מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הגדה של פסח

אני וסבא שלי
ההגדה
סבא שלי בחר לספר על ההגדה שקיבל מההורים שלו.

ההגדה, הגדה של פסח, הגיעה מאבא שלי (נעים), ואמא שלי (נוריה). אבא שלי רכש אותה בירושלים עוד כשעלה לארץ מעיראק. ההגדה נמצאת במשפחה כבר עשרות שנים, למעלה משישים שנה.

ההגדה הודפסה במהדורה מיוחדת בירושלים גם בעברית וגם בתרגום לערבית, קוראים קטע מההגדה בעברית ואחר כך קוראים את הקטע בערבית שכתוב באותיות עבריות. עוד דבר מיוחד שההגדה שלמה מכל הבחינות וגם כתוב בה 'מדויק מאד בתכלית הדיקנות'.
בערב הפסח בעיראק אבא שלי היה מזמין את המשפחה המורכבת וגם חלק מהיהודים בקהילה אלינו הביתה. כל אחד היה קורא קטע מההגדה לפי תור.
אחרי שהורי נפטרו, ההגדה עברה אליי למשמורת.האחים שלי ואני המשכנו לקרוא באותה ההגדה. נפגשנו כל שנה בדירתו של אחד האחים. המשכנו את המסורת ונתנו לכל אחד לקרוא קטע מההגדה לפי תור.
היום לכל אחד מהאחים יש משפחה גדולה משלו ומכיוון שיש רק חוברת אחת מההגדה הזו. בשנת 2010 אחד האחים שלי לקח על עצמו לעשות העתקים מההגדה, סרקו את ההגדה הישנה והכינו ספר עם תמונות של המשפחה המורכבת ובעמוד הראשון של ההגדה הזאת הוספנו את העץ המשפחתי.
כל אחד מהאחים שלי כתב זכרונות מהעבר והוספנו את זה בצד ההגדה. היום לכל אחד מהאחים שלי יש את ההגדה הזאת והיא הופכת להיות ההגדה המובילה שקוראים איתה וזאת המסורת שעוברת מדור לדור. מאוד נוח שכולם קוראים מאותה ההגדה כי כולם יודעים מה קוראים ובאיזה עמוד נמצאים.
תמונה 1
היום אנחנו קוראים את ההגדה בעברית ורק חד גדיא ואחד מי יודע אנחנו קוראים בערבית.
ההגדה היא מאוד מיוחדת וייחודית למשפחה. אנחנו מתכוונים לשמור את ההגדה ולהעביר אותה הלאה ולהשלים את העץ המשפחתי המודפס בהגדה כדי שימשיך ויישמר לדורות הבאים.
העשרה
"הַגָּדָה שֶׁל פֶּסַח‏. היא קובץ מדרשים, מזמורי תהילים, דברי חז"ל, ברכות, תפילות ופיוטים, שנוצר כדי לאומרו בליל הסדר – הלילה הראשון של חג הפסח מסביב לסעודת החג, לקיים את מצוות "והגדת לבנך" וסיפור יציאת מצרים. הקובץ נקרא "הגדה" על פי לשון הפסוק "והגדת לבנך".
ההגדה גם מאגדת את שאר מצוות ליל הסדר – כגון קידוש ושתית ארבע כוסות יין, אכילת מצה, מרור, כרפס, חרוסת ואפיקומן כזכר לקרבן פסח". ויקיפדיה

תשע"ו
מורה מובילת תכנית עינת רויטור

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – מדור לדור – סיפורו של חפץ

מילון

הגדה של פסח
הַגָּדָה שֶׁל פֶּסַח‏. היא קובץ מדרשים, מזמורי תהילים, דברי חז"ל, ברכות, תפילות ופיוטים, שנוצר כדי לאומרו בליל הסדר - הלילה הראשון של חג הפסח מסביב לסעודת החג, לקיים את מצוות "והגדת לבנך" וסיפור יציאת מצרים. הקובץ נקרא "הגדה" על פי לשון הפסוק "והגדת לבנך". ההגדה גם מאגדת את שאר מצוות ליל הסדר - כגון קידוש ושתית ארבע כוסות יין, אכילת מצה, מרור, כרפס, חרוסת ואפיקומן כזכר לקרבן פסח.

אמיד
עשיר קצת

ציטוטים

”אנחנו מתכוונים לשמור את ההגדה ולהעביר אותה הלאה לדורות הבאים“

הקשר הרב דורי