מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מקום – מוזיאון בית משפחת פיינברג

כניסת מוזיאון בית פיינברג
בית פיינברג מבחוץ
אבשלום חי בין השנים 1889-1917. נרצח על ידי קצין טורקי במדבר רפיח בגיל 28

במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי סיפרה  לירון, מנהלת מוזיאון בית פיינברג  את סיפורו של בית פיינברג ומשפחת פיינברג שחייה בו בעבר. התלמידים אופיר, שלו ונויה שמעו את סיפור המקום.
 
בשנת 1998 נכלל בית פיינברג בתוך כל הבתים ההיסטוריים הראויים לשימור והנצחה. לרגל יובל למדינת ישראל הוחלט להפוך את בית המשפחה למוזיאון. הוא נפתח לקהל בשנת 2007.  במקום מרכז תרבות ומוזיאון בניהולו של מוזיאון החאן, המציג את תולדות משפחת פיינברג, תוך שימת דגש על אבשלום פיינברג
אבשלום פיינברג חי בין השנים 1889-1917. כשהייה בן 28  נרצח אבשלום ע"י קצין טורקי במדבר רפיח.  זאת לאחר שנסע למצרים למסור מידע לבריטים. לאבשלום לא היו ילדים. והוא מעולם לא היה נשוי. למרות שלא התחתן, היו לו מעריצות רבות וכמה מערכות יחסים. הידועה שבהן הייתה עם שרה בליקנד.  משפחתו הענפה לא מתגוררת בחדרה. אחותו תמר מתגוררת בירושלים.
שאלה: למה אבשלום פיינברג מפורסם? 
אבשלום פיינברג מפורסם בין היתר, כי היה בין המקימים של מחתרת ני"לי, שסיפקה מידע לבריטים על הטורקים. עוד התפרסם אבשלום, לאחר שעצמותיו התגלו במדבר תחת עץ דקל. זאת 50 שנה לאחר מותו. אבשלום הובא לאחר כבוד לקבורה, בהר המנוחות בירושלים, בלוויה צבאית.
 
שאלה: האם את יכולה לנו על אבשלום פיינברג, שלא מופיע בפרסומים הציבוריים?
תשובה: אבשלום פיינברג הייתה נפש רגישה. יום לפני שיצא למשימה ממנה לא חזר, ביקר בחוות הניסיונות בעתלית וחברתו לצוות בשם טובה גלבר, פתחה בקלפים וראתה שם עננים שחורים. טובה אמרה לאבשלום כי אם יצא למשימה לא יחזור ממנה. אבשלום פיינברג לא הסכים לשנות את תכניותיו ואז שרה חברתו הביאה לו שלושה תמרים שישים בכיס מכנסיו למקרה שיגמר לו האוכל. משלושת התמרים צמח עץ הדקל  שמתחתיו נמצאו עצמותיו של אבשלום.
 
תמונה 1 
 
העשרה
בית פיינברג – בית פיינברג הוא מבנה היסטורי בחדרה, אשר הוקם בשלבים החל בשנת 1895 או 1896 בידי ישראל (לוליק) פיינברג, והיה אחד המבנים הראשונים ביישוב. כיום שוכן הבית ברחוב ז'בוטינסקי 34 בעיר ומשמש כמוזיאון ומרכז תרבות.
אבשלום פיינברג – אבשלום פיינברג (כ"ח בתשרי ה'תר"ן, 23 באוקטובר 1889 – כ"ו בטבת ה'תרע"ז, 20 בינואר 1917), מחולל רעיון ניל"י ומייסדה. נהרג בשליחות הארגון, כשניסה לחצות את קו החזית העות'מאני-בריטי במלחמת העולם הראשונה, ולחבור לכוחות הבריטיים בחצי האי סינילצורך חידוש הקשר המודיעיני בינם לבין ניל"י.

מילון

בית פיינברג
בית פיינברג הוא מבנה היסטורי בחדרה, אשר הוקם בשלבים החל בשנת 1895 או 1896 בידי ישראל (לוליק) פיינברג, והיה אחד המבנים הראשונים ביישוב. כיום שוכן הבית ברחוב ז'בוטינסקי 34 בעיר ומשמש כמוזיאון ומרכז תרבות.

ציטוטים

”אבשלום היה בין המקימים של מחתרת ני"לי, 50 שנה לאחר מותו התגלו עצמותיו במדבר“

הקשר הרב דורי