מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רחל שרעבי מספרת על משפחתה

אביה עם סבא וסבתא במפגש
סבתא רחל
סבתא מספרת על משפחתה ועל חפצים יקרי ערך שקיבלה מאביה ומאמה

שמי רחל בתם של מאיר ושושנה נולדתי בארץ בשנת 1951 בבי"ח אסף הרופא.

גדלתי בעיר ראש העין למדתי בבי"ס יסודי באגודת ישראל, באותה תקופה היו לימודים גם בבוקר וגם בצהריים כי לא היה מספיק כיתות, אני למדתי בבוקר. בתיכון למדתי בבי"ס בלומה בפתח תקווה במקצועות האופנה. שירות צבאי לא עשיתי כי התחתנתי.

אני ובעלי הכרנו כשהוא הגיע לביקור אצל אחותו הגדולה שהיתה שכנה של בית הוריי. הוא ראה אותי והתאהב. חגגנו את החתונה שבוע. אלו היו שבעה ימים של שירים וריקודים כל אחד בחצר ביתו. יום לפני החתונה קיימנו את טקס החינה כל אחד בביתו. התחתנו באולמי הנשיאים בתל אביב בשנת 1969. החתונה שלנו היתה עם המון מוזמנים וזה היה מיוחד. כי בתקופה ההיא לא היו מתחתנים באולמות אלא בחצרות. גם אחרי החתונה היו שבעה ימים של שבע ברכות.

תמונה 1

תמונה 2

 

זכרון ממלחמה

במלחמת סיני אחי השתתף ונפצע מאוד קשה ונשאר נכה כל חייו. עברנו תקופה מאוד קשה. אמי לא התאוששה מהפציעה שלו.

מפגשים משפחתיים

אנחנו מרבים להפגש בימי הולדת, בשמחות, בטיולים ובאירועים אחרים. בט"ו בשבט אנו נוהגים לברך ולהתכנס כל המשפחה ולהגיש מפירות ארצינו ולברך שנזכה לשנה הבאה שתהיה מוצלחת ומבורכת. את ליל הסדר אנו נוהגים לחגוג עם כל המשפחה המורחבת, כולל נכדים ונינים. ביום יום אני נוסעת ומבקרת את נכדיי עוזרת לבנותיי. מבשלת ומארחת אותם באהבה.

חפץ מיוחד

בעליית יהודי תימן נלקחו מהם רוב הספרים שנכתבו בכתב יד וכן תכשיטים. לפני העלייה לארץ חלק מהעולים נאלצו להיפטר במהירות מרכוש דלא ניידי במחירים מגוחכים, חלק מהעולים הצליחו להגיע עם חפצי ערך ותכשיטים, ספרי תורה וכתבי קודש למחנה. אולם חפצים אלו נאספו ברובם לפני העלייה למטוס ולעתים, עוד במחנה, נלקחו מהם ספרי תורה וכתבי יד עתיקים. לפי טענות של עולים רבים, חפצים אלו לא הושבו אליהם. מטענים רבים אוחסנו בתיבות עץ במחסנים בעדן ונשלחו לישראל בדרך הים. אך תכולת המטענים לא הגיעה לידי הבעלים.

ישנו ספר שולחן ערוך אורח חיים בכתב יד שעבר בירושה מאבי אליי.

אבי, מאיר חרבי, היה סוחר עתיקות והוא רכש את ספר שולחן ערוך שהיה בכתב יד, ספר בן 200 שנה. היה לו גם סידור בכתב יד תכלאל שנמצא אצל בעלה של אחותי. בנוסף יש לי גם תליון מקורי מתימן שקיבלתי מאימי .

תמונה 3

סבא, סבתא ואביה במפגש עם כתב היד

 

תמונה 4

כתב היד שולחן ערוך

 

תמונה 5

כתב היד שולחן ערוך

תמונה 6

התליון שסבתא קיבלה מאמה

הזוית האישית

סבתא רחל: אהבתי להשתתף בתוכנית לבלות עם אביה נכדתי האהובה בזמן איכות. להקשיב וללמוד דברים חדשים, לשמוע את הסיפורים על חייהם של הסבים השונים שהשתתפו בתכנית.

אביה: אהבתי להשתתף בתוכנית, אהבתי להפגש עם סבא וסבתא. נהניתי מזה שמכל מה שהם סיפרו בנינו סיפור. שמחתי לכתוב סיפור גם של סבא וגם של סבתא. אהבתי את כל הפעילויות שעשינו ביחד עם סבא וסבתא. שמחתי להכין ברכות וצ'ופרים לסבא וסבתא לקראת כל מפגש.

מילון

ספר כתב יד
ספר שנכתב ביד ולא במכונת דפוס

שולחן ערוך
השולחן ערוך הוא ספר הלכה שכתב ר' יוסף קארו בצפת בשנת 1563 ונדפס לראשונה בוונציה במהלך שנת 1565.

ציטוטים

”ישנו ספר שולחן ערוך אורח חיים בכתב יד שעבר בירושה מאבי אליי. “

הקשר הרב דורי