מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא רותי

סבתא רותי, אורי ודור
סבתא רותי וסבא אנדרי בחתונתם
סבתא שלי רותי מספרת לי את סיפור עליתה לארץ מתוניס והתאקלמותה.

סבתא שלי הייתה גרה בתוניס בעיר ג'אבל מון סור. שם גרו יהודים מהרבה עדות המזרח, היה להם אוכל כשר וגם בית כנסת. הנשיא שכיהן שם כיבד את היהודים ואת המנהגים שלהם. סבתא שלי עלתה לארץ ישראל בגלל שלאחר שהנשיא התחלף עלה נשיא אחר שלא הטיב עם היהודים ולכן היא החליטה לעלות ארצה עם משפחתה. בתוניס סבתא שלי עבדה במפעל לתפירה. היא תפרה מכנסיים ארוכים לחורף.
כשהייתה בבית הספר, הייתה שם קפיטרייה ולסבתא שלי לא היה כסף והיא לא יכלה לקנות אוכל, אז היא מכרה בשמים לחברות שלה ובכסף שהם שילמו לה היא קנתה אוכל. איך לסבתא שלי היה כל כך הרבה בשמים? לסבתא שלי היו הרבה בשמים, כי היו כמה פעמים שאמא של סבתא שלי ניקתה בית של משפחה עשירה ובמקום לשלם לה כסף הם הביאו לה הרבה מאוד בשמים.
בשנת 1964 סבתא שלי עלתה לארץ ישראל מתוניס. סבתא שלי עלתה באוניה ולא במטוס כי זה היה יותר זול.  הם לא לקחו הרבה דברים אלא רק בגדים, כסף ותכשיטים. כאשר הם הגיעו לארץ, הם גרו בחולון בשכונת ג'סי כהן.
סבתא שלי עבדה במפעל לייצור בייגלה באזור. היא הכינה את הבייגלה ע"י כך שהיא מותחת את הבצק למצב שטוח ומכניסה אותו לתוך מכונה חשמלית שמגלגלת אותו לתוך התנור אפיה ואז נוצר הבייגלה. היה קשה מאוד לעבוד במפעל בייגלה. היא הייתה חוזרת מאוחר בערב ולא היה לה אוטו אז היא הייתה חוזרת באוטובוס. היא עבדה שם משנת  1965 עד שנת 1966 שזה כמעט שנתיים. לאחר שהיא הכירה את סבא שלי ולאחר שנולדו להם הילדים היא הפסיקה לעבוד, וזאת כדי לגדל את ילדים ולאחר מכן גם את הנכדים.
סבתא שלי הכירה את סבא שלי בשידוך. סבתא של אבא שלי מצד האבא זאת אומרת אמא של סבא שלי החליטה שסבא וסבתא יתחתנו. גם סבתא של סבתא שלי החליטה שהם יתחתנו. הם הכירו בברית דרך השכנה של סבא וסבתא שלי שהן היו גיסות. לשכנה של סבתא שלי נולד נכד והשכנה של סבא שלי הזמינה אותו לבוא לברית. גם סבא וגם סבתא שלי הגיעו לשם, הכירו האחד את השני ואחרי כמה פגישות נוספות הם החליטו להתחתן. ואכן, אחרי מלחמת ששת הימים הם התחתנו בנובמבר 1969.
 
סבתא מספרת:
"מאז נישואיי בשנת 1967, אנו חיים בגדרה. הבית הראשון היה ברחוב שפרינצק אחר כך עברנו לבית ברחוב ויצמן הבית שלישי שבו אנו גרים גם כיום ברחוב קק"ל".
 
סבתא מתראה איתי מדי יום. אחרי הלימודים אני מגיע אליה ונשאר אצלה עד שההורים חוזרים מהעבודה.
 
העשרה
"בייגלה (בעברית: שְׁלוֹבִית) הוא חטיף אפוי, אשר משוזר לתוך צורה של לולאה. הבייגלה עשוי מקמח חיטה, משמרים וממלח….לפי מקורות רבים, מקור הבייגלה בדרום גרמניה (שם הוא נקרא "בְּרֶצֶל"), אחרים טוענים שהוא מגיע מחבל אלזס שבגבול בין צרפת וגרמניה". ויקיפדיה
תשע"ו 2016

מילון

גאבל מון סור
עיר מגוריה של סבתא בטוניס

בייגלה
בייגלה (בעברית: שְׁלוֹבִית) הוא חטיף אפוי, אשר משוזר לתוך צורה של לולאה. הבייגלה עשוי מקמח חיטה, משמרים וממלח....לפי מקורות רבים, מקור הבייגלה בדרום גרמניה (שם הוא נקרא "בְּרֶצֶל"), אחרים טוענים שהוא מגיע מחבל אלזס שבגבול בין צרפת וגרמניה. ויקיפדיה

ציטוטים

”תמיד תשמח ותראה את הטוב שבכל דבר- תסתכל על חצי הכוס המלאה“

הקשר הרב דורי