מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא נהרג במלחמת ההתשה

באחד ממפגשי הקשר הרב דורי
הדור הקודם של משפחת מלכה
העלייה של סבתא רוזה ממרוקו וסיפורה על אביה, סבא רבא שלי

אני דהן רוזה, בתם של אליהו דהן וחוה (שמחה) נולדתי בשנת 1951 במרוקו.
עליתי לארץ ישראל בשנת 1954 בגיל 3 שנים. עליתי יחד עם ההורים מקזבלנקה שבמרוקו. כשעלינו לארץ ישראל, נשלחנו לגור במעברת רחובות בכפר גבירול .המצב בשנים ההן היה קשה. אבי שידע לדבר את השפה העברית הצליח להשתלב יותר בקלות בקהילה וזה גם עזר לו לעסוק בכל מיני עבודות ולהביא פרנסה הביתה.
 
העבודות אז היו בעיקר חקלאות ובניין. עם השנים הוא התקבל לעבודה בחברת "רכבת ישראל". שם עבד עד לאסון הנורא, שקרה לאחר שפרצה מלחמת ששת הימים. זמן מה אחרי המלחמה ביננו לבין מצריים החלה מה שנקרא, "מלחמת התשה". אבי כעובד רכבת ישראל, התבקש עם עובדים נוספים לנסוע ברכבת משא למדבר סיני כדי להעמיס שלל מהמלחמה ולהביאו לארץ.
 
עובדי רכבת ישראל וביניהם אבי מילאו את תפקידם. באחת הנסיעות, המצרים הפגיזו את האזור שבו נסעה הרכבת. הרכבת בה נסע אבי, נפגעה. אבי ועוד עובד נוסף נהרגו.
 
אני בת יחידה להוריי, היה לי קשה עם הבשורה המרה. נשארתי לחיות ולגור עם אמי עד שהתבגרתי והתחתנתי. היום אני אימא לארבעה בנים וסבתא לנכדים.
 
הקשר הרב דורי, תשע"ה
 
אני מודה לנכדתי הדר, שמעלה את זיכרונותיי ומתעדת אותם, במסגרת התכנית " הקשר הרב דורי". 
 
העשרה
מלחמת ההתשה: "מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר,‏ והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים.
 
המלחמה התאפיינה בהפגזות כבדות של ארטילריה מצרית על עמדות צה"ל לאורך התעלה ופשיטות קומנדו מצריות. בתגובה הפעיל צה"ל את חיל האוויר שניסה לשתק את מקורות הירי לאורך התעלה ובשלב מאוחר יותר עבר לתקיפת מטרות רבות בעומק מצרים. בנוסף, יזמה ישראל פשיטות קומנדו ופשיטות משוריינות לשטח מצרים. תקיפות אלו, שאיתן לא יכלו המצרים להתמודד, גרמו להתערבות סובייטית ישירה במלחמה."

מילון

עצמאות
למרות המוות של אביה של סבתי היא נשארה עם אמה לבד ולקחה עצמאות

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל: את השם "מלחמת ההתשה" ("חרב אל-אסתנזאף") העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר,‏ והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים.

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך "“

הקשר הרב דורי