מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורי ילדות בקיבוץ מסריק

סבתא אמירה ואני
בת 3 פורים 1953 הליצן העצוב
מקור השם שלי וסיפור פורים - והליצן העצוב

שמי אמירה מזרחי, נולדתי בשנת 1950 ביישוב כפר מסריק. משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ביישוב עברון בבית הספר "אופק" יחד עם נכדי רותם רשף. במפגשים אני מספרת לרותם את סיפורי ויחד אנו מעלים ומתעדים את הסיפורים.
 
תמונה 1
מקור השם שלי
נולדתי כאמור, בשנת 1950. מקור השם השלי מגיע מהצעות של בן של חברה שילדה באותו זמן בבית חולים יחד עם אמא שלי. היו שלוש הצעות לשמות עבורי: אורנה, אמירה ועוד שם נוסף שאותו אני לא זוכרת. החברה בחרה לבת שלה את השם אורנה ואז אימא שלי לקחה את השם השני אמירה. עד היום אני אמירה ואורנה חברות טובות. מאותו קיבוץ ומאותו קבוצה והיום שכנות טובות.
 
הליצן העצוב
 
תמונה 2
 הליצנית עצובה  ליד בריכת שחייה בקיבוץ כפר מסריק
 
תמונה זו צולמה ליד הבריכת שחייה בקיבוץ כפר מסריק. שהיא צולמה בפורים.  התמונה צולמה כשהייתי בגיל שלוש, אחרי תאונה שקרתה לי. דלת המכונית של הוריי, נסגרה  לי על היד. אמנם התחפשתי לליצנית, אבל , זאת אני כשמאוד כאבה לי היד והיה לי עצוב בחג פורים…רגע אחרי שנלקח צילום זה, נסענו למיון בבית החולים רמ"בם לתפור את האצבע הפצועה
 
העשרה
כפר מסריק: "כפר מסריק (כְּפַר מַסָּרִיק) הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר".
קיבוץ עברון: "עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. ביולי 1943, עת חגגה הקבוצה שבע שנים, מנתה הקבוצה 103 חברים ו-20 ילדים‏. באוקטובר 1945 עלתה הקבוצה, שמנתה אז 134 מבוגרים ו-47 ילדים, לנקודת הקבע שהשתרעה על שטח של כ-1600 דונם‏. מייסדי הקיבוץ היו עולים מגרמניה, מפולין ומטרנסילבניה חברי השומר הצעיר. מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם עולים מבולגריה. בראשית שנות ה-40 היה בסיס של הפלמ"ח ומקום מסתור למעפילים".
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו
מורה מובילת תכנית רינה כהן
מדריכה יישובית ליזי כהן

מילון

קיבוץ עברון
עֶבְרוֹן, הוא קיבוץ ליד נהריה המשתייך לתנועת הקיבוץ הארצי. נקרא על שם היישוב המקראי עברון ששכן בנחלת שבט אשר. קיבוץ עברון הוקם ב-1936 על מגרש בן דונם ורבע בנהריה, על ידי קבוצה של כ-30 חברי השומר הצעיר‏[1]. בעקבות המרד הערבי הגדול ננטש משק עין שרה בקרבת נהריה וחברי הקבוצה נתבקשו לאייש 35 דונם מהמקום כדי לשמור עליו. ביולי 1943, עת חגגה הקבוצה שבע שנים, מנתה הקבוצה 103 חברים ו-20 ילדים‏[2]. באוקטובר 1945 עלתה הקבוצה, שמנתה אז 134 מבוגרים ו-47 ילדים, לנקודת הקבע שהשתרעה על שטח של כ-1600 דונם‏. מייסדי הקיבוץ היו עולים מגרמניה, מפולין ומטרנסילבניה חברי השומר הצעיר. מאוחר יותר הצטרפו אליהם גם עולים מבולגריה. בראשית שנות ה-40 היה בסיס של הפלמ"ח ומקום מסתור למעפילים.

כפר מסריק
כפר מסריק (כְּפַר מַסָּרִיק) הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר.

תפירת פצע
תפירת העור והרקמה התת עורית נעשית לצורך תיקון של חתכים בשל חבלה.

ציטוטים

”גם סבתא הייתה שובבה בילדותה.“

הקשר הרב דורי