מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ג'נט קליין

אריאל עובד על הסיפור
ג'נט לומדת שימושי מחשב
אני אוהבת לבלות את זמני במועדון "גאולים" וזה מאוד נעים לי .

נולדתי לפני 85 שנה במרוקו שנייה במשפחה של שמונה ילדים. ילדות דיי נוחה עד שהייתי בת תשע בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה זרקו את אבא מ-העבודה בגלל שהיה יהודי אז היה קשה לכלכל את המשפחה.
בגלל המלחמה ובגלל שאבא היה מובטל היה מעט אוכל לחם אחד לא הספיק לכולם, חיינו מירקות. אני והאחים שלי הלכנו לבית ספר "אליאנס" כל המורים היו יהודים שבאו מטורקיה ללמד אותנו לימדו אותנו צרפתית ועוד…  ושמה למדתי עד כיתה י'. אחרי המלחמה למדתי בבית ספר לפקידות ועבדתי למשרד ביטוח עד שעליתי ארצה.
בשנת 1956 עלינו לישראל עם כל המשפחה. חייתי בקיבוץ שנה וחצי ולמדתי עברית ועבדתי חצי יום בקטיף תפוזים אחר כך עבדתי במטבח בקיבוץ . אחרי שיצאתי מהקיבוץ התחלתי לעבוד בבית חרושת "נאמן"  עבדתי שם שלוש שנים .
התחתנתי, כשנולדה ביתי הבכורה הפסקתי לעבוד לכמה שנים ונולדה ילדה שנייה אחרי שהבנות הלכו לבית ספר פתחתי חנות לניקוי יבש וניהלתי אותה עד שיצאתי לפנסיה. בעלי נפטר לפניי 10 שנים עכשיו אני אלמנה מעבירה את הימיים בכל מיני עיסוקים הגעתי למועדון קשישים ובו אני מעבירה את הזמן שלי וזה מאוד נעים לי. 
 
העשרה
החינוך היהודי במרוקו: בשנת 1862 הוקם בית הספר הראשון של רשת אליאנס. רשת אליאנס היא המרכז והתפנית של של יהודי מרוקו כלפי המודרנה. ואפשר לספר את ההיסטוריה של יהודי מרוקו דרך בתי הספר של אליאנס.
אליאנס – כל ישראל חברים: "כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית – Alliance Israélite Universelle – "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז".
 
יהדות מרוקו: "יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל לאורך הדורות, וקבוצות של יחידים עלו לארץ והיוו חלק משמעותי מהיישוב הישן. ניצני הפעילות הציונית המודרנית הופיעו החל מראשית המאה ה-20, ואיתם החלה להתגבר העלייה ממרוקו. גורמים חיצוניים כגון פרעות כנגד יהודים גם כן האיצו את קצב העלייה. לאחר הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1967 עלו אליה למעלה מ-250,000 יהודים ממרוקו, בעוד אחרים היגרו לארצות אירופה וצפון אמריקה ובעיקר לצרפת. בראשית המאה ה-21 נותרו במרוקו עצמה כ-2,500 יהודים.
 
תשע"ו

מילון

אליאנס במרוקו
רשת בתי ספר במרוקו לחינוך יהודי

אליאנס - כל ישראל חברים
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית - Alliance Isra?lite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון תרבותי יהודי הפועל במספר ארצות. מקום מושב ההנהלה העולמית היה בתחילה ונשאר עד היום בפריז. הארגון הוקם על ידי קבוצת נכבדים יהודים צרפתים ב-1860 כדי לענות על הצורך במנהיגות מרכזית חברתית לקהילה היהודית. הקבוצה, בתמיכת אישים מהממשל הצרפתי, החליטה לקחת על עצמה להיות מרכז של תמיכה מורלית, אחווה תרבותית ודתית וכן הגנה על יהודים הסובלים בגלל היותם יהודים. אחת הסיבות להקמת הארגון היא "פרשת אדגרדו מורטארה" שבה נחטף ילד יהודי על ידי משטרת האפיפיור.

יהודי מרוקו
יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל לאורך הדורות, וקבוצות של יחידים עלו לארץ והיוו חלק משמעותי מהיישוב הישן. ניצני הפעילות הציונית המודרנית הופיעו החל מראשית המאה ה-20, ואיתם החלה להתגבר העלייה ממרוקו. גורמים חיצוניים כגון פרעות כנגד יהודים גם כן האיצו את קצב העלייה. לאחר הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1967 עלו אליה למעלה מ-250,000 יהודים ממרוקו, בעוד אחרים היגרו לארצות אירופה וצפון אמריקה ובעיקר לצרפת. בראשית המאה ה-21 נותרו במרוקו עצמה כ-2,500 יהודים.

ציטוטים

”ילדותי היתה דיי נוחה עד שפרצה מלחמת העולם השנייה“

הקשר הרב דורי