מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה ממוסקבה

קשר רב דורי - בכרכור קהילתי
מראה רחוב במוסקבה ב-1888
סיפור עלייתם של סבי בוריס וסבתי לודמילה

השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי כרכור. במהלך מפגשי התכנית יחד עם סבתי, לודמילה זינגר. סבתי נולדה ברוסיה בשנת 1946 בעיר היא עלתה לישראל בגיל 34 בשנת 1980. שמעתי בפגישותינו את סיפור חייה והעלנו יחד תקציר הסיפור לתיעוד.

הסיפור האישי שלי מתחיל עם סבא וסבתא שלי: בוריס זינגר ז"ל ולודמילה זינגר. סבא וסבתא גרו במוסקבה שברוסיה והם תמיד חלמו לעלות לארץ ישראל. בשבילם זה היה החלום, הם כל כך רצו לעלות לארץ ישראל. רק אחרי עשרים שנה הם הגשימו את חלומם ועלו לארץ. במהלך עשרים שנה שגרו ברוסיה נולדו להם שני ילדים: פאולינה, שזו אמא שלי וג'ניה אחיה של אמא, הוא דוד שלי. סבתי, כשעלתה לארץ יחד עם סבי. היא הייתה במקצועה מורה ומחנכת ובמהלך השנים היא הייתה גם מהנדסת חשמל במקצועה. סבי ז"ל, אף הוא היה איש חינוך, הוא היה מורה לחקלאות. סבי אהב מאוד את נושא החקלאות וההוראה. הבית הראשון שלהם עם עלייתם לארץ היה באשדוד. סבי נפטר וסבתי לודמילה זינגר גרה  עד היום גרה באותה דירה באשדוד.

העשרה מוסקבה היא בירת רוסיה, העיר הגדולה באירופה והתשיעית בגודלה בעולם. מוסקבה היא אחת משתי הערים הפדרליות של רוסיה (השנייה היא סנקט פטרבורג) והיא העיר המאוכלסת ביותר ברוסיה ואירופה (איסטנבול שנמצאת גם היא באירופה מאוכלסת מעט יותר אך חלק משטחה נמצא באסיה).

תמונה 1

מראה רחוב במוסקבה ב-1888

גירוש מוסקבה:  (או גלות מוסקבה) הוא כינוי לגירוש היהודים ממוסקבה, כחלק מגירוש מקיף יותר של יהודים מתחומי "רוסיה הקדושה" לתחום המושב שאירע בשנת 1891 בפקודת סרגיי אלכסנדרוביץ', הנסיך הגדול של רוסיה, עם מינויו לתפקיד המושל הראשי של העיר מוסקבה בידי אחיו הצאר אלכסנדר השלישי.

 קישור לכתבה בעיתון "גפן"  18.6.15 – "הקשר הרב-דורי" בבית ספרנו

בממלכתי כרכור מתקיימת, זו השנה השנייה, תכנית "הקשר הרב-דורי" – שמטרתה בניית גשר ערכי בין הדורות, וחיזוק הקשר שבין התלמידים לאוכלוסיית גיל הזהב

תשע"ה – 2015

מילון

מוסקבה
מוסקבה היא בירת רוסיה, העיר הגדולה באירופה והתשיעית בגודלה בעולם. מוסקבה היא אחת משתי הערים הפדרליות של רוסיה (השנייה היא סנקט פטרבורג) והיא העיר המאוכלסת ביותר ברוסיה ואירופה (איסטנבול שנמצאת גם היא באירופה מאוכלסת מעט יותר אך חלק משטחה נמצא באסיה).

גירוש מוסקבה
גירוש מוסקבה (או גלות מוסקבה) הוא כינוי לגירוש היהודים ממוסקבה, כחלק מגירוש מקיף יותר של יהודים מתחומי "רוסיה הקדושה" לתחום המושב שאירע בשנת 1891 בפקודת סרגיי אלכסנדרוביץ', הנסיך הגדול של רוסיה, עם מינויו לתפקיד המושל הראשי של העיר מוסקבה בידי אחיו הצאר אלכסנדר השלישי.

ציטוטים

”"כשהייתי קטנה חלמתי על תוכנית לימודים כזאת"“

הקשר הרב דורי