מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של דוד ג'ו האמיץ ז"ל

שושנה ומוחמד
דוד ג'ו -יוסף מקס יהודה לוקמן
סיפורו של דוד ג'ו לוקמן ז"ל נולד ב - 1897 ונהרג ב - 1917 במלחמת העולם הראשונה

שמי שושנה אלקנה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, המופעלת בבית הספר אלונים בירושלים. יחד עם התלמיד החונך מוחמד. במפגשים אני מספרת לו את קורות חיי וסיפורים נוספים. ביחד בחרנו להעלות את סיפורו של  דוד ג'ו האמיץ ז"ל  שנולד בשנת 1897 ונהרג בשנת 1917 במלחמת העולם הראשונה בצרפת.

דוד ג'ו נולד באדינבורו בשנת 1897. הילד השישי ליעקב ורייזל לוקמן סבא וסבתה שלי מצד אימי שרה שהיגרו מליטה בשנת 1890.
ג'ו גדל למשפחה עם קשיים כלכליים רבים. לעיתים קרובות היו מפנים אותם מהדירה מחוסר היכולת שלהם לעמוד בגובה התשלום של השכר דירה. כשג'ו היה בן 11 פינו אותם מהדירה בקומה החמישית ואפשרו להם לקחת רק מעט כלים בגדים וכלי מיטה. ג'ו הקטן כעס מאוד מפני שהיו צריכים להשאיר את כלי הקודש, הוא החליט לעשות מעשה – באמצע הלילה לטפס על הצינורות העבים שהיו צמודים לקיר הבניין. ובאמת כך היה באמצע הלילה בלי רשות מאף אחד טיפס ג'ו על הצינורות וניכנס לדירה דרך החלון לקח את כלי הקודש: פמוטים, כוס לקידוש וחנוכייה, עטף אותם במפה לבנה של שבת וירד בחזרה.
 

לא ידוע לי מה הייתה תגובת הוריו, אך עד היום יש לצאצאים שלו את דברי הקודש האלו והם ממשיכים להשתמש בהם. לי יש את הפמוטים. בשנת 1916 דוד ג'ו נסע לארצות הברית לאחיו הגדול דוד, כדי לחפש פרנסה ולשלוח כסף למשפחה. בשנת 1917 גיסו אותו לצבא האמריקאי. הוא נשלח לצרפת ונהרג בשנת 1918,דוד ג'ו היה בן 20 במותו. הוא נקבר בצרפת, בקבר לא ידוע. מפקדו הספיד אותו במכתב להוריו ובו כתב על הגבורה של ג'ו. על העמידה שלו  בגבורה בכל המשימות, על המנהיגות שלו והיחס לכל החיילים מצדו. הוא דאג מאוד למשפחתו ושלח את רוב המשכורת שלו לבני משפחתו. אחרי מותו הוריו קיבלו כסף מהביטוח חיים שלו וזה אפשר להם לקנות חנות קטנה ומעליה דירה. דבר שהביא  לשיפור משמעותי בחיי משפחתם. באחד המכתבים הביתה דוד ג'ו כתב: ״הלוואי שהייתי בארץ ישראל נלחם עבור הדבר הכי חשוב מכל עבורי ועבור כל יהודי״.   

לפני חצי שנה נמצאו 100 מכתבים שג'ו כתב מהחזית בזמן המלחמה.
שילה ואני מאוד התרגשנו והחלטנו לעשות מעשה, מכיוון ששילה פעילה בארגון למען רווחת החייל, הציעה להנציח את זכרו בחדר מנוחה מפואר לחיילי צבא הגנה לישראל. מיד ערכנו מגבית מכל המשפחה המורחבת והשגנו את הסכום הנדרש.

ואכן יום רביעי ה' בניסן  13/4/2016 ביום סגרירי נציגים ממשפחת לוקמן דור שלישי רביעי וחמישי, הגיעו לבסיס בעכו, מחנה שרגא, ושם תרמו את חדר המנוחה לחיילי הבסיס אגוז.

את היום התחילו בהרצאה על הבסיס ע"י מפקד הבסיס לאחר מכן נערך סיור בבסיס וארוחת צהריים. ומיד אחר כך האורחים והמשפחה נקבצו לחדר המנוחה לקביעת מזוזה והסרת הלוט של שלט ההנצחה.
היה מאוד מרגש לראות איך כל המשפחה המורחבת מכל הזרמים התאחדו בכדאי להנציח את החייל הבודד ג'ו לוקמן האמיץ שנפל במלחמה ומקום קבורתו לא נודע.
יהיה זכרו ברוך.
 הנכד של שילה לויט מברך על קביעת מזוזה 
תמונה 1
נתי ושושנה-רוזי האחים לבית גורדון-לוקמן  מסירים את הלוט 

תמונה 2

 
ליאורה שרון, טובה אבוקרט ונורית אליאב צאצאי לוקמן

תמונה 3

 
שלט הנצחה לזכרו של דוד ג'ו ז"ל
 
תמונה 4
 
 צאצאי משפחת לוקמן לדורותיהם
תמונה 5
 
גו' לוקמן ז"ל היה דודם של:
  • שילה לויט (לוקמן)
  • רוז שושנה אלקנה  (גורדון -לוקמן) 
  • טובה אבוקרט (פדהצור-צ'ין)
 תשע"ו 

מילון

אדינבורו -edinburgh
היא עיר מרכזית והיסטורית בחוף המזרחי של סקוטלנד, על הגדה הדרומית של לשון הים של פורת'. היא הייתה בירת סקוטלנד מאז 1492, ומשנת 1999 חזרה להיות בירת האוטונומיה הסקוטית של בריטניה ומקום מושבו של הפרלמנט הסקוטי, שנוסד מחדש.

ציטוטים

”״הלוואי שהייתי בארץ ישראל נלחם עבור הדבר הכי חשוב מכל עבורי ועבור כל יהודי״.“

הקשר הרב דורי