה בתנועת הנוער – "התנועה המאוחדת" עד לגיוסה לצבא. המשחקים שסבתא שיחקה בילדותה היו : חמש אבנים, שאותן היו מחפשים בין אבני חצץ.בבית בו סבתא גדלה, הוריה עיבדו פרדס קטן שהיו בו מעט עצי פרי, ומשק קטן שכלל תרנגולות, עז וכן גינת ירק. שהחלב הירקות והפרי היו לצורכי הבית. הטיולים שסבתא עשתה עם חברותיה בימי שבת היו לביצה שהייתה באזור סגולה.
 
בתקופת בית הספר היסודי שכלל שמונה שנות לימוד, למדו: חשבון, עברית ,תנ"ך, זמרה, וכו'. היה שיעורי חקלאות, כאשר בבי"הס עיבדו גינות ירק . כמו כן, היו לבנות שיעורי תפירה ולבנים שיעורי נגרות .היו שיעורי תזונה במטבח ביה"ס, כאשר כל יום תלמיד מכל כיתה החל מכיתה ה' היה בא להכין את ארוחת הצהריים לתלמידים. ברור שהבישול היה בעזרת המורה לבישול. בגיל שנתים עשרה, יחד עם זאת שסבתא הייתה בתנועה, היא החלה לרקוד ריקודי עם והייתה בלהקה של המורה לריקודי עם הותיק יואב אשריאל ואחריו יונתן כרמון.
 
סבתא התגייסה לצבא בשנת 1955, בצבא סבתא שירתה ביחידת בתי דין והשתתפה במבצע קדש. לאחר כיבוש עזה סבתא הייתה שם שלושה ימים שבהם ניהלו משפטים מהירים נגד גניבות. בשנת 1957 סבתא התחתנה עם סבי רזיאל, שהיה תושב רחובות ואז סבתא עברה לרחובות. נולדו להם 4 ילדים.
 
בזמן שסבתא התחתנה ונולדה הבת הבכורה, שרר במדינה משטר של צנע. סבתא עבדה לאחר נישואיה כ- מזכירה רפואית בבית החולים קפלן ולאחר מכן כששלושת ילדיה הגדולים הלכו לבית הספר, סבתא עבדה כמזכירה במשרד עורכי דין. לאחר שביתה הקטנה, שזו אימי לירן, הלכה גם כן לבית הספר, סבתא עבדה כפקידה בבנק.
 
סבא נולד ברומניה בחודש אפריל בשנת 1935 ועלה לארץ כשהיה בן חודש ימים. אמו לא רצתה לעלות לארץ לפני שתלד. לסבא היו ארבעה אחים גדולים ממנו ושני אחים קטנים ממנו. אבא של סבא עבד בתחנת הרכבת בהעמסה וקבלת סחורות כגון: תבואה ופרי הדר….סבא למד שמונה שנים בבית ספר דתי כמו אחיו הגדול, והבנות למדו בבית ספר מעורב בנים ובנות ביחד.
 
המשפחה של סבא היו דתיים אבל זה לא הפריע לאח הגדול של סבא להתגייס לאצ"ל. בכלל ההורים של סבא לא הפריעו לילדים להיות חופשיים יותר. לאחר שסבא סיים את לימודיו, הוא החל לעבוד כמסגר עד שהתגייס לצבא. בצבא סבא שירת באילת, וברמת גן. בשנה האחרונה לשרותו בצבא הוא הכיר את סבתא וכעבור שנתיים הם התחתנו. הם גרו בשיכון וכעבור 9 שנים עברו למרכז העיר רחובות שם גידלו את ארבעת ילדיהם: ארנה ז"ל, איל, גיל, לירן, עד שהגדולים נישאו ועברו לגור בפתח תקווה וסבא וסבתא עברו בעקבותיהם. סבתא וסבא גרים עכשיו קרוב אלינו. לסבתא ולסבא יש משפחה ענפה, לסבתא יש 10 נכדים ועכשיו מחכים כולם שסבתא וסבא יקבלו נינים. מיותר לציין שבחגים היה תמיד כיף להיות עם כל המשפחה אצל סבא וסבתא ולאכול את מטעמיה הטובים. 
 
העשרה
"התנועה המאוחדת או בשמה המלא הרשמי התנועה הכללית של הנוער הלומד החלוצי בארץ ישראל הייתה תנועת נוער לומד שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חברי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. עד למלחמת השחרור הייתה פעילות התנועה מצומצמת אך לאחר מכן היא התרחבה מאוד, ובין השנים 1950-1953 פעלה התנועה בבתי ספר שונים בארץ. ב-1954 התאחדה התנועה עם תנועת הבונים העולמית, והוקמה תנועת "הבונים-התנועה המאוחדת" ב-1959 התאחדה התנועה עם "הסתדרות הנוער העובד" ויחד הוקמה "הסתדרות הנוער העובד והלומד".
 
תשע"ו

מילון

סליק
כינוי למחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים.

התנועה המאוחדת
התנועה המאוחדת או בשמה המלא הרשמי התנועה הכללית של הנוער הלומד החלוצי בארץ ישראל הייתה תנועת נוער לומד שהוקמה בשנת 1945 כאשר חלק מחברי תנועת המחנות העולים פרשו על רקע פילוג במפא"י והתאחדו עם חברי תנועת גורדוניה-המכבי הצעיר. עד למלחמת השחרור הייתה פעילות התנועה מצומצמת אך לאחר מכן היא התרחבה מאוד, ובין השנים 1950-1953 פעלה התנועה בבתי ספר שונים בארץ. ב-1954 התאחדה התנועה עם תנועת הבונים העולמית, והוקמה תנועת "הבונים-התנועה המאוחדת" ב-1959 התאחדה התנועה עם "הסתדרות הנוער העובד" ויחד הוקמה "הסתדרות הנוער העובד והלומד".

ציטוטים

”ההורים של סבתא התנדבו לתת עזרה לכל מי שצריך זה היה האופי שלהם.“

הקשר הרב דורי