מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שולה בארץ ישראל

לוטם בן 12
לוטם וסבתא שולה
עד גיל 5 גדלתי בעיר הבירה ברחוב הראשי ששמו ראשיד

לפני נישואים שמנו היה גיגי והחליפו לשם מורד על שם סבם בגלל שהיו שותפים בעסקים של עדס במכרזים בין לאומיים ובגלל שתלו את עדס הם החליפו את השם למורד. בית ההורים נולדתי בעירק, בעיר בגדד, בשנת 1938. עד גיל 5 גדלתי בעיר הבירה ברחוב הראשי שמו של הרחוב ראשיד ואז עברנו לבית של סבתא שלי ברובע היהודי. בית עם  שלוש קומות עם שמונה חדרים. הם בישלו במטבח עם פתיליות בקומה תחתונה על יד המטבח היה מקלחת שמה התקלחנו חיממנו על פרימוס בדוד מים. הרתיחו בגדים וככה כיבסנו. בהכרזת המדינה הייתי בעיראק ישבנו בסלון בשקט בשקט וכל המשפחה האזינה לרדיו.  
  
שיחקנו בסמטה עם  חברים וגם בבית הבית היה בנוי בשכבות מכל קומה ראינו את השמיים ומהקומה האחרונה ראינו את הכביש הראשי. בשכונה הייתה סמטה צרה התפצל שביל שמוביל לכביש הראשי לבית הקפה ואחד מוביל לכיוון השוק אחד הוביל לבית כנסת ואחד לבית הספר לא היה לנו ים היה לנו נהר ששמו נהר החידקל. היו לנו 3 בתי כנסת בשכונה היינו הולכים מידי פעם בחגים.
 
שמו של אבי היה משה ושמה של אמי היה שמחה ושל אחיי: ששון, ניסים, יעקב וכרמלה. לאבי היה עסק משפחתי במכרזים בין לאומיים. אמי עסקה בתפירה. אבי התלבש עם חליפות שלושה חלקים ועניבה וכובע. סידרה, אמי לבשה שמלות רגילות מכופתרות שתפרה בעצמה וגם חצאית וזקט. כל אחיי שרדו, אני הבוגרת מבין 5 אחים.
אכלנו אורז ובשר, אכלנו בשר עם שעועית ירוקה, אכלנו קובה, אכלנו אורז עדשים ולבן אכלנו בשבתות טָבִּית וביצה אדומה עם תפוחי אדמה וכמהין.  גרנו ברובע היהודי אצל סבתא. מקומות המפגש של היהודים היו בבתי הכנסת, בבתי הקפה. קנינו מצרכים בשוק חינוני שהיה קרוב לבית קנינו ירקות בשר פירות.
 
כשעליתי לארץ, חברי היו דליה, ראובן, לאה, אורי, אהרון ודבורה. גרנו בקיבוץ נחשונים. משחקי הילדות ששחקתי הם חמור ארוך, כדורגל כדור עף, דמקה, שחמט. את שעות הפנאי שלי בליתי בקריאת ספרים ובשחיה. למדתי את המקצועות היסטוריה, דקדוק, חשבון, ספרות, תנועת הפועלים, טבע, מלאכה, פסיכואנליזה.
 
היחסים שלי עם המורים היו טובים. היה כבוד למורים. לא הייתה משמעת חזקה, לא הייתה לנו תלבושת אחידה. היו לנו טיולים ומסיבות כל יום שישי. המורים שאני זוכרת במיוחד הם ציון ורותי. המקצועות שאהבתי הם תנ"ך, היסטוריה ופסיכולוגיה.
 
לא חגגתי בת מצווה, אבל קיבלנו סמל של התנועה וחולצה כחולה כאות על הבגרות. היה לנו חדר אוכל בבית הספר המאכל האהוב עלי היה עוגה ושמנת. לא היו לי ממתקים. הייתי בתנועת הנוער השומר הצעיר.
 
האזנתי למוזיקה קלאסית וישראלית. הריקודים המקובלים היו ריקודי עם,ולס ,טוויסט וריקודים סלונים. בשנת העשרים שלי המוזיקה המקובלת הייתה שירים ישראלים ושירים עממים. הזמרים הידועים בתקופה ההיא היו קליף ריצרד, יפה ירקוני, הדודאים, אלביס פרסלי, שושנה דמארי, אריק איינשטין, פרנק סינטרה ויהורם גאון. השירים שאהבתי היו של הדודאים, אלביס ופרנק סינטרה. הייתי רוקדת אם בחור בשם אורי בקיבוץ.
 
אמצעי הבידור היו הצגות, מחזות וחוגים. אמצעי התקשורת היו מכתבים, מברקים, טלפון את זמני הפנוי בילתי בהמחזת משפט. ניהלנו לול, לעזור להורים שלנו בקשיים. הקשרים עם בנים נוצרו בחיזור. הוא היה מביא מתנות. האינטימיות היחידה שהיתה מותרת הייתה נשיקה. ההורים שלי לא גרו איתי באותה התקופה. לא הכרתי את בן זוגי בשידוך, אלא בקיבוץ מגיל 12. התחתנו ונולדו לנו 4 ילדים ויש לנו 10 נכדים ונין אחד.
 
עליתי לארץ בשנת 1950, הסיבה לעלייה, היא שהתנועה מישראל באה ושמו רימונים על יד בית הכנסת ואז היהודים התחילו לפחד והתחילה עלייה בגלל הפחד. הם חשבו שערבים שמו רימונים, אז הם עלו לארץ. הגענו לישראל במטוס. הגענו לעין שמר, לשער העלייה. ישנו שם באהלים ואחרי כמה ימים שלחו אותי לקיבוץ רשפים. למדתי את השפה בקיבוץ, היה לי מאוד קשה. לא אהבתי את האוכל ואת המים גרתי בצריף עם  4 בנות בחדר. אני מאוד בכיתי בקיבוץ, בגלל שהייתי בלי הורים, אז שיפשפתי את העין והרשתית שלי נפגעה ועד היום יש לי בעייה בעיין.
 
תשע"ו

מילון

ניהול לול
הורי סבתי ניהלו לול תרנגולים כדי להתפרנס

ציטוטים

”רק שני דברים הם אינסופיים: היקום והטמטום האנושי ואני עדיין לא בטוח לגבי הראשון.“

הקשר הרב דורי