מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורם של גיבורי הפרטיזנים

אני ונכדי בפרויקט "הרב דורי".
משפחתי לפני פרוץ המלחמה.
סיפור משפחתי אשר נלחמה כפרטיזנים ביערות

סיפורם של גיבורים

רבקה ואריה פלנט צמד הפרטיזנים הלוחמים בנאצים

בשנת 1960 התחילו להופיע בביתנו אנשי "יד ושם" כשהם מצוידים בטייפים גדולים. היה זאת על-מנת להקליט את עדותם של אבי אריה פלנט ז"ל ורבקה פלנט ז"ל גיבורי הפרטיזנים.

הורי קיבלו את הדפים שהודפסו ביד ושם וכן דיסק בשפת האידיש ובו שומעים את קולו של אבי. מיותר לציין את ההתרגשות הגדולה שאחזה בי.

hj

 

כשיצאתי לגמלאות מעבודתי במשרד הביטחון, גמלה בי החלטה שאני אנציח את זכרם של הורי באמצעות ספר. רצוני היה שספר זה יאגד בתוכו את סיפור חייהם באותן שנים אפלות של מלחמת העולם השנייה ואת חייהם ביערות רוסיה.

במהלך חיפושים אחרי מתרגמים שיכולים לתרגם את מאות הדפים שקיבלתי מיד ושם, הגעתי לגברת לאה הולצמן מתרגמת מוסמכת מאוניברסיטת בר-אילן.

כשהיא ראתה את שמות המשפחה שעליהם אני רוצה לכתוב, היא קפאה על מקומה ובמשך כמה דקות לא הוציא מילה מפיה.

לאחר שנרגעה, סיפרה בקול חנוק מדמעות שהיא מכירה את כל המשפחה וסבתא רבקה עבדה אצל אביה של לאה שהיה רופא שיניים.

סגירת מעגל נוסף:

כשקיבלנו את הספר ערוך, ישבנו כל בני המשפחה שלכולם יש דמעות בעיניים. הבטנו זה על זה והבטחנו שאנחנו נשמור על הקשר המשפחתי לעד ונמשיך לספר את סיפורם המופלא של רבקה ואריה ז"ל גיבורי הפרטיזנים.

 

הזוית האישית

פרויקט הרב דורי הוא אחד מהפרויקטים המרשימים והמוצלחים שנתקלתי בהם. הייתה לנו אפשרות להעביר את תולדות משפחתנו להעביר לנכדי את התקופה הגרועה ביותר שהייתה למשפחתנו ולעם ישראל.

התכנית נתנה לנו אפשרות לשבת עם נכדי ולהעביר לו את סיפורנו.

מילון

פרטיזנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, שבה משתמשים במילה partigiano במשמעות "מתנגד למפלגה/לכוח".

ציטוטים

”"משפחה היא הדבר הכי חשוב בחיים"“

הקשר הרב דורי