מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של אבא ברוך אדהנן

סבתא ג'נט ונכדתה רותם
סבא רבא שלי
סיפור חייו של ליקה כהנת אבא ברוך אדהנן

אבא (כינוי כבוד לפני שם של אדם) ברוך נולד בכפר בלנגב שבחבל דמביה באתיופיה. לאביו אדהנן זיסאנו ולאמו רומן. אבא ברוך נשלח לנזירים (יהודים) של ביתא ישראל.  באותה התקופה, תוודרוס, קיסר אתיופיה, רצה למחוק את היהדות. היו יהודים שהוכרחו להתנצר, ואחרים העדיפו למות מאשר להמיר את דתם. כתוצאה מכך, בשנת 1862,  החליטו מספר יהודים לעשות מעשה, ולעלות לירושלים. המסע אורגן ע"י אבא מהרי, ואחד ממשתתפי המסע היה אבא ברוך. ניסיון עלייה זה נכשל והיו קורבנות ונזקים…

לאחר המסע, אבא ברוך החליט להישאר בכפר "עד-יבוא" בקרב היהודים שם ולעסוק באריגת בגדים. לאחר תקופה, חזר לכפר שבו נולד והתקבל בסבר פנים יפות.

כעבור 3 חודשים, לאחר התייעצות עם אבא אהרני,  אבא ברוך הלך לחכמים בתורה שבסמיין מן-אטה. ברוך למד שם אצל אבא אליבון. הנזירים היהודים אמרו לו להתנזר ולהיות כמוהם. לאחר תקופה, אבא ברוך שאל מהו מקור הנזירות ורצה לדעת על כך. הוא לא קיבל תשובות וחזר לגורבה. אבא אהרני ייעץ לו ללכת לקווארה. ואבא ברוך עשה כדבריו.

בתקופת שהותו שם, פלשו לאתיופיה סודנים (שנקראו "דירבוש") וכבשו אזור נרחב מן המדינה. הם רצחו ושרפו אנשים. הם גם חדרו למקום תפילתם של הנזירים, ביניהם אבא ברוך, ורצחו 80 נזירים! המורה הגדול ואבא ברוך הם היחידים שנשארו בחיים באורח נס. בזמן זה היה ברוך כבן 20.

לאחר המאורע המזעזע, אבא ברוך לקח את כל ספרי התפילה ונמלט אל היער. ביער היה נמר ששמר עליו, והוא חי שם במשך 40 שנה.

לילה אחד בחלומו שמע קריאה שאומרת לו להפסיק להתבודד ולשוב לכפרו. מאז החלום הנמר עזב אותו, אך אבא ברוך לא ציית והמשיך בחייו שם.

בפעם השנייה הקול אמר לו שוב שיחזור לכפרו, ושיהיו לו ילדים. בנוסף, הקול גם אמר לו את שם אשתו ופרטים עליה, וקרא בשמות ילדיהם לעתיד. למרות זאת, אבא ברוך שוב התעלם.

בפעם השלישית והאחרונה, הקול היה מלא כעס, ומיד לאחר מכן בבוקר הוא קם ועזב את המקום במטרה לחזור למקום מגוריו שבדמבייה.

אנשים שראו אותו נדהמו שנשאר בחיים ושמחו. אבא ברוך סיפר לאבא אהרני על כל מה שעבר עליו וגם ציין את שם אישתו לעתיד. אבא אהרני אמר לו שבאמת הגיעה אישה מסימין ושמה אינכוא- אייהוש יתמר. בסופו של דבר הם התחתנו, והתגוררו בכפר גורבה. לאחר תקופה, עזבו לאמבוולית, שם הקימו בית.

נולדו להם 8 ילדים: צגהון, טמייט, ברהן, תספהון, גתהון, רומן, ווביט ווורקית ברוך.

אבא ברוך אדהנן נפטר בכפר אדרג'חה – מנקיר. הוא נקבר בכפר מולדתו על יד אמבוולית בלנגב.

אחד מילדיו , קייס תספהון ברוך- הוא אבא של סבתי, גנט תספהון – מסלה.

מילון

אבא מהרי
אבא מהרי - הוא שמו של מלקוסה, נזיר יהודי, שחי ופעל באתיופיה, במאה התשע-עשרה, ושימש כמנהיג הרוחני העליון של קהילת ביתא ישראל באזור קולה ווגרה. אבא מהרי הנזיר נמנה עם המנהיגים הרוחניים של הקהילה ונחשב לאיש אשכולות, חכם, מנהיג כריזמטי, ואהוב שנהג לדקדק בקיום מצווה קלה כבחמורה. (ויקיפדיה)

נזירים יהודים (אתיופים)
נזירים יהודים היו מנהיגיה הרוחניים של הקהילה היהודית באתיופיה במשך מאות שנים. שושלת בת 600 שנים של נזירים יהודים אתיופים, המכונים באמהרית "מולוקסאי", קיימו את מסורת הנזורה העתיקה, שעמה נמנו גם גברים וגם נשים ושהיתה חוט השדרה של החיים הדתיים היהודיים באתיופיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אחד מילדיו , קייס תספהון ברוך- הוא אבא של סבתי, גנט תספהון - מסלה“

הקשר הרב דורי