מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתי מספרת לאור על ביקור האפפיור…

אור וסבתא 2016
בית ספר יסודי צופית 1953
ועוד סיפורי ילדות

סבתא נולדה באוקטובר 1945 בוורצלב שבפולין. בשנת 1951 הגיעה עם אמא אלזה, אבא ליאון, האחות דניאלה, סבתא דורה וסבא יוסף (ההורים של אמא) למחנה שער העלייה בחיפה באוניה "נגבה" שיצאה מוונציה שבאיטליה.
 
מכאן הועברו למחנה עולים בעין שמר שם שהו מספר חודשים עד להגעתם לישוב הקבע בשדה ורבורג שבשרון בשנת 1952. שכניה היו חלקם ותיקים וחלקם עולים חדשים. ההורים עסקו בחקלאות. הם גידלו ירקות, פרחים תותים ואפרוחים. היה להם אינקובטור   סבתי למדה בבית הספר היסודי במושב צופית, שכלל את כל התלמידים בישובי הסביבה. בשנות החמישים ההורים לא הסיעו את התלמידים לבית הספר וגם לא היו הסעות מסודרות. כל ילדי הישוב הלכו ברגל משדה ורבורג עד לצופית , מרחק של קילומטר וחצי, בחולות כי עדיין לא היה כביש. זמן החזרה ארך שעות. מאוחר יותר, כשנכנס האוטובוס לישובים, התקצרה הדרך. לאחר מכן סבתי למדה בתיכון "קלמניה" ליד שדה ורבורג מחזור א. לאחר שהתחתנה חיה סבתי ברוב שנותיה (2007-1975) בעין יהב שבערבה התיכונה. יחד עם סבי דן סלע במשק 79 שם גדלו ילדיהם, רני ורונית. לאחר מכן, בשנת 2007 עברו לקיבוץ מורן שבגליל. כיום סבתא אסתי ארכיונאית, מתעדת ומכניסת תכנים היסטוריים לאתרי אינטרנט.
 
הכלניות לעולים החדשים
בשנות החמישים הגיעו גלי עלייה מהתפוצות לישראל ובית הספר הממלכתי בצופית עודד פעילויות כדי לעזור לקליטת העלייה של העולים החדשים בישראל. בני הנוער יצאו לקטוף כלניות שהיו אז לרוב בשדות השרון (ועדיין לא מוגנות), אגדו אותן לזרים ומכרו לתושבים. את הכסף שאספו תרמו  לקליטת העלייה. קבוצות אחרות בחרו במשימות שונות וכל הסכום נתרם למען העולים החדשים. אז הכסף היה לירות (ב – 4 בספטמבר 1985 השתנה המטבע לשקל חדש).
 
המטוס מירדן והתותים במהלך מלחמת ששת הימים הייתה שדה ורבורג, שנמצאת ליד כפר סבא, בקו החזית. בזמן המלחמה, בעודנו קוטפים תות שדה, הגיחו מטוסים מירדן ועברו מעלינו בדרכם לבית החרושת לאלומיניום "אלבר" (ליד כפר סבא – שם נהרגו ארבעה עובדים). לימים זה היה מקום העבודה הראשון של סבתא שלי (אור) בתור מזכירה. סבתי אסתי שירתה בחייל הקשר במרכז הצבאי בקרייה.
 
 תמונה 1
 
השמועה על ביקור האפיפיור בשרוןסבתא זוכרת את הביקור הראשון של האפיפיור פאולוס בארץ:  "הוא עבר בכביש הישן לחיפה וכולנו רצנו דרך השדות של שדה ורבורג לראות אותו עובר עם המונית".
האפיפיור הגיע לישראל לביקור חטוף של 11 שעות. הוא הגיע בשעה 9:30 בבוקר בשיירת מכוניות, שחצתה את גבול ישראל (שעבר באותה עת ,לפני מלחמת ששת הימים, דרומית לחבל תענך). הגעתו הייתה באיחור של שעה ו-10 דקות. איחור שנבע מעצירתו בדרך פעמים רבות כדי לברך את הכפריים הפלסטינים, שהצטופפו בצידי הדרך במסלול נסיעתו. הייתה זו הפעם הראשונה מאז חתימת הסכם שביתת הנשק עם ירדן שבה נפתח מעבר בגזרה זו. השיירה המשיכה לתל מגידו, האפיפיור סקר משמר כבוד של צה"ל ונתקבל בטקס קבלת פנים רשמי על ידי נשיא המדינה זלמן שזר, יושב ראש הכנסת קדיש לוז, ראש הממשלה לוי אשכול, שרי הממשלה אבא אבן, זרח ורהפטיג ובכור שלום שטרית, נשיא בית המשפט העליון יצחק אולשן, מנכ"לי משרדי הממשלה ונציגי הסגל הדיפלומטי שבראשם זקן הסגל, שגריר ברית המועצות מיכאיל בודרוב.
 
תשע"ו 
 

מילון

קינדר
ילדים בגרמנית

ברודר
אח בגרמנית

חטוף
מהיר

גלי עלייה
שנה אחרי שנה של עלייה

ציטוטים

”הוא עבר בכביש הישן לחיפה וכולנו רצנו לראות אותו עובר עם המונית“

הקשר הרב דורי