מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי הרב יחיא

רינה יחיא -ירין עזרן ורועי לוי
רוגוזין - תכנית הקשר הרב דורי
סבא יחיא מציל את אחיו מגזר דין מוות

סבא של רינה, הרב יחיא נערץ בקהילתו

רינה יחיא מספרת: השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רוגוזין, בקריית אתא. יחד עם ירין עזרן ורועי לוי, מכתות י'-5 ו- י'-3 . התכנית נתנה לי הזדמנות לספר את הסיפור על סבא שלי , הרב יחיא שהיה אהוב ונערץ על ידי כל הקהילה בעירק. זו היתה הזדמנות לספר על קהילת יהדות בבל המפוארת.

יהדות עירק – יהדות בבל

"יהדות עיראק, הנקראת גם 'יהדות בבל', היא אחת מהקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות ביותר. היהודים גורשו על ידי נבוכדנצר השני לבבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס. צאצאיהם של גולים אלו, הבטיחו את קיומה של קהילה יהודית בעיראק שהפכה לחשובה ביותר בעולם היהודי לאחר הכיבוש הרומי וחורבן בית המקדש השני…..בתקופת האמוראים (מחתימת המשנה במאה השלישית ועד לסוף המאה החמישית לספירה) נכתבה בה אחת היצירות המרכזיות של העם היהודי – התלמוד הבבלי, המסכם דיונים הלכתיים ואגדתיים שנערכו בישיבות המפוארות של בבל – ישיבת סורא, ישיבת פומבדיתא, ישיבת נהרדעא ועוד.

בעת החדשה, בראש כל קהילה יהודית עמד "חכם באשי", אף על פי שבקהילות מסוימות, הארגון היה שונה. בבגדאד למשל, בראשות הקהילה עמדה מועצה "אזרחית" בת 60 חברים שעסקה בעיקר בענייני מסים ומועצה דתית בהנהגת רב ראשי, שדנה בנושאי נישואין, גירושים וירושה….. היהודים מילאו תפקיד חשוב בימיה הראשונים של עיראק העצמאית. אולם התגברות הרדיפה הפוליטית הקמתה של מדינת ישראל ב-1948 גרמו למרבית יהודי עיראק, שמנו אז כ-150,000 איש, לעזוב את מולדתם. בתקופת שלטון מפלגת הבעת' האנטי-ישראלית, עזבו מרבית היהודים הנותרים את עיראק בשיתוף פעולה של המוסד עם הכורדים. כיום נותרו בעיראק פחות מ-1000 יהודים אשר עוסקים בעיקר בייצור דבש ומוצרי עור" ( ויקיפדיה)

רינה יחיא מספרת : " סבא שלי , הרב יחיא היה אהוב ונערץ על ידי כל הקהילה בעירק. הוא היה בעל קשרים רבים בקהילה ועזר מאוד לכולם. באותה תקופה היו גזרות רבות מהממשלה. הממשלה החליטה שמי שבורח עם הנשק צריך לירות בו. המקרה שקרה כך היה: אח של סבא שלי ברח עם הנשק. לסבא שלי היה קשרים רבים עם השלטון והוא הלך וניסה לדבר עם אחד מפקידי הממשלה, בניסיון לשחרר את אחיו. הפקיד שלא הכיר את סבי, כעס עליו וטען שהוא לא מכיר אותו.
סבא שלי הלך לוואלי. הוואלי היה דמות חשובה ובעל השפעה בקהילה היהודית. הוואלי הצטרף ובא יחד
עם סבא שלי לפקיד הממשלתי. יחד הם הצליחו לשכנע אותו, ולשחרר את אחיו של סבא יחיא. הפקיד הממשלתי  חתם על המסמך שמשחרר את אח של סבא שלי .

השמועה פשטה בכל העיר ופנו לסבא שלי הרב יחיא לעזרה בנושאים שונים. אחת המשפחות , משפחה של נוצרים שגם בנם נתפס נושא נשק, שמעו על  פעילותו של סבא והציעו לסבא שלי , חמש מאות לירות אם יצליח להציל את בנם, שהיה בן יחד. סבא שלי הסכים ונעה ברצון לבקשתם. ושוב חזר לאותו פקיד ממשלתי הפעם הלך לבדו בלי הוואלי. איך שהפקיד ראה את סבא שלי הוא כבר זיהה אותו ושוב חתם על המסמכים לשחרורו. כך הצליח סבא יחיא להציל גם את אחיו וגם את בנם היחיד של המשפחה הנוצרית.

מילון

יהדות עירק- יהדות בבל
יהדות עיראק, הנקראת גם 'יהדות בבל', היא אחת מהקהילות היהודיות העתיקות והמשפיעות ביותר. היהודים גורשו על ידי נבוכדנצר השני לבבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס. צאצאיהם של גולים אלו, הבטיחו את קיומה של קהילה יהודית בעיראק שהפכה לחשובה ביותר בעולם היהודי לאחר הכיבוש הרומי וחורבן בית המקדש השני. תחת התנאים הנוחים יחסית בבבל פרח בה הלימוד התורני, ובתקופת האמוראים (מחתימת המשנה במאה השלישית ועד לסוף המאה החמישית לספירה) נכתבה בה אחת היצירות המרכזיות של העם היהודי - התלמוד הבבלי, המסכם דיונים הלכתיים ואגדתיים שנערכו בישיבות המפוארות של בבל - ישיבת סורא, ישיבת פומבדיתא, ישיבת נהרדעא ועוד. היהודים מילאו תפקיד חשוב בימיה הראשונים של עיראק העצמאית. אולם התגברות הרדיפה הפוליטית והקמתה של מדינת ישראל ב-1948 גרמו למרבית יהודי עיראק, שמנו אז כ-150,000 איש, לעזוב את מולדתם. בתקופת שלטון מפלגת הבעת' האנטי-ישראלית, עזבו מרבית היהודים הנותרים את עיראק בשיתוף פעולה של המוסד עם הכורדים. כיום נותרו בעיראק פחות מ-1000 יהודים אשר עוסקים בעיקר בייצור דבש ומוצרי עור.

וואלי
כינוי לאישיות חשובה

ציטוטים

”הוואלי עזר לסבא שלי להציל את אחיו מגזר דין מוות“

הקשר הרב דורי