מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה התוניסאי של סבתא מרלן המיוחדת

סבתא ומאי הנכדה בסיור בבית התפוצות
הצעיף המיוחד שעבר מדור לדור
התינוקת שבוכה, הצעיף המיוחד והעלייה לארץ- כל זאת בסיפור שלפניכם

שלום לכולם, שמי מרלן אפוטה לבית משפחת ז'ורנו,  נולדתי בתוניס בשנת 1950 לאבי פרג'י ואימי אסתר . יש לי 2 אחים ו- 4 אחיות, 6 ילדים וברוך ה' 14 נכדים מקסימים.

כל משפחתי נולדה בתוניס ועליתי איתם לארץ באנייה. הדבר היה לא פשוט עבור אמא שלי. היו גלים סוערים והאנייה כל הזמן הטלטלה מצד לצד. הגענו ישירות למושב שלווה בדרום הארץ ושם גרנו תקופה ארוכה. בהמשך עברנו למושב נועם, מושב סמוך. הבית במושב היה קטן וצפוף, לא היה פשוט אך הייתה שמחת חיים, עזרתי לאבי בחקלאות ומזה התפרסנו.

מדוע התינוקת בוכה?   

כשהייתי בת שנתיים וחצי נולדה לי אחות קטנה בשם פנינה. אמא שלי הייתה מכינה לה חלב בבקבוק ואני תמיד הייתי לוקחת את הבקבוק ושותה אותו לעצמי. אמא הייתה בטוחה שהתינוקת אוכלת אלא ששמה לב שהתינוקת עדיין בוכה, למרות שאכלה, עד שיום אחד גילתה את הסוד- אני שותה את החלב המיועד לאחותי. מאז אמי הייתה דואגת להאכיל בעצמה את אחותי הקטנה.

בתור ילדה אהבתי מאוד את יום השבת והייתי מסייעת לאמא ולסבתא לקראת ההכנות- הייתי עורכת שולחן ושומרת על אחי הקטן. סבתא תמיד הייתה מברכת אותי בברכות חמות על עזרתי הרבה לכבוד שבת קודש.

הצעיף המיוחד

לסבתא רבה שלי היה צעיף מיוחד, אותו הכינה בעצמה. כאשר נפטרה העבירה אותו לאימא שלי ואני רציתי מזכרת מאימא שלי וביקשתי משהו ממנה והיא הציעה לי לקחת רק את הצעיף המיוחד של סבתא. החלטתי לשמור אותו לילדים שלי, והילדים שלי יעבירו אותו לילדים שלהם שהם הנכדים שלי. מדובר בצעיף מאוד מיוחד שהספיק לעבור 3 דורות.

סיפור החתונה שלי

התחתנתי ב 1969 במועדון של מושב נועם, המושב בו אני מתגוררת כיום. אורחים רבים הגיעו לשמוח איתנו והמשפחה בישלו את האוכל. לא היה קייטרינג ולא מלצרים. הכל מעשי ידיים.  לא ציפינו לכ"כ הרבה מוזמנים ולנו, לחתן ולכלה לא נשארו כיסאות. זה היה ממש מצחיק. הטקס היה מרגש ובני משפחה ליוו אותנו לבית החדש שלנו. כשעלינו למדרגות הבית חמותי שברה ביצה מעל המשקוף ושפכה חלב בכניסה לבית – זה סמל למזל טוב והצלחה רבה בדרך החדשה של הזוג הנשוי.

תודה על הזכות להיות חלק מהפרויקט החשוב של הקשר הרב דורי. הנכדה שלי למדה רבות על החיים בעבר, על הקשיים והחוויות.

 

הזוית האישית

תודה על הזכות להיות חלק מהפרויקט החשוב של הקשר הרב דורי. הנכדה שלי למדה רבות על החיים בעבר, על הקשיים והחוויות.

מילון

מושב שלווה
הוא מושב ציוני דתי באזור דרום השפלה בקרבת העיר קריית גת מיסודה של תנועת הפועל המזרחי השייך למועצה אזורית שפיר.

ציטוטים

”זכות הצדיקים תגן בעדינו“

הקשר הרב דורי