מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא פסח ממייסדי קיבוץ תל יצחק

סבא משה והנכד תומר
סבא משה בקיבוץ תל יצחק
תולדות חייו של סבא רבא פסח

סבא ויזר משה מספר לי על סבא רבא פסח
סבא פסח נולד ב-6 לפברואר 1913 בעיר טרנופול שבפולין.
תמונה 1 
לפסח היו אח ואחות, מרגלית וצבי. פסח היה האח הצעיר.אביו ,משה,נפטר בגיל צעיר. אמו נותרה עם שלושה
ילדים קטנים, במצב כלכלי קשה.במסגרת הפעילות בתנועה סבא פסח הכיר את יוכבד טריף  שהייתה חניכה שלו . לימים הפכה ההיכרות  הזאת לזוגיות ולנישואים. זאת הייתה הסבתא רבתא של תומר וייזר. קראו  לה בשם חיבה "וושקה". בשם הזה כולם הכירו אותה. 
 
בשנת 1936 כמדריך ראשי בתנועה בטרנופול פסח החליט לוותר על עתידו כרוקח והגשים את ייעודו לעלות ארצה. הימים  היו ימי המנדט הבריטי בארץ שמנעו עליה של יהודים . כדי לעלות לארץ היה צורך לקבל אישור שחילקו האנגלים במספרים קטנים (אישור כזה נקרא "סרטיפיקט") שניתן רק לזוגות. לצורך זה היה עליו להינשא "נישואים פיקטיביים".
 
ברגע שהגיע לארץ הוא התגרש "מאשתו" והצטרף לקבוצה שבעתיד תקים את הקבוץ." הגעתי  לאחר עלייתי לארץ לקיבוץ קריית ענבים במסגרת קבוצת עבודה, שעסקה בעיקר בבניין ובנטיעות יערות של ק.ק.ל בהרי ירושלים. הקבוץ , שאליו הייתי אמור להגיע הוא אושא, בגוש זבולון באזור חיפה.באושא היינו מפולגים לשתי קבוצות בלי קשר אחת לשניה. מצב שיביא להקמת שני קיבוצים: אושה שנשאר במקומו ותל יצחק שינדוד לשרון עד שיקום במקומו הנוכחי"
"הקמנו את תל יצחק במסגרת קיבוצי "חומה ומגדל". בעיית המים הייתה הבעיה העיקרית בכל מה שקשור לחקלאות. נקדחה באר ראשונה באזור שאפשרה לנו להתחיל לגדל גידולים חקלאיים רבים. הייתי בין הראשונים שהכניסו את גידול הכותנה לקיבוצים בארץ. שטחי נחל פולג  (וואדי פאליק) הפך לשדה כותנה רחב ממדים.
 
"נווה הדסה נוסד בשנת 1948 כבית ספר חקלאי. ילדים צעירים שעלו לארץ במסגרת "עליית הנוער" ללא הורים וחלקם היה ניצולי שואה . מטרת הלימודים שלהם במסגרת נווה הדסה הייתה לקרבם למקצועות חקלאיים . רוב הילדים היו עירוניים. לכאן נכנס סבא פסח לתמונה . בחלקות השדה של המוסד גידלו את רוב סוגי הפירות והירקות הישראלים. בשנת 1938 נישא סבא פסח לסבתא יוכבד (וושקה) .
 
שנתיים לאחר מכן סבא משה נולד כאחד מילידי הקיבוץ הראשונים. בשנים האלה התקופה בקיבוץ הייתה מאוד קשה בגלל הניתוק שבו היה הקיבוץ שרוי . גם הידע החקלאי היה מאוד קטן שלא התאים לאדמה החולית של הקיבוץ.לאט לאט התחילו בגידול ירקות על שטחים גדולים כשסבא פסח היה המומחה הכי גדול באזור בגידול תפוחי-אדמה ובוטנים.שלוש שנים לאחר לידתו של משה נולדה עירית וחמש שנים אחריה נולד חנוך, בן הזקונים.משה נישא למיכל קפלין שעלתה מאנגליה בשנת 1964,ולהם נולדו שלושה ילדים מירב יותם ואיתי . עירית נישאה לדוד גילר שעלה מארגנטינה וגם להם נולדו שלושה ילדים יריב, אביטל ועודד. חנוך נישא לעירית לייסט להם נולדו ארבעה ילדים הגר ,יעל ,אוריה ואבישג.אני תומר ויזר נכדו של סבא רבא פסח ,נכדו של משה ויזר, ובנו של יותם ויזר.יש לי שני אחים צעירים ממני יואב וגילעד.
משוב של תומר:
אני בן עשר ואני לומד בבית הספר ויצמן בבית יהושע. לומד בחוג לנגן על גיטרה בס בשעות הפנאי.חוץ מזה אני אוהב לרכב על סוסים.
משוב של סבא משה :
הנושא הכללי משלב היסטוריה משפחתית עם תמונות המשפחה. התוכנית הקשר הרב דורי יוצרת ענין רב בעבר המשפחתי שנראה פתאום קרוב ומוחשי יותר. בית ספר ויצמן עשה מעשה חינוכי חשוב  לפתיחת אפשרויות  לעתיד. תומר : היה לי כיף לעבוד עם  סבא לשמוע וללמוד סיפורים על ההיסטוריה המשפחתית. 

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”סבא פסח היה המומחה הכי גדול באזור בגידול תפוחי-אדמה ובוטנים.“

הקשר הרב דורי