מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא רבא דוד

סבתא מרים וסבא אלי עם איתמר
תמונה משפחתית של סבתא מרים
ילדותו ועלייתו של סבא דוד מלוב

נולדתי בבית היולדות ברחובות, גדלתי במושב חצב בת זקונים למשפחה בת 7 ילדים. ילדת טבע מאושרת, לא הייתה טלוויזיה בערבים ישבנו סביב השולחן בארוחת הערב אבי סיפר לנו את סיפור חייו.

ילדותו של סבא רבא דוד

סבא דוד נולד בטריפולי שבלוב בשנת 1912 ונפטר בשנת 1995 בן בכור לרחמים ומרים. רחמים סחר בבדים ובמסע העסקים שלו הגיע לאי מלטה הכיר את מרים רגיניאנו ילידת מלטה התאהב בה, נישא לה ולקח אותה איתו ללוב. שם נולדו להם חמישה ילדים סבא רחמים נפטר ב-1923, סבא דוד נאלץ לעבוד בגיל 11 כדי לפרנס את המשפחה. הוא עבד בעבודות מזדמנות לעתים ניצלו אותו ולא שילמו לו את שכרו והוא התבייש לחזור הביתה, צורף בשוק ריחם עליו ולקח אותו תחת חסותו, לימד אותו את מקצוע הצורפות והעסיק אותו. בגיל 22 פתח חנות משלו.

כשהיה בן 28 נישא לרינה אטיה מורה לשפה העברית בבית הספר בני יהודה ביתו של קבלן בניין אמיד. אביה של סבתא רינה סרב בתחילה לתת את ברכתו לשידוך מאחר שבמדינות ערב היה מקובל להינשא בגיל צעיר מאוד וסבא דוד היה מבוגר יותר מרינה ב10 שנים. סבא דוד התעקש, ולא ויתר עליה כי הוא מאוד אהב אותה והם נישאו. נולדו להם 4 ילדים בטריפולי שבלוב,  היחסים עם האוכלוסייה הערבית היו טובים עד שפרצו הפרעות בלוב והערבים טבחו ביהודים, למזלם גרו בשכנות למשפחה נוצרית הם החביאו את  המשפחה בחדר וכיסו את הדלת בארון, עד שהגיעו האנגלים, והעמיסו את הניצולים על משאיות ופה התחיל מסע העלייה לארץ כשרק בגדיהם עליהם, באונייה יוונית בשם מדקס. אמי הייתה בחודש השישי להריונה ובגלל טלטולי הספינה ילדה את אחי שנולד פג בחודש השישי בתנאים לא תנאים. הסיכוי שהוא יחיה היה קלוש הקברניט ביקש מאימי שאם התינוק יחיה שתקרא לו על שם הספינה מדקס. וכשהגיעו לארץ סבתי הוסיפה לו את השם ישראל.

הגעה לארץ ישראל

בשנת 1949 הגיעו לארץ ישראל עגנו בעתלית שם שהו 3 חודשים. הם הקימו את מושב חצב מושב שהוקם על ידי עולי לוב. את התינוק העבירו לבית תינוקות בירושלים ובמשך 4 חודשים אמא נסעה יום יום לירושלים באוטובוסים לטפל בו, ובזכות הטיפול המסור ואהבה שניתנה לו הוא הצליח לחיות נגד כל הסיכויים.

מושב חצב

חָצָב הוא מושב עובדים באזור השפלה, אשר נוסד בספטמבר 1949, ברובו על ידי עולים מטריפולי ונקרא בראשיתו "מסמיה החדשה". המושב הוקם על שטח של 5,500 דונם של אדמות מסמיה. לכל מתיישב ניתנו 30 דונם וכן נבנו לולים ורפת לשישים ראש בקר.

סבא רבא עסק בחקלאות לימים ניהל את הפרדס של המושב ופרנס את המשפחה שגדלה בארץ לשבעה ילדים, הזמנים היו קשים והיו משפחות במצב כלכלי קשה. סבתא רבא רינה הייתה פעילה בקהילה ודאגה להשיג תרומות למשפחות עם המצב הכלכלי הקשה. והשיגה מילגות לילדים שהיו מוכשרים אך לא היה להוריהם כסף לשלוח אותם ללימודים להשכלה גבוהה. במקביל ניהלה את חדר האוכל בבית הספר היסודי. הקהילה הייתה מגובשת והייתה אווירה משפחתית מיוחדת במינה.

הזוית האישית

נולדתי בבית היולדות ברחובות, גדלתי במושב חצב. בת זקונים למשפחה בת 7 ילדים. ילדת טבע מאושרת.

מילון

תנאים לא תנאים
תנאים לא טובים שהקשו על חיי המתיישבים

מושב חצב
חָצָב הוא מושב עובדים באזור השפלה, אשר נוסד בספטמבר 1949, ברובו על ידי עולים מטריפולי (לוב), ונקרא בראשיתו "מסמיה החדשה". המושב הוקם על שטח של 5,500 דונם של אדמות מסמיה[1]. לכל מתיישב ניתנו 30 דונם וכן נבנו לולים ורפת לשישים ראש בקר.

ציטוטים

”עם שאינו יודע עברו - אין לו עתיד“

הקשר הרב דורי