מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של מקום – מגדל המים בחדרה

מגדל המים שימש מקור מים לישוב
כך בנו בעבר את מגדל המים
ראיון עם מנהלת הארכיון בחאן בחדרה

במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי סיפרה מנהלת הארכיון בחאן חדרה את סיפורו של מגדל המים של הישוב. התלמידים נדב גלזר, יואב טולדנו, רון ציוני שמעו את סיפור המקום.
בשנת 1922 הוצבה בריכת המים המרכזית  ברחוב הגיבורים,במקום הגבוה ביותר במושבה. 
אל הבריכה הוזרמו מי בארות חדרה במשאבות והועברו בצנרת לבתי התושבים.
המגדל אשר נבנה מערבית לבריכה, בין 1930 – 1940,  נועד להגביר את לחץ המים לישוב המתפתח.
בתקופת טרום המדינה, פעלה, מתוך צריף שנבנה על המגדל, עמדת קשר ואיתות ליישובים הסמוכים.
כששאלנו לכמה בתים סיפק המגדל מים? ענתה: לכל בתי המושבה.
 
חידוש מתחם מגדל המים והארת המגדל בתקופתנו, הינו פרויקט משותף של עיריית חדרה , הקרן לפיתוח חדרה ותאגיד מי חדרה – במסגרת פרויקטים שבוצעו בשנת ה – 120 לחדרה .
 
מנהלת הארכיון מספרת שלא נכנסה מעולם למגדל המים. כיום מגדל המים סגור ומשמש תזכורת היסטורית לימים עברו. בזכות חשיבותו מופיע מגדל המים בסמל העיר חדרה
 תמונה 1העשרה
מגדל מים הוא מכל מים ענק המתנשא לגובה רב במטרה לייצב את הלחץ במערכת אספקת המים ולצבור מים לשעת חירום. זמינות המים מהמגדל לא תלויה באספקת חשמל. גובה המגדל מספק את הלחץ ההידרוסטטי עבור מערכת אספקת המים. משאבות פשוטות מתקשות לעמוד בשינוים בזרם המים הדרוש, אך מספיקות כדי למלא את המגדל בקצב קבוע בעת הצורך.
כיום, מדינות רבות מוציאות את מגדל המים ממערכת אספקת המים שלהם ומשתמשות במשאבות מודרניות עם מערכות בקרה אשר יכולות להגיב לשינוים בצריכת המים. מגדלי מים רבים נבנו בתקופת המהפכה התעשייתית, וכיום מתייחסים אל כמה מהם כאל ציוני דרך אדריכליים ואנדרטות ועל כן לא יהרסו. 
 
 
תשע"ו

מילון

ארכיון מנהלי
ארכיון המקבל חומר ארכיוני מהארגון אליו הוא שייך. הוא פועל במסגרת הארגון. כדי להשלים את החומר הארכיוני המתקבל מהארגון אוסף ארכיון זה השלמות הנמצאות במקום אחר.

ציטוטים

”שמענו ממנהלת הארכיון את סיפור מגדל המים ואספקת המים לתושבי חדרה בעבר.“

הקשר הרב דורי