מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של רבקה – מכתת הותיקים אורט במעלה

רבקה בכתות ותיקים אורט במעלה
רבקה ואנחנו
סיפור חייה של רבקה ברדוגו דרעי אשר עלתה ממרוקו ומספרת את סיפורה.

תומר עשור ומאשה קלוז'ין  מבית ספר "אורט במעלה", מתעדים את סיפורה של רבקה ברדוגו, שנולדה בשנת 1938, בעיר מקנס, במרוקו.
 
המשפחה של רבקה
המשפחה של רבקה חיו במרוקו בעיר מקנס. 5 אחים ו3 אחיות. לאבא קוראים חיים ברדוגו, סוחר בענף השמן. לאימא קוראים חסיבה וקרט, עקרת בית. חמישה אחים היו לה מוריס(משה), אלי, מישל, גבריאל ודניאל. כולם עברו לצרפת חוץ מגבריאל. לאחיות קראו מתילד, רבקה וסימון.
 
משה היה צריך לעלות לארץ מטעם עליית הנוער, אך נתקע בצרפת כשהוא קיבל הצעה מחבר טוב של אבא להישאר בצרפת תחת חסותו ועבד במכולת. עד שיום בהיר בגיל 27,  קיבל התקף לב ונפטר. זיכרונו לברכה.
 
אלי למד בתחילה בענף הטקסטיל כשנה, לא אהב את המקצוע ולכן עבר בחינות ברפואה. עסק ברפואה בצרפת, עלה לארץ והמשיך לעסוק ברפואה כרופא כללי בקופ"ח מכבי בפתח תקווה. הוא יצא לפנסיה לפני 10 שנים.  
מישל למד רוקחות בצרפת. עלה לארץ ופתח בית מרקחת בקריית מלאכי. למרבה הצער, קיבל סרטן בגזע המוח ונפטר בהיותו בן 55. גבריאל עלה מטעם עליית הנוער לארץ, למד בפנימייה בכפר חסידים, ומשם עבר לחיל האוויר. דניאל כמו אחיו מישל ואלי עבר לצרפת בגיל 18 ושם עבד במחשבים בצרפת. מתילד ומשפחתה עברו לצרפת ומאז ועד היום היא חיה בצרפת כעקרת בית. סימון נשארה במרוקו עבדה כמורה בתיכון לטבע וילדיה עברו לצרפת ולמדו רפואה, ולאחר כמה שנים הצטרפה אליהם לצרפת עד היום. 
 
עלייתה של רבקה לארץ
רבקה נולדה במרוקו במקנס, הייתה תלמידה בינונית ובגיל 17 קיבלה תעודת בגרות בקולג'. עבדה כפקידה בכירה בדואר. היא עלתה לארץ  בשנת 1962 עם בעלה ותינוק בן 9 חודשים. בעלה היה מאוד ציוני כאשר רבקה לא. כשהגיעו לארץ הוא קיבל הכל ברוח טובה. הם הגיעו לטבריה וגרו בשיכון ד'. רבקה לא הייתה מוכנה למה שמחכה לה בארץ וכשהגיעה לארץ התחילה לבכות, מכיוון שלא הייתה מוכנה לחיים בארץ. בעלה עבד בקיבוץ אפיקים בקטיף בננות, והיה מביא כמויות של בננות.
 
רבקה הייתה מחלקת לכולם את הבננות ולעצמה לא הייתה משאירה, כתגובה לעיסוקו של בעלה, היות ובמרוקו לא היו רגילים לעבודות כאלו. רבקה הייתה מספרת במכתביה להורים שלה שלא היה לה טוב בארץ והיא לא מצאה פה חברים ולא את עצמה.
 
יום בהיר הגיעה חיילת והתחילה ללמד אותה עברית. החיילת הביאה לה עיתון למתחיל ורדיו רשת א' וכל יום היה שיעור בשעה 17:00 לעולים חדשים. אחרי כמה זמן הבינה  רבקה, שפה זה מקומה ושהיא צריכה ללמוד את השפה ומקצוע.
רבקה בוחרת במקצוע ההוראה 
הייתה לה חברה שעלתה ממרוקו שגם גרה בטבריה. היא הייתה הולכת בבוקר בשעה 8 וחוזרת בשעה 12 ורבקה אמרה לה: "איפה היית"? חברתה ענתה לה שהיא הייתה בעבודה. רבקה שואלת איזו עבודה? וחברתה אומרת לה אני עובדת כמורה. רבקה חשבה שזה מקצוע טוב כאם לילדיה. היא ראתה בעיתון למתחיל, כתבה על קריאה לעולים חדשים שרוצים ללמוד הוראה ומצוידים בתעודת בגרות.
 
היא ניגשה לבית הספר "ממלכתי ד". המנהלת ברכה, פנתה אליה ורבקה אמרה שהיא מעוניינת ללמוד הוראה, והמנהלת הפנתה אותה למכללת "אוהלו", ולמרבה מזלה התקבלה ללמוד במחזור ראשון ב"אוהלו". הם נתנו לה תמיכה מאוד גדולה, הצמידו לה מורים פרטיים מעמק הירדן. היא למדה שם שנתיים.
 
בסיום לימודיה התקבלה לבית ספר דתי "חמד", ושם עבדה 25 שנה. היא מטבעה אישה תיאטרלית ולכן, פנתה לסמינר "אורנים", ולמדה שם שנתיים, וקיבלה תואר של מורה מוסמך. מומלץ לכל מורה להיעזר בכלי הנ"ל, כיוון שזה משמש כתקשורת טובה בין המורה לתלמיד.
 
רבקה יצאה לפנסיה מוקדמת מנסיבות אישיות. הרגישה שחסר לה את האווירה החינוכית והדינמיקה שנוצרה בינה לבין תלמידיה. היא פנתה לבית ספר "עמל". שם עבדה בהנחלת הלשון עם העולים החדשים מרוסיה במשך 10 שנים. ובנוסף עבדה גם עם העלייה האתיופית במרכז קליטה בטבריה כמה שנים.
 
משפחתה של רבקה  בישראל
בסופו של דבר יצאה לפנסיה מוחלטת והפסיקה ללמד. משפחתה של רבקה: לבעלה קוראים ארמונד (עמרם). עם העלייה (1962) עבד בקטיף בננות באפיקים. משם עבר לעבוד בדואר עד יציאתו לפנסיה. ילדיה של רבקה: הבן הבכור אהרון (אריק) נולד במרוקו. כיום הוא גר בירושלים ועוסק במחשבים במשטרת ישראל. אשתו מירית עובדת כמפקחת במתמטיקה במשרד החינוך. יש להם חמישה ילדים.
 
הבת השנייה עליזה, מורה למדעים וגרה בעפולה, גרושה עם שלושה ילדים. אריאלה הבת השלישית, עקרת בית נשואה עם חמישה ילדים . הבת הרביעית אורלי. חרדית נשואה עם משפחה ברוכת ילדים. לבת החמישית והאחרונה קוראים חגית עובדת בביטוח נשואה עם שלושה ילדים.
 
כתות ותיקים – המשרד לאזרחים ותיקים
 
כיום רבקה גרה בטבריה עם בעלה, ולומדת ומשתתפת בפרוייקט "כתות ותיקים", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר לגמלאים שמתקיים ב"אורט במעלה".
 
את הסיפור של רבקה מתעדות, שתי ילדות תלמידות כיתה ח' מאשה קלוז'ין ותומר עשור. בתכנית לומדים המבוגרים, פעמיים בשבוע, כל יום שני ורביעי. המקצועות הנלמדים: חלילית אנגלית התעמלות ועוד… ומה לא?
 
העיקר היא אומרת: "מאוד מאוד נהנית מתוכנית זו".
 
תשע"ה

מילון

דארסה
לרקוד

ציטוטים

”תלמד מה שבא לך, וברוב הימים תמצא הענות.“

הקשר הרב דורי