מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מספרת על ילדותה ועל סבתא וסבא רבא החלוצים

אני וסבתא
סבתא והוריה
סבתא נולדה בקיבוץ שהוריה היו ממקימיו וגדלה בבית ילדים

בשנת 1935 ההורים שלי עלו לארץ כחלוצים. האבא עלה מפולין והאימא עלתה מרוסיה הלבנה. הם הגיעו לקיבוץ גבעת השלושה. בשנת 1936 פרץ המרד הערבי והערבים השביתו את נמל יפו ולא יכלו להכניס סחורות כדי לבנות את הארץ. הנהגת הישוב החליטה לבנות נמל חלופי בתל אביב. כיוון שהמים היו רדודים האניות לא יכלו להתקרב לחוף ולכן היה צריך לפרוק את הסחורות ואת האנשים בלב ים ולהעביר אותם  לחוף בעזרת סירות קטנות.  
אבא שלי ידע לשחות מילדות ולכן התנדב לעבוד כספן ולהשיט את הסירות הקטנות. ההורים שלי החליטו להצטרף להקמת קיבוץ חדש. לצורך כך התאספו עוד חלוצים מקיבוצים אחרים. הם גרו בקומונה (קבוצה של אנשים שגרים ומנהלים אורח חיים ביחד). הקומונה הייתה ליד שפת הים בתל אביב ליד שפך הירקון לים. שם נולדתי.
 
את שלוש השנים הראשונות של חיי גדלתי על שפת הים. בגיל שלוש בניית הקיבוץ החדש הושלמה ועברנו לגור שם. שמו היה אפעל. אני גדלתי בבית ילדים כמו כל ילדי הקיבוץ. הילדים והתינוקות לא היו גרים עם ההורים שלהם אלא בבית הילדים או בבית  התינוקות של הקיבוץ. בשנת 1948 פרצה מלחמת השחרור בעקבות הכרזתו של בן גוריון על הקמת מדינה יהודית באותה שנה נולדה אחותי ושיכנו אותה מיד בבית התינוקות בקיבוץ.
 
בקיבוץ היה גן ילדים והגננת הייתה לילי גולדנברג, לימים נודעה כאמו של דודו טופז. דודו טופז ואחיו  גדלו אתנו בבית הילדים כשהוריו אליהו ולילי הצטרפו לקיבוץ. בקיבוץ היה לול, רפת , פרדס ומדגרה של אפרוחים וכן גן ירק. החגים בקיבוץ היו מושקעים מאוד במיוחד חג השבועות וליל הסדר. בחגים היו משתתפים כל המבוגרים והילדים.
בגיל 7 הלכתי יחד עם כל ילדי הקיבוץ לבית ספר בכפר אז"ר. כשהייתי בת 10 הקיבוץ התפרק, זה היה בתקופת הצנע שהייתה בארץ (תקופה כלכלית קשה , שהיה מחסור במזון והאזרחים קנו מצרכים בהקצבה), כל חברי הקיבוץ עזבו. חלקם עברו לקיבוצים אחרי וחלקם למקומות שונים. אנחנו עברנו לגור ברמת חן.
 
שם למדתי בבית הספר רמת חן וסיימתי במחזור הראשון. אחרי סיום לימודי בביה"ס התיכון "אוהל שם", התגייסתי לצבא ועברתי קורס אלחוט. הוצבתי בחטיבה 7 של השריון והייתי אלחוטאית של מפקד החטיבה. עבדתי בקשר בשפת המורס. עם סיום הצבא עברתי קורס מחשבים הראשון בארץ מטעם i.b.m והייתי מראשוני אנשי המחשבים בארץ.  
 
העשרה
קומונה: "מקום שגרים בו קבוצה של אנשים, הם חיים ועובדים ביחד. קומונה (בעברית, מִשְתָּף) הוא מבנה חברתי בו קבוצת בני אדם שאינם בהכרח קרובי דם, מתארגנים באופן וולונטרי כחברה שיתופית בנכסיה, בייצור ובצריכה. …מעין "משפחה מורחבת" המבוססת על יחסי אינטימיות חברתית, שיתוף חומרי, רגשי ורוחני תוך שוויון מעמדי כלכלי ופוליטי". ויקיפדיה
מורה מובילת תכנית בתיה מידן 
תשע"ו

מילון

קומונה
מקום שגרים בו קבוצה של אנשים, הם חיים ועובדים ביחד. קומונה (בעברית, מִשְתָּף) הוא מבנה חברתי בו קבוצת בני אדם שאינם בהכרח קרובי דם, מתארגנים באופן וולונטרי כחברה שיתופית בנכסיה, בייצור ובצריכה. ...מעין "משפחה מורחבת" המבוססת על יחסי אינטימיות חברתית, שיתוף חומרי, רגשי ורוחני תוך שוויון מעמדי כלכלי ופוליטי.

ציטוטים

”"החגים בקיבוץ היו מושקעים מאוד במיוחד חג השבועות וליל הסדר. בחגים השתתפו כל המבוגרים והילדים. "“

הקשר הרב דורי