מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא חווה

עידו ואני בפרוייקט בביה"ב
טקס הסיום בפנימייה בנוכחות יצחק רבין
עלייתה של סבתא חווה לארץ

סבא דני מספר לי על סבתא רבתא חווה

אמא של סבתא חווה, שמה היה סבתא מתתיה, שהיתה סבתו של סבי דני וסבתא רבתא של אבי אייל. סבתא מתתיה נולדה בירושלים אבל לאחר נישואיה ומסיבות שונות עברה להתגורר בבודפסט בירת הונגריה. סבתא חווה שהיא סבתא של אבי אייל וסבתא רבתא שלי נולדה בבודפסט בשנת 1929 ואחותה רות, נולדה שנתיים מאוחר יותר.

בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה במהלכה כבשו הגרמנים את אירופה כולל הונגריה. חלק מיהודי הונגריה נשלחו למחנות ההשמדה והשאר נאלצו להסתתר ואו לחיות בתנאים קשים.סבתא מתתיה חיפשה דרכים שונות איך להציל את המשפחה ולכל הפחות את בנותיה חווה ורות.

בסופו של דבר, לאחר מאמצים רבים ותשלום כופר כספי גבוה הסכימו הגרמנים בשנת 1943 לאפשר לכמה מאות ילדים לעזוב את הונגריה. סבתא חווה שהייתה אז בת 13 נשלחה "כמבוגר האחראי" עם אחותה רות שהיתה בת 11.

המסע מהונגריה לארץ ישראל נמשך שבועות רבים ובסופו הגיעו בשלום לארץ ישראל. בארץ רצו לשלוח את שתי "היתומות" לפנימייה דתית, אבל סבתא חווה לא הסכימה בשום אופן ובסופו של דבר נשלחו לכפר הנוער בן שמן שם התחנכו וגדלו עד לבגרותן.

כפר הנוער בן שמן, "הוקם בשנת 1927 על אדמות בית החרושת חדיד. הכפר נוסד על ידי ד"ר זיגפריד להמן, מתוך מטרה להנחיל לילדים ולנוער ערכי ציונות, עבודת האדמה והערכת בני האדם. במלחמת העולם השנייה קלט הכפר כמות נכבדה של ילדים פליטים מאירופה אשר ברחו מאימי השואה. ילדים אלו השתלבו לאחר מכן במערכות הביטחוניות וההתיישבות הציונית והיוו דוגמה מכוננת להצלחתו של כפר הנוער והצוות החינוכי שבו להנחיל ערכים תחת מחסור תקציבי ואיומים קיומיי". ויקיפדיה

סבא דני שוהם

בתמונה עם יצחק רבין ז"ל

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%95%d7%99%d7%a6%d7%97%d7%a7-%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%9f

הזוית האישית

אני, סבא דני: במפגשי התכנית, חיזקתי את הקשר עם נכדי האהוב עידו. כמו כן זכיתי להנציח את סיפורה של סבתי בצורה מעניינת שתישאר לעד.

עידו (נכד): זכיתי להתקרב לסבא וליצור עמו קשר עמוק דרך הסיפור המרתק של סבתא רבתא.

מילון

כופר כספי
תשלום הניתן תמורת השחרור של סבתא

כפר הנוער בן שמן
במלחמת העולם השנייה קלט הכפר כמות נכבדה של ילדים פליטים מאירופה אשר ברחו מאימי השואה. ילדים אלו השתלבו לאחר מכן במערכות הביטחוניות וההתיישבות הציונית והיוו דוגמה מכוננת להצלחתו של כפר הנוער והצוות החינוכי שבו להנחיל ערכים תחת מחסור תקציבי ואיומים קיומיי

ציטוטים

”לאחר מאמצים ותשלום כופר כספי גבוה הסכימו הגרמנים לאפשר לילדים לעזוב את הונגריה. “

הקשר הרב דורי