מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של מירטה מצ'ילה

אני ונכדי יואב
אני ובתי פאולה על האוניה בדרך לארץ
סיפור העלייה לארץ והקליטה בה של מירטה

העליה מצ'ילה ישראל

שמי מירטה, נולדתי בשנת 1943 בטלקה שבצ'ילה.

בשנת 1970 עלה לשלטון משטר סוציאליסטי שאמרו שהם לא ייתנו ליהודים לצאת מצ׳ילה (בסוף זה לא קרה והסוכנות היהודית הטעו אותנו כדי שנעלה לארץ.) עליתי על האנייה בנמל – Valparaiso באוקטובר 1970 עם בתי, פאולה, שהייתה בת 8 חודשים ועם בעלי לשעבר ארון. הפלגנו דרך האוקיינוס השקט, חצינו את תעלת פנמה. זאת היתה חוויה מדהימה. המשכנו דרך האוקיינוס האטלנטי לטנריף שבספרד. לאחר שהייה של לילה, המשכנו בדרכנו עם האנייה לאיטליה. רצוי לציין כי בכל פעם אשר עברנו איזור זמן במהלך השייט, הילדים על האנייה לא הספיקו להתרגל לשעון החדש והיו מתעוררים בלילות וישנים בימים. נשארנו 3 ימים ליד נמל נאפולי ומאד רציתי לראות את חורבות פומפיי אז עלינו על רכבת לביקור במקום. לאחר שלושת הימים בנאפולי, עלינו על אוניה אחרת והמשכנו לנמל חיפה. משך כל ההפלגה מצ׳ילה לישראל נמשכה כחודש.

 

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%94%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%99%d7%94

הקליטה

לאחר העגינה בנמל חיפה, נסענו באוטובוסים למרכז קליטה אשר בכרמיאל וזאת בעקבות בקשה שלי להיות קרובה לדינה, אחותי, אשר שהתה במרכז קליטה בחיפה. בכרמיאל השתתפתי בשיעורי עברית ובמקביל חיפשתי עבודה ודירה. לאחר מכן עברנו מכרמיאל לרחובות שם קיבלנו דירה מהסוכנות ועבדנו כרוקחים בקופת חולים כללית. לאחר 3 שנים וחצי נולדה בתי השנייה, דנה, ו 3 שנים לאחר מכן עברנו לרעננה בה אני גרה עד היום.

הזוית האישית

 יחסי ישראל צ'ילה

"יחסי ישראל-צ'ילה מתייחסים לקשר ההיסטורי והנוכחי בין צ'ילה לישראל. צ'ילה הכירה בעצמאותה של ישראל בפברואר 1949 ושתי המדינות הקימו יחסים דיפלומטיים ב-16 במאי 1950, כשישראל שלחה את השגריר הראשון שלה בתאריך זה וצ'ילה שלחה שגרירה הראשון ב-16 ביוני 1952. לצ'ילה יש שגרירות בתל אביב וישראל מחזיקה שגרירות בסנטיאגו".

מילון

אנפנדס
אמפנדה היא מאכל בצק ממולא ואפוי שמקורו בגליסיה, ספרד.

סוציאליסטי
תפיסת עולם הדוגלת בשוויון כלכלי

ציטוטים

”העליה מצ'ילה, הפלגנו דרך האוקיינוס השקט, חצינו את תעלת פנמה...“

הקשר הרב דורי