מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של פרידה בשכונת בקעה

אני וסבתי בבית הספר
סבתי בילדותה עומדת ליד רדיו ישן וגדול
ילדות ירושלמית

אמי גיזלה לוי נולדה בטורקיה ואבי אלכסנדר פינקלשטיין ברוסיה. אבי היגר מרוסיה לטורקיה ובכך הכיר את אמי ולימים נודע לו שהוריו ואחיותיו נרצחו בשואה, רק אחות אחת ניצלה והגיעה לישראל וגרה בשכנות להוריי. שלושת אחיי נולדו בטורקיה ואני נולדתי בישראל בשנת 1952, הוריי עלו לארץ בשנת 1949 והתמקמו בשכונת בקעה בירושלים, גרתי בשכונת בקעה 17 שנה עד חתונתי.

ילדות בשכונת בקעה למדתי בבית הספר היסודי גאולים, בתיכון למדתי בבית ספר אופקים אשר כיום אינו קיים. בילדותי בכל אחר הצהריים הייתי מבלה עם חברים בחוץ, משחקים תופסת, קלס, חמש אבנים, מחבואים ועוד. כשהייתי בת 10 התחלתי לנגן בחלילית. עם חברות הילדות שלי (סימה וכרמלה) אני בקשר טוב עד היום.

שכונת בקעה "בָקְעַה היא שכונה בדרום ירושלים. שמה מגיע מערבית (بقعه) ומשמעותו: מישור… לאחר מלחמת העצמאות היה ניסיון לתת לשכונה שם עברי – גאולים אבל שם זה לא נקלט, ובשלטים שהציבה העירייה נכתב "גאולים (בקעה)" . יחד עם מקור חיים הסמוכה, מתגוררים בשכונה כ-13,000 תושבים". (ויקיפדיה)

 

תמונה 1

סיפורו של חפץ כל חג חנוכה הדלקנו נרות בחנוכייה שהביאו הורי מטורקיה, בשנת 1949. בחג חנוכה אמי הייתה מכינה סופגניות ולביבות שנקראות לטקס. החנוכייה בת 80. החנוכייה נמצאת עד היום בביתי ונפל לחנוכייה השמש. עד לא מזמן הדלקתי בחנוכייה זאת נרות חנוכה עד שנפל השמש.

תמונה 2

החתונה הכרתי את בעלי  דוד בשנת 1967 אחרי מלחמת ששת הימים, התחתנו בשנת 1969.בעלי ואני פתחנו מסעדה בשנת 1969 לאחר חתונתנו בקריית יובל בשם "מסעדת היובל" ועבדנו בה כשלושים שנה. לאחר שלושים שנה מכרנו את המסעדה ופתחנו  את מסעדת 202 במרכז העיר, עד שייצאנו לפנסייה.

 החתונה

תמונה 3

משפחתי

תמונה 4

אני אימא לארבעה ילדים (רונית, מיכה, גליה, והילה) ותשעה נכדים.

הזוית האישית

פרידה – דבורה: מאוד נהניתי לעבוד עם עדי ללמוד דברים חדשים ולספר לה את סיפור חיי.

מילון

לטקס
לביבות מתפוחי אדמה

ציטוטים

”כל חג חנוכה הדלקנו נרות בחנוכייה שהביאו הורי מטורקיה“

הקשר הרב דורי