מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא הפרטיזנית

אני, תינוקת בידיים של סבתא רבתא.
אבי בבר מצווה.
סיפור של סבתא רבתא שלי בשואה כפרטיזנית

הקשר הרב דורי שלי עם סבתא סטניה:

סבתא רבתא סטניה נולדה ביורקוף (עיירה קטנה) ליד קרקוב שבפולין.

קרקוב

קרקוב היא העיר השנייה בגודלה בפולין ואחת מעריה העתיקות של המדינה. העיר, שהוקמה במאה ה-7, שוכנת על גדות נהר הוויסלה. היא הייתה בירת פולין בשנים 1038-1596, ובירת דוכסות קרקוב הגדולה בשנים 1846–1918.(לקוח מוויקיפדיה.)

תמונה 1

סבתא שלי כבר מבוגרת  היא נולדה בשנת 1933 והיום כבר בת 84. בקשתי מסבתא לספר לי על ילדותה בעיירה ליד קרקוב. כששאלתי אותה במה הם שיחקו שהם היו קטנים? ראיתי שהיא מתחילה להתכווץ ולהרגיש עצובה. היא אמרה לי לא שיחקנו שהיינו קטנים התעסקנו בלברוח מהנאצים וזה עיצב אותי מאוד. לאחר מכן, שאלתי אותה אם היא מצאה משהו טוב במלחמה והיא אמרה: "שום דבר לא היה טוב". היא סיפרה שבקושי היה מה לאכול ושהם מצאו קליפות תפוחי אדמה בשבילם זה היה המאכל הכי טעים. היו להם כינים על הבגדים והיא הפסיקה את הקשר עם ההורים שלה בעקבות המלחמה. היא סיפרה לי שבזמן מלחמת העולם השנייה, בשואה היא הייתה פרטיזנית ביערות. לפעמים הלכה למשפחות להתגורר שם כמה ימים. היו משפחות שעזרו לה "בבית" אבל גם המשפחות  היו בתקופת מלחמה, רק פעם ביום נתנו לה אוכל ומים ואחרי כמה ימים גירשו אותה כי לא רצו שיחשפו אותם….

לאחר המלחמה הקשה גילתה סבתי שכל משפחתה שרדה את המלחמה. לאחר חודשים ושנים הכל חזר לשגרה. סבתי למדה בבית ספר. שאלתי אותה כשלמדת בבית הספר לאחר המלחמה האם למדתם על ירושלים? היא ענתה לא למדנו כלום על ירושלים. היא סיפרה שלאחר סיום בית הספר הם עלו לארץ. היא אומרת שכשהיא עלתה לארץ היא ושתי ילדותיה גרו בפחי זבל כי לא היה כסף שעלתה לארץ….היא גם אמרה לי שלא קראו אז לארץ ישראל – בשם זה קראו לארץ פלסטין. אחרי שלוש שנים של סבל בארץ התחלתי לעבוד בשק"ם ולנסות לבנות חיים חדשים וטובים יותר. לאחר שיקום הקימה משפחה. אבי נולד ואחר כך גם אני.

קישור למסמך התיעוד

https://docs.google.com/document/d/1fvE8e6f_ZAYYR_hDxNXBBcPXji5pp3X-TMQqxm2lxRI/edit

הזוית האישית

איה איש שלום: לסיכום, אני רוצה להודות לסבתי על זה שהסכימה להתראיין ולפתוח את הלב. אני חושבת שהיא עברה את חייה הקשים בשואה כגיבורה ואני מרחמת עלייה שהיא הייתה צריכה לעבור את זה.

מילון

קרקוב
קרקוב היא העיר השנייה בגודלה בפולין ואחת מעריה העתיקות של המדינה. העיר, שהוקמה במאה ה-7, שוכנת על גדות נהר הוויסלה. היא הייתה בירת פולין בשנים 1038-1596, ובירת דוכסות קרקוב הגדולה בשנים 1846–1918. כיום היא משמשת כבירת מחוז פולין קטן.

יורקוף
עיירה קטנה ליד קרקוב.

ציטוטים

”"לא שיחקנו כשהיינו קטנים היינו עשוקים בלברוח מהנאצים"“

הקשר הרב דורי