מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא אסיר ציון – תקופת המחתרות העיבריות בארץ

פנינה עידו ואלון
עידו ופנינה
אבא שלי היה לוחם באצ"ל

לפני קום המדינה היו בארץ מחתרות עבריות, שהתנגדו לשלטון של הבריטים בארץ. חברי המחתרות, נלחמו ובכל מיני דרכים בשלטון הבריטי. למשל, פוצצו את המפקדות, פגעו במפקדים שלהם ועוד. הבריטים הגיבו ביד חזקה והשתדלו לתפוס את לוחמי המחתרת בכל דרך אפשרית.
 
אבא שלי היה לוחם באצ"ל ובחצר שלהם היה סליק (מחסן) שבו היו מחביאים את החומרים שמהם היו עושים את חומרי הנפץ לפגוע באנגלים. אבא שלי היה אחד מעושי הצרות והאנגלים חיפשו אותו במשך זמן רב. שנתפס הוא נשלח לאפריקה עם עוד הרבה אנשי מחתרות. האנשים שנתפסו נשלחו לאפריקה
 
אבא שלי הועבר לארץ שנקראה: קניה ואריתראה שם היו שני מחנות שבהם ישבו אסירי ציון. אבא שלי היה אסיר  ציון במשך ארבע שנים וחזר לאחר הכרזת המדינה. בזכותם אבי ושאר חבריו, הבינו האנגלים שכדאי להם לעזוב את ארץ ישראל.
 
אבי ואימי היום גמלאים, בזמנם החופשי הם עוסקים בעבודות מלאכה כדי שלא יהיה להם משעמם. 
 
העשרה
מחתרות עבריות בארץ: "מתחילת המאה ה-20 ועד זמן מה לאחר הקמת המדינה פעלו בארץ ישראל מחתרות עבריות, שמטרתן הייתה הגנה על היישוב היהודי מפני ערביי ארץ ישראל והתנגדות לשלטון הזר – תחילה השלטון העות'מאני ואחר כך שלטון המנדט".
 
אצ"ל: "הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏ (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים, שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. במשך השנים, מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו".
 
תשע"ו

מילון

מחתרות עבריות בארץ
מתחילת המאה ה-20 ועד זמן מה לאחר הקמת המדינה פעלו בארץ ישראל מחתרות עבריות, שמטרתן הייתה הגנה על היישוב היהודי מפני ערביי ארץ ישראל והתנגדות לשלטון הזר - תחילה השלטון העות'מאני ואחר כך שלטון המנדט.

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏ (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים, שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. במשך השנים, מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו.

ציטוטים

”"למדתי צדדים שלא ידעתי על סבתא שלי"“

הקשר הרב דורי