מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי שמואל נבון מסנטיאגו שבצ'ילה

נעם וסבא שמואל
סבא ובן הדוד בצ'ילה בכניסה לבית בו גדל
סיפור חייו של סבי שמואל נבון מהילדות בצ'ילה ועד לחיים היום בכפר הנגיד

שמי נעם נבון, כתתי משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. ברצוני לספר על סבא שלי – שמואל נבון.

סבי, שמואל נבון, בן 69 גר בכפר הנגיד ועובד כיום כקבלן הדברה ועבודות טרקטור. סבי נולד בתאריך 1/8/1948 (עם קום המדינה) בסנטיאגו שבצ'ילה בדרום אמריקה ועלה לארץ בשנת 1952 בגיל ארבע וחצי. סבי הוא הבן החמישי מבין שישה אחים ואחיות.

מקור השם של סבא שלי הוא מהתקופה בספרד, כאשר היו הרבה יהודים, לפני הגירוש שהיה. סבי נקרא על שם הדוד שלו. בדרך כלל היה נהוג לתת שמות של סבים וסבתות. אבל בגלל שהיו לו אחים בוגרים ממנו, אז את השם של הסבא הראשון נתנו על שם שלמה, אחיו הבכור ואחיו חיים נקרא על שם הסבא השני מצד אמא ולו נשאר רק את השם של הדוד. כל זאת נעשה כדי לשמר את שמות המשפחה. לסבי יש שם החיבה והוא סמי ודרך אגב, יש לו חבר שגם הכינוי שלו זה סמי. שם המשפחה של סבי מעולם לא שונה ונשמר למעלה מ- 500 שנה! וזאת מכיוון שכשהיהודים היו בגולה, הם העבירו את שם המשפחה מדור לדור.

עם קום המדינה בשנת 1948 הוריו של סבי, שהיו ציוניים, החליטו לעלות ארצה עם ילדיהם שלושה בנים ושלוש בנות ועשו את כל התהליך כדי לעלות לארץ.

סבי עדיין זוכר איך נראה הבית שלו בצ'ילה, לפני מספר שנים הוא נסע לביקור שורשים שם עם אחיו, והבית לא השתנה כלל! הדבר הכי מיוחד שהוא זוכר הם שני עצי דקל גדולים מאוד שהיו בחצר הבית שלהם והתברר להם שאת הבית קנתה האוניברסיטה בצ'ילה, והבית הפך להיות של חברת רשות הטבע והגנים בצ'ילה. החברה שקנתה את הבית התלהבה מאוד מגילם של העצים, ומאחד מהדקלים ובשביל ליצור מקום יותר גדול בחצר, העתיקו אותו למקום שימור לעצים מיוחדים.

כמובן שצריך לציין שאת המידע קיבלנו ממנהלת המקום שהתרגשה מאוד כשסבי סיפר לה שהוא מכיר את הבית, את החצר ואת העצים היו בו מכיוון שגר בו בילדותו. פנים הבית נשאר לא שונה כלל והריצוף, החלונות, והדלתות נשארו כפי שהיו ביום שעזב את צ'ילה.

סבי אהב בתור ילד לשחק בג'ולים, מקל וחישוק, חמש אבנים, קלאס, מחבואים, תופסת וכמובן כדורגל. הוא אהב לאכול אמפנדס, בורקס ובקלאווה.

בתקופת ילדותו בישראל אהב לשמוע שירים של נעמי שמר, ביאליק, עפרה חזה, אריק אינשטיין, אריק לביא ויהורם גאון… סבי למד בבית חנן, בית ספר האזורי "גן רווה". הוא היה טוב מאוד בהתעמלות אבל לא כל כך טוב בלימודים… בתיכון הוא למד בתל – אביב, בתיכון "ערב", שהיה תיכון מקצועי ולמד מכונאות פעמיים בשבוע, שלוש שעות בכל יום.

במאי 1966 סבי התגייס לצבא ושרת ביחידה קרבית "גולני". הוא השתתף במלחמת ששת הימים, מלחמה שבה חבר קרוב שלו שהיה החובש שלהם נהרג באחד מהקרבות. זיכרון שיש לו הוא שיום לאחר המקרה, הם ישבו בעמדה שלהם והאזינו לרדיו, ובדיוק הודיעו ברדיו שהשיר שזכה במקום הראשון במצעד היה "שיר החובש" של יהורם גאון, הם מאוד התרגשו מכיוון שהסיפור בשיר היה דומה מאוד למקרה שלהם.

לאחר השחרור מהצבא סבי עבד כמכונאי בחברת "אגד" וזאת מכיוון שלמד מכונאות בתיכון. סבי עבד כמכונאי כ- 4 שנים ולאחר מכן יחד עם חבר נוסף הקים חווה לגידול אווזים ועופות. כיום החווה לא קיימת כיוון שחל איסור על גידול ופיטום אווזים.  תהליך הפיטום הוא דרך להאכיל את האווזים בכמות אוכל גדולה על מנת שהכבד שלהם יתפתח ויגדל ובסופו של התהליך מוכרים את התוצרים תמורת סכום מסוים. כיום סבי עובד כקבלן הדברה ועבודות טרקטור.

תמונה 1

הזוית האישית

נעם נבון: היה לי כיף להפגש עם סבא בכל שבוע פה ליד המחשב ושמוע ממנו את סיפורי הילדות שלו. למדתי המון מסיפוריו. תודה סבא!

מילון

פיטום
האכלת אווזים באופן מאסיבי בכדי להגדיל את הכבד שלהם למכירת כבד אווז

ציטוטים

”בית מהילדות לא השתנה כלל!“

הקשר הרב דורי