מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא רחל

בבת מצווה שלי אני וסבתוש
סבתא רחל בחתונה של אימי
סיפור העלייה שלי מפרס

סיפור העליה של סבתא רחל
 
שמי רחל רחמני, ומהבית שמי רחל משה. נולדתי בקרמנשה שבפרס (אירן).
רציתי לעלות לישראל בגלל רצוני הרב להיות עם המשפחה שלי וגם בגלל הרצון להגיע לארץ הקודש. לפני שעליתי לישראל הייתי במרכז קליטה חודש, וחיכיתי שם לטיסה לישראל יחד עם קרובי משפחתי. בשנת 1952 עליתי לארץ ישראל יחד עם ההורים שלי, האחים שלי וסבתא שלי. אני זוכרת שלסבתא שלי הייתה האהבה הענקית לארץ הקודש. אני ממש זוכרת שכאשר עלינו לישראל וכשהמטוס סוף סוף נחת בארץ, ירדנו מהמטוס וסבתא שלי התכופפה ונישקה את האדמה.
 
ממרכז הקליטה שהיינו בו לקחו אותנו לגור בבית שאן. אני זוכרת שאהבנו מאוד את החגים בארץ והיה לנו שמח.
היו לי חמישה אחים ובגלל הצורך בפרנסה אמי נאלצה לעבוד בכל מיני עבודות חקלאות בקיבוצים, ובסוף היא עבדה גם במפעל טקסטיל.
 
הייתי צריכה ללכת לבית ספר בישראל אבל היה לי קשה בגלל השפה כי לא ידעתי כל כך טוב עברית. בסופו של דבר התחלתי לדבר טוב מאוד עברית. גם אני עזרתי ויצאתי לעבוד. עבדתי בגיל 16 ב"נוער העובד" וגם אני עבדתי בחקלאות.
 
העשרה
יהדות איראן (או קהילת יהודי פרס) היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות באסיה – קהילה יהודית מזרחית בשטחה של איראן המודרנית. גם כיום יהודי איראן נקראים במוסדות שונים יהודי פרס ומנהגיהם "מנהג יהודי פרס", על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית.
יש המקדימים את הימצאותם של בני ישראל שם עוד בראשית המאה השמינית לפנה"ס בנפילת ממלכת ישראל, והגליית בני ישראל לח'וראסאן בידי סנחריב. כורש מלך פרס נתן את ההרשאה לשובם של היהודים מבבל לארץ ישראל ולמעשה פתח את תהליך הקמת הממלכה היהודית בימי בית שני. תולדות יהודי פרס נמשכות על פני רצף בלתי פוסק של 2500 שנה. נכון לשנת 2005, הקהילה היהודית באיראן היא הגדולה ביותר במזרח התיכון מחוץ לגבולות ישראל. בישראל עצמה קהילה גדולה של יהודים שעלו מאיראן. מגילת אסתר בתנ"ך מתארת את חיי היהודים בפרס בעת העתיקה תחת שלטון המלך אחשוורוש, וחג הפורים נחוג על מסורת זו. באיראן על פי המסורת נמצאים גם קברי מרדכי היהודי ואסתר המלכה וחוקרי עתיקות מזהים שם את חרבות העיר שושן. (ויקיפדיה)
 
עיר במחוז הצפון בישראל, בבקעת בית שאן, ממזרח לעמק יזרעאל, ממוקמת על כביש 90 כ-25 קילומטר מדרום לים כנרת.
בית שאן מיושבת ברציפות מראשית התקופה הכלקוליתית (כ-4000 לפנה"ס) ועד ימינו (סך הכול כ-6,000 שנה). שם העיר עבר גלגולים רבים, בין השאר נקראה "אשאן", "בֵּית שָׁן", "ביישן", "סקיתופוליס" ו"ביסאן". נקראת, ככל הנראה, על שם האל שאן, שיושביה הקדומים הקימו לו בה מקדש. המועצה המקומית החדשה נוסדה בחודש יוני 1949 ונקראה בית שאן. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו, 2016

מילון

קרמנשה
עיר באירן

ציטוטים

”בעזרת ה', ברוך ה', שהכל יהיה טוב“

הקשר הרב דורי