מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא יפה מארגנטינה לישראל

סבתא יפה מספרת
סבתא יפה ונכדתה דינה
הם הגיעו לארץ מספר חודשים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים.

הנכדה דינה מקס מתעדת את ספורה של סבתה יפה שיינדל:

שמה הלועזי של סבתי הוא נורמה. בעברית קוראים לה יפה ובאידיש שיינדל בירמן. שם אמה הוא רחל ושם אביה הוא יהושע מיכל ורבציק. סבתי נולדה בשנת 1943 בבואנוס איירס שבארגנטינה  .

הם גרו שבע נפשות בדירה של  3 חדרים יחד עם סבתא רבא ז"ל. שמות אחיה הם: אבושה הגדול – אבא אליהו, סוסנה – שושנה, ינגע- יוסף, ליפא – יעקוב, פופה – עידית, משה וסבתא שלי, נורמה – יפה שיינדל.

סבתי עלתה לארץ בשנת 1973

סבתי היא הצעירה במשפחה מבין 7 אחיה. רובם נפטרו, כיום יש לה 3 אחים בלבד.

בהיותה ילדה היא אהבה לשחק מחניים ולאכול שוקולד עם חלב בלי מים. סבתא מספרת ש"מאז ומתמיד אהבתי את חג הסוכות מכיוון שהבית היה נקי כל החג, והלכלוך נשאר בחצר". היא למדה בארגנטינה בבית הספר "היכל התורה" עם מורים נהדרים וחברות נפלאות. סבתי לא המשיכה את לימודיה הגבוהים מכיוון שהיא נאלצה לצאת  לעבוד. היא עבדה כמזכירה בהנהלת חשבונות. סבתא לא אהבה במיוחד את עיסוקה ולכן היא פרשה ברצון רב ובשמחה לאחר 58 שנות עבודה.

סבתי לא נולדה בארץ, כפי שספרתי לכם, היא עלתה מארגנטינה יחד עם אמה ואחיה הצעירים. הם החליטו לעלות  מתוך רצון ובחירה חופשית. הם הגיעו בתחילה למעון העולים ברמלה ולאחר שהות קצרה הם עברו בעזרת הסוכנות לגור בקריית הרצוג בבני ברק.

הם הגיעו לארץ מספר חודשים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים וקרוב מאוד לבואה היא חוותה את המלחמה. סבתי מספרת על התחושות שלה אז: "ביום כיפור קיבלנו פחד גדול אך נשענו על האמונה שלנו בקדוש ברוך הוא".

סבתא הכירה את סבא דרך שידוך, כשהיא הייתה בגיל 18. היו אירוסין ולאחר תקופה קצרה הם התחתנו בשנת 1961. סבתא ילדה את ילדיה כשהיא הייתה בסביבות גיל 21-33. רוב הנכדים והנינים גרים בארץ אך הבת הבכורה גרה בברוקלין שבניו יורק בברוקלין. סבתא מתגעגעת מאוד. "אני מרגישה עצבות על כך לפעמים" אומרת סבתא. לסבתא יש ארבעה ילדים: שני בנים ושתי בנות ,27 נכדים שמגיעים לבקר את סבתא ושמחים להיות במחיצתה.

סבתא נסעה מספר פעמים לבקר את בתה בניו יורק, בדרך היא נסעה גם לצרפת ולאחר 39 שנה היא הגיעה לביקור בארגנטינה. היום סבתא בפנסיה ונהנית מכל רגע.

הזוית האישית

סבתא יפה: "כיום סדר היום שלי הוא כזה: אני קמה מתפללת, הולכת לקניות, ומידי פעם יש לי שיעורי תורה בערב".

דינה: לסיכום המפגש עם סבתא גרם לי לגלות דברים רבים שלא ידעתי עד עכשיו. ועל כך תודתי העמוקה לסבתא.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים החלה ביום הכיפורים, שבת, ה-6 באוקטובר 1973, שעה 14:00, במפתיע, בשתי התקפות רבות עוצמה: של הסורים ברמת הגולן ושל המצרים בחצי-האי סיני. המלחמה נמשכה 18 יממות, שהחלו בבלימה ישראלית, ואחר-כך בהתקפות-נגד ישראליות שהעבירו את הלחימה אל עומק שטחי האויב, ואילצו את המצרים, ובעקבותיהם גם את הסורים, לקבל הסדרי הפסקת-אש חדשים.

ציטוטים

”אני בפנסיה ונהנית מכל רגע אני מספיקה להתפלל, לבקר , ללכת לקניות ולהשתתף בשיעורי תורה “

הקשר הרב דורי