מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מרטין המלכה

משפחת המלוכה מרטין ושיראל
סבתא מרטין ביום חתונתה
סבתא שלי היא הסבתא הכי אהובה והכי מפנקת בעולם!

סבתא שלי נולדה בתוניס, היא עלתה עם כל משפחתה באנייה לארץ ישראל בשנת  1962 כשהייתה בת חמש. ההתאקלמות בארץ הייתה קשה להוריה, בהתחלה המשפחה התגוררה בצריף .
תמונה 1תמונה 2
 
בתקופת הילדות שלה היה קושי כלכלי והמשחקים עלו המון כסף, לא כמו היום: אייפונים וטאבלטים. הם היו מכינים בובות מסמרטוטים, ושאריות בדים. את רוב המשחקים שלהם הם ייצרו בעצמם. הם נהגו לשחק במשחקים כמו: קלאס, קפיצה בחבל ומשחקי כדור. סבתא שיחקה רק עם ילדים מהבניין, מפני שלא היה נהוג להתרחק מהבית .
בילדותה, סבתא מאוד אהבה לשחק עם ילדים. היא הייתה אוספת את הילדים הצעירים של השכונה, מושיבה אותם במדרגות ומלמדת אותם, כמו גננת או מורה. סבתא הכירה את סבא בחתונה של זוג חברים. הוא היה אז חייל. סבתא הזמינה  אותו לרקוד ומאותו יום הם  הפכו להיות זוג. בהמשך התחתנו והקימו משפחה  והביאו שלשה ילדים לעולם: ליאור, אמילי וליאת אמא שלי.
כשנולדתי סבתא הייתה נוהגת להגיד: "קיבלתי מתנה באמצע החיים שלי !" הכוונה הייתה שנולדתי והגעתי לחיים שלה… כשהייתי בת שנתיים בערך אמא שלי יצאה ללימודים וסבתא נרתמה לעזור לנו . בגיל שלוש עברנו לגור אצל סבתא וגרנו איתה כשמונה שנים. כל זמן ילדותי הייתי צמודה לסבתא שלי יש בינינו חיבור מיוחד.
סבתא עובדת בגן ילדים כ – 28 שנה, סבתא מספרת שאחת השנים הכי יפות שלה בעבודתה בגן היה כשאני הייתי בתת חובה, מכיוון שבשנה זאת אני הייתי בגן שבו סבתא עבדה. כשהתברר שאני רשומה אצלה בגן רצו להעביר את סבתא לגן אחר, אך סבתא התעקשה כי היא רצתה להיות קרובה אלי ,והשנה הזאת מבחינתה הייתה השנה  הכי יפה בעבודתה בגני ילדים!  
עד היום סבתא מלווה אותי: היא ביקשה לעבוד צמוד לבית ספרי, שהגן שוכן בתוך ביה"ס, עד היום היא עוזרת לי בכל, לפעמים בדברים הכי קטנים,למשל: להכין שיעורים מהחלון , לייבש חולצה, להכין סנדוייץ, להביא לי ולחברות שלי ממתקים מחלון הגן ולהתייעץ.
 
לסבתא יש משפט קבוע: "היא קוראת לי הילדה של סבתא" ויש לה פתגם שמלווה אותי מילדותי ועד היום והוא: "אומרים שנסיכות יש רק באגדות אבל לנו יש נסיכה אמיתית" שהייתי צריכה להשלים את המשפט כך: שקוראים לה שיראל אמר!  
סבתא מספרת שהיא הייתה מאוד מאוד מפונקת ולדעתה הורישה את זה לי!
 
העשרה
"סבתא שלי נולדה בתוניס, היא עלתה עם כל משפחתה באנייה לארץ ישראל בשנת 1962 "
יהדות תוניסיה: "יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

יהדות תוניסיה
יהדות תוניסיה היא קהילה יהודית באזור תוניסיה שבצפון אפריקה, המאופיינת בשורשים הטרוגניים, כולל חלקים שקורותיהם קדומים מאוד, עוד בטרם היות האימפריה הרומית, לפני כ-2,300 שנים. כיום יש בתוניסיה כ-1,800 יהודים. רבים מיהודי ג'רבה ותוניסיה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, בנתיבות וביישובי הדרום, בהם באר שבע, תלמים, איתן, שרשרת, בית הגדי וברכיה.

ציטוטים

”אומרים שנסיכות יש רק באגדות אבל לנו יש נסיכה אמיתית שקוראים לה שיראל אמר!“

”כל זמן ילדותי הייתי צמודה לסבתא שלי יש בינינו חיבור מיוחד.“

”סבתא מרטין אומרת שהנכדה שיראל היא נסיכה אמיתית!“

הקשר הרב דורי