מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מצבה – דרישת שלום מסבתא

סבא שלי כיום
יום החתונה של סבא שלי
מדרכה שהתגלתה כעשויה ממצבות יהודי עיירה בפולין

בשנת תרצ"ט 1939, כחצי שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה והשואה של הנאצים ביהודים, נפטרה הסבתא של סבא שלי – אסתר נוסבוים ז"ל – והיא הובאה לקבורות בדוברומיל, עיירה קטנה בפולין (היום בתחומי אוקראינה).

לפני כעשרים שנים, במסגרת טיול שורשים, ביקר סבא שלי יוסי עם עוד בני משפחה בעיירה. הם חיפשו סימנים לכך שהיו שם יהודים, והתברר שאין כל זכר, הכל נהרס כולל בית העלמין היהודי שפשוט נעלם. במקום בו הוא היה נותר שטח עזוב עם צמחיה טבעית ולא מעובד. מאוכזבים הם עזבו את המקום.

לפני כשנה ביקר יהודי אמריקאי בדוברומיל, והוא שם לב שבאבני המדרכות משולבים לוחות שיש בצורה של מצבות. כשבדק את הנושא, התברר כי השלטונות בעיירה השתמשו לאחר המלחמה במצבות של היהודים כבסיס לבניית מדרכות כבישים וגשרים. הם עשו זאת כי לא היו יותר יהודים בעיירה, כולם הושמדו על ידי הנאצים, ואם נשאר מישהו בחיים הוא כמובן ברח משם, ולא היה מי שיתנגד למעשה בזוי זה. היהודי האמריקאי מימן את הוצאת המצבות מהמדרכות, הוא בנה מהמצבות אנדרטה מרשימה, והציב אותה על הגבעה שבמרכז המגרש של בית העלמין.

האנדרטה שהוקמה

תמונה 1

 

קרוב משפחה שלנו שהסיפור הובא לידיעתו, עבר על התמונות של המצבות וגילה ביניהן את המצבה של הסבתא אסתר. לאחר שוידאנו שזו אכן המצבה שלה, הייתה התרגשות גדולה במשפחה, כי למעשה קבלנו דרישת שלום מסבתא רבתא.

המצבה של סבתא רבתא אסתר נוסבוים ז"ל

תמונה 2

הזוית האישית

סבא יוסף משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדו שחר נהרי. התכנית נערכה בבית הספר ממ"ד עמיטל בפתח תקווה.

מילון

דוברומיל
דוברומיל היא עיר קטנה במחוז לבוב שבמערב אוקראינה, בה התקיימה עד השואה קהילה יהודית גדולה. דוברומיל נזכרת לראשונה במאה ה-14, ובאמצע במאה ה-16 הוענקו לה זכויות עיר. במאה ה-17 פעל בעיר בית דפוס, בו הודפסו בין היתר כתבי ההיסטוריון הפולני יאן דלוגוש. בשנת 1876 הועברו לעיר מוסדות הנפה מבירצ'ה הסמוכה. הנפה הפסיקה להתקיים כשברית המועצות כבשה את השטחים באזור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפני כשנה ביקר יהודי אמריקאי בדוברומיל, והוא שם לב שבאבני המדרכות משולבים לוחות שיש בצורה של מצבות“

הקשר הרב דורי