מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי סבתא

יהונתן וסבתא שושנה
סבתא שושנה בילותה
סיפור זכרונות של סבתא שושנה אורחן

משפחתי עלתה לארץ מתימן בשנת 1949 במרבד הקסמים.

הורי זוהרה וסאלח אהרון חיו בתימן בעיר רדאה. הם עלו למעברה בעין שמר ואחר כך עברו לגדרה. נולדתי ב1952 בבית יולדות ברחובות. אבא שלי היה שוחט ואמא שלי הייתה עובדת בחקלאות גרנו בבתים ערבים.

img-20170126-wa0006

סבתא שושנה עם אביה סאלח אהרון

כשגדלתי קצת למדתי בבית ספר בקטרה והיו שם רק כמה כיתות. למדתי שם עד כיתה ג'.

בילדותי זכור לי שההתאקלמות בארץ היתה קשה לכולם. בעבר היינו קונים במשקל ובצמצום. היתה הקצבה לכל משפחה.

בבית הספר היתה לי חברה בשם אסתר חדי שאיתה אני בקשר גם היום. ואז עברתי לבית ספר מזרחי שהיום נקרא, אוהל שלום שסיימתי בית ספר יסודי למדתי שנתיים בתיכון בגבעת ושינגטון  אחר כך עבדתי בתדיראן כשהייתי לפני גיוס הצהרתי שאני דתיה כשהגעתי לגיל 20 התחתנתי עם שלמה שהיה חייל באותה תקופה.

את שלמה הכרתי דרך חברה שלי פנינה צוברי שהיתה חברה של חבר שלו אבי. יצאנו לבילוי משותף. הם הספיקו להיפרד אך אני ושלמה נשארו יחד והקמנו משפחה. החתונה היתה צנועה והתקיימה ברבנות בתל אביב. גרנו בדירה שכורה בגדרה עד מלחמת יום הכיפורים, שעברנו לגור אצל הורי בגדרה. שלמה עבד בעבודות שונות ומזדמנות. הוא נהג במשאית ובטרקטור ומזה התפרנס.

לאחר תקופה ילדתי את בתי הבכורה לילך שהיא אמא של יהונתן, בשנת 1973. חודשיים לאחר לידתה של לילך גיליתי שאני בהיריון, לכן עזבתי את העבודה ונשארתי בבית. בשנת 1974 נולדה בתי השניה עינב. לאחר הלידה של עינב התחלתי לעבוד בבית חולים הרצפלד בגדרה, בו אני עובדת עד היום. בשנת 1977 נולדה בתי שירי. כשמלאו לשירי 3 שנים עברנו לגור במושב מבטח במשק של הורי בעלי. עד היום אנו גרים שם.  ובשנת 1984 נולדה עדי ובשנת 1989 נולד צחי. בכל אותן שנים המשכתי לעבוד בהרצפלד והוריי סייעו לי בשמירה על הילדים.

ילדיי ונכדיי

לילך בתי הבכורה התחתנה עם אלברטו בשנת 2005. לילך עובדת בצהרון  ואלברטו באבטחה. יש להם שלושה ילדים משותפים יהונתן, ירין ואיתן שהם נכדיי המקסימים והמתוקים. שלושתם לומדים בביה"ס הביל"ויים.  אנו נפגשים בעיקר בסופי שבוע. כשהיו קטנים יותר היינו יחד מידי יום ביומו.

עינב נישאה ליעקב בשנת 2004 ונולדו להם שני ילדים: אור ודניאל. גם הם גרים בגדרה ולומדים בביה"ס "רעות".

שלושת ילדיי שירי, עדי וצחי עדיין רווקים.

img-20170126-wa0009

סבתא שושנה וסבא שלמה בתמונה משפחתית עם הנכדים

תחביביי

אני מאוד אוהבת לטפל בגינה. במושב אני מטפחת גינת נוי עם פרחים, עצי הדר, עץ מנגו, רימון ותאנה. יש לי גם צמחי תבלין  שאני מגדלת.

מילון

מעברה
מגורי מעבר לעולים בראשית הקמת המדינה

ציטוטים

”בילדותי זכור לי שההתאקלמות בארץ היתה קשה לכולם“

הקשר הרב דורי