מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל הבלנית במקווה הטהרה

סבתא הכי טובה
מכינים את המתכון של סבתא
סבתא התחתנה בבית לא כמו היום שמתחתנים באולמות גדולים

קשר רב דורי עם סבתא רחל. סבתא רחל מספרת לי על ילדותה ונעוריה, חתונתה ומקצועה בלנית במקווה טהרה.

סבתא רחל מספרת לי שהיא נולדה באיראן בשנת 1938. לאביה קראו חיים אהרוני ולאמא שלה קראו נושה אהרוני. סבתא מספרת שהיא זוכרת שהם היו מבשלים עם אמא לפעמים ועובדים עם אבא במשק.

סבתא מספרת שהיא אינה זוכרת כיצד הוריה נפגשו מכיוון שזה היה לפני המון שנים. ההורים של סבתא שלי התחתנו באירן בשנת 1930 תמיד הייתה אווירה טובה במשפחה. סבתא מספרת שהם היו 9 נפשות במשפחה הם גרו בבית ובו חדר וחצי. לא לכולם היה מיטות לכן חלק ישנו  על הרצפה.

בחורף הם שמו חימום והתכסו כולם בשמיכות. בבית הם דיברו רק בשפה הכורדית. פעם בכמה זמן היו באים אליה כל המשפחה, החברים והשכנים והם היו מבשלים, אוכלים ונהנים. בקיצור עושים חפלה. לא היה להם מאכלים מיוחדים אבל חלק מהמאכלים שהם היו אוכלים היא מכינה בעצמה עד היום.

העלייה לישראל

בגיל 10 הם עלו לארץ כל המשפחה ביחד. בשנת 1948 סבתא עלתה לארץ, בדיוק בסוף מלחמת השחרור. בהתחלה הם עצרו בטהרן לכמה חודשים עד שקיבלו דרכון לעלות לארץ ישראל. סבתא מספרת שהיא עלתה לארץ לא בגלל שהיה לה רע אלא בגלל שהיא היתה מוקפת בהרבה ערבים וגם כי ארץ ישראל זה ארץ הקודש.

סבתא אומרת שהם עלו לארץ ביחד עם חברים, שכנים וגם אנשים זרים. הם הגיעו לארץ ישראל באווירון והמקום הראשון שראו זה שערי העלייה .

היא למדה בבית ספר דתי במושב, היא הייתה מסורתית והיא למדה רק 3 כיתות כי היא כבר הייתה מבוגרת. חברות שלה היו כמוה באופי, בלבוש ובשמחה והם שיחקו בבובות. סבתא מספרת שהיא לא הייתה יוצאת לטיולים אבל הן היו הולכות לרקוד במועדון.

סבתא התחתנה בבית לא כמו היום שמתחתנים באולמות גדולים והמתנות היו דברים לבית. בתחילה סבתא הייתה עובדת בניקיון ולאחר מכן בקופת חולים עד שיצאה

מקווה מודרני בקיבוץ טירת צבי – ויקיפדיה

תמונה 1

סבתא אוהבת מאוד לבשל, לעשות קניות, לארח את הילדים והנכדים.

משוב של עמית 

סבתא מאחלת לי לשנת הבר מצווה שתהיה לי הצלחה, כל טוב ושאני יהיה צדיק ושאני יבורך. למדתי מסיפוריה של סבתא שצריך לחיות בארץ הקודש ולהשתדל לעשות כמה שיותר מצוות. בנוסף למדתי שהכל אפשרי לא משנה מה המצב שבו אתה נמצא- סבתא רצתה לעלות עם משפחתה לארץ ולמרות כל הקשיים הצליחו לעשות זאת. גיליתי דברים שלא ידעתי על סבתא ומשפחתה ועל כל סיפור חייה.

 העשרה

מקווה: "מִקְוֶה הוא מאגר מים שאינם שאובים בנפח 40 סאה לפחות, אשר נועד לאפשר לאיש או אישה יהודים לקיים את מצוות הטבילה כדי להיטהר ממצבי טומאה שונים, וכן לטבול כלים חדשים שנקנו מגוי. בזמן שהיו מקפידים על שאר טומאות, היו טובלים במקווה כלים ובגדים שנטמאו ורוצים לטהרם. 

בלנית: "בלנית היא אישה שתפקידה לסייע לטובלות במקווה לקיים את מצוות הטבילה לפי כללי ההלכה….מלבד ווידוא ביצוע הטבילה בשלמות, שהוא הבסיס לצורך בבלנית, במתכונתו המורחבת כולל התפקיד גם הפעלה טכנית של המקווה, הדרכה לטובלות, וידוא קיום התנאים המוקדמים לטבילה, ובדיקת גוף הטובלות מחציצה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

מִקְוֶה
מִקְוֶה הוא מאגר מים שאינם שאובים בנפח 40 סאה לפחות, אשר נועד לאפשר לאיש או אישה יהודים לקיים את מצוות הטבילה כדי להיטהר ממצבי טומאה שונים, וכן לטבול כלים חדשים שנקנו מגוי. בזמן שהיו מקפידים על שאר טומאות, היו טובלים במקווה כלים ובגדים שנטמאו ורוצים לטהרם.

בלנית
בלנית היא אישה שתפקידה לסייע לטובלות במקווה לקיים את מצוות הטבילה לפי כללי ההלכה....מלבד ווידוא ביצוע הטבילה בשלמות, שהוא הבסיס לצורך בבלנית, במתכונתו המורחבת כולל התפקיד גם הפעלה טכנית של המקווה, הדרכה לטובלות, וידוא קיום התנאים המוקדמים לטבילה, ובדיקת גוף הטובלות מחציצה.

טריגר
דחיפה

ציטוטים

”תחשוב טוב יהיה טוב“

”הם גרו בבית ובו חדר וחצי. לא לכולם היה מיטות לכן חלק ישנו על הרצפה.“

”כיום במקצועה סבתא בלנית במקווה“

הקשר הרב דורי